Umělecká řemesla našla nový život: online

09. ledna 2008, 12:45 - Heather Green
09. ledna 2008, 12:45

Komunity a podniky budují webové stránky na základě sílící posedlosti „udělej si sám“

Je zamračené prosincové odpoledne, ale společenské středisko Pop Up Community Center dole na Manhattanu jen ševelí. Podél bílých dřevěných stolů sežehluje k sobě šest lidí igelitové tašky tak, aby vytvořili látku z recyklovaného materiálu. Jiní se sklánějí nad šicími stroji a mění plasty v barevné dámské kabelky, peněženky, a dokonce i polštáře. Příležitostně se obrátí o radu k Andě Lewis Corrieové, která vede tuto dílnu proměn starých plastových tašek na užitečné věci.
Je to jen další komunitní projekt? Ne tak docela. Corrieová pracuje v marketingu online tržnice Etsy, kde lidé prodávají vlastnoruční výrobky. Tato dílna je celá o předávání zkušeností „udělej si sám“, o impulzu, který Etsy a mnoho jiných společností, malých i velkých, proměnilo ve žhavý obchod. Etsy nechce potvrdit své výnosy, ale na počátku příštího roku očekává zisk z toho, že dostane za jeden výrobek zapsaný do katalogu dvacet centů a poplatek 3,5 procenta z hodnoty zboží, které obchodníci prodají skrze stránku. V roce 2007 tito obchodníci prodali 1,92 milionu kusů zboží v hodnotě 26,5 milionu dolarů, uvádí Etsy. Tato začínající firma pracuje už 2,5 roku a vyrábí online videa, poskytuje prostor pro virtuální radnice a pořádá semináře s cílem přesvědčit více lidí, aby naučili jeden druhého vytvářet a prodávat výrobky na Etsy. Až potud je to obdoba aukční síně eBay pro rukodělné výrobky. Čím více lidí se zaregistruje k prodeji svých prací na stránce, tím lépe si společnosti povede. Corrieová říká: „Chceme lidem pomoci dělat věci zpříjemňující život.“

Kolektivní znalost Ačkoliv posedlost řemeslnými výrobky je již dobře zavedená, s prodeji dosahujícími 31 miliard dolarů v roce 2007, schyluje se k odvetě online. Hubert Burda Media, německý časopis o šití a střizích, který existuje již 58 let a je ve svém oboru gigantem, znovu zavedl letos v červenci svou webovou stránku BurdaStyle v angličtině, aby se podělil o návody na šití, které mohou být upravovány a mít nový design podle vkusu návštěvníků stránky. Vydavatel O’Reilly Media ze Sebastopolu v Kalifornii přišel s tištěnými i online magazíny Make a Craft před třemi lety; nabízejí návody „jak na to“ a doplňují příklady z instruktážních videí a designových návrhů, které si čtenáři mohou objednat online. Na stránce nového britského podniku StyleShake uživatelé navrhují vzhled a pracují společně online na vlastních koktejlových šatech, které mohou poslat společnosti, aby pro ně z návrhu udělala skutečné oblečení.
Mnohé z těchto firem říkají, že navazují na hnutí technologie otevřených zdrojů. To se formovalo v devadesátých letech minulého století díky počítačovým programátorům, kteří chtěli vytvořit software, jejž před nimi ještě nikdo nedělal. Hnutí popírá tradiční představu o jednom expertovi, který učí, jak něco udělat, a podtrhuje skutečnost, že skupiny lidí mohou sdílet odborné znalosti a stavět na nich. Nyní se tato myšlenka rychle rozšiřuje, říká Elisabeth Osderová, hostující profesorka na Annenberg School for Communications na Univerzitě Jižní Kalifornie: „Obnovil se zájem o ,udělej si sám‘ a je tu přání posbírat střípky informací a podělit se o ně cestou otevřeného zdroje.“
Pro Burdu nemohlo být načasování lepší. Společnost chce vytvořit virtuální komunitu „udělej si sám“ mimo Evropu. Tam je největším prodejcem střihů, v USA ovládá méně než dvě procenta trhu. Burda dosud ze střihů, které pocházejí z její webové stránky, neprofituje a doufá, že ústní reklama zvýší v USA prodej jejích dalších návodů. Burda každý týden publikuje online různé návody na výrobky, jako jsou kalhoty se širokými nohavicemi, nebo skládá sukně s copánky. Návody jsou k dispozici také ve formátu PDF, aby si je návštěvníci stránek mohli kopírovat na počítačích nebo si je vytisknout. Švadleny mohou pozměňovat návrhy podle libosti a nejsou tu žádná omezení prodeje hotového oblečení.
Komunita BurdaStyle se blíží plné účasti na otevřeném zdroji s každým dalším novým zveřejněným návrhem. Členové píší tipy a na digitální forum a skupinový blog posílají fotografie, jak upravili návrhy. Dokonce tvoří detailní prezentace postupů krok za krokem, jak obměnili límec na kabátku nebo změnili pyžamo v oblečení pro budoucí maminku. BurdaStyle začala před pěti měsíci a nyní má 29 tisíc členů, měsíčně zaznamená 1,5 milionu návštěv na stránce.
Burda má věrnou fanynku Mirelu Popoviciovou. Osmadvacetiletá žena tráví na stránce celé hodiny, stahuje si střihy, radí se s ostatními členy a vytváří ukázky svého postupu. V současnosti počítačová programátorka, obyvatelka Hollywoodu na Floridě tráví večery a víkendy šitím sukní, šatů a topů. Minulý leden si vytvořila obchod na Etsy. Popoviciová se zdarma zapsala a registrovala si webovou stránku na služby pod svým jménem na mirela.etsy.com, platí Etsy pouze za uvedení výrobků v katalogu a poplatky za prodej. Nyní navíc ke spodnímu prádlu a klenotům prodává některé šaty, které udělala podle střihů z Burdy. „Miluji obměňovat jejich střihy,“ říká Popoviciová, „a být členem komunity tolik usnadňuje přijít na to, jak udělat odlišnou úpravu.“
Tržnice Etsy byla jednou z průkopnic proměny sdílení nápadů v dobrý obchod. Na počátku roku 2007 vytvořila Etsy Labs, komunitní prostor ve svém sídle ve skladu blízko centra Brooklynu. Asi dvanáctkrát do měsíce se prodejci Etsy a jiní výrobci účastní večerních lekcí, kde učí ostatní ze společenství, jak být šikovný, ukazují jim, jak navrhovat a šít vycpaná zvířátka, stavět vlastní hudební nástroje a vázat knihy. Společnost, založená třemi přáteli, kterým je něco přes dvacet a potkali se jako vysokoškoláci na Univerzitě New York, má nyní 50 tisíc aktivních prodejců a 600 tisíc registrovaných členů.

Závody elektrického nářadí Onlinové hnutí „udělej si sám“ je nejžhavější mezi lidmi do třiceti let. Využívat internet je pro ně druhá přirozenost, téměř každý aspekt svého života již sdílejí na webu. Je to jen krok ke sdílení těchto znalostí ve skutečném světě. Minulý rok zaplavilo tržnici v San Mateu v Kalifornii 45 tisíc lidí, protože magazín Make tu pořádal svůj druhý výroční veletrh. Akce svedla dohromady asi 300 inovátorů, kteří se věnují „udělej si sám“. Hlavní atrakcí byly závody elektrického nářadí (pásové brusky a sekačky na plevel, umístěné na kolech, mohou dosahovat rychlosti až 90 kilometrů v hodině) a mechanická žirafa v životní velikosti.
Zkušenost Erika Wilhelma odráží nutkání být více aktivní. Získal titul PhD ve strojním inženýrství na Technologickém institutu v Massachusetts a ve 23 letech se dal na kitesurfing (surfování s padákem na vodě - pozn. red.). Protože ale neměl tisíce dolarů na vybavení, postavil si prkno sám a poslal detailní návrh na svou webovou stránku. Čtenáři žádali o další informace a o pomoc při jiných projektech na stavbu. Před dvěma lety odstartoval web Instructables.com, kam může přispět kdokoliv svou instruktáží a získat odezvu od čtenářů.
Nyní stránka Instructables obsahuje 7500 návodů na všechno od výroby specifické kamery s malým otvorem až po vyřezávání židle ze dřeva. „Můj dědeček měl ve sklepě pár skleniček od přesnídávek se šrouby a hřebíky a já najednou přestal ignorovat fortel nutný k jejich využití. Lidé teď vidí, že to má svou cenu,“ říká Wilhelm, „obávají se, že ztratí schopnost vyrábět věci. Proto je to teď tak populární a skvělé - zase jednou plést.“

Digitální nástroje pro šikovné

Burda Onlinové komunitě BurdaStyle nabízí německý časopis a střihový gigant návrhy, které členové klubu obměňují a sdílejí je na základě vlastního výběru. To přináší Burdě čilý zájem i mimo Evropu.

Etsy Etsy pořádá semináře i školení a podporuje lidi v prodeji vlastnoručních výrobků na webovém tržišti. Etsy si počítá dvacet centů za výrobek uvedený v katalogu a poplatek 3,5 procenta z hodnoty prodeje na své webové stránce.

Instructables Instructables.com ukazuje na 7500 detailních návodů, které dodávají návštěvníci stránky. Je tu vše od přípravy brusinkové vodky po stavbu větrného generátoru. Stránka vydělává na reklamě.

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marjánka Růžičková

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče