Úlevy jsou lepší než ochrana

01. září 2008, 08:00 - Petr Havel
01. září 2008, 08:00

Veterinární a hygienické úlevy existují již nyní, nejsou ale popsány.

Ačkoli je většinou základním zdůvodněním fúzí všeho druhu snižování nákladů na příslušnou produkci a následné nižší ceny zboží pro konečného spotřebitele, má globální proces koncentrace stinnou stránku. Rapidně se zmenšuje podnikatelský prostor pro menší výrobce, firmy rodinného typu, obecně malé a střední podnikání. Typickým příkladem je při tom výroba a prodej potravin. O zániku klasických pultových prodejen už bylo řečeno i napsáno mnoho slov, ve stále obtížnější situaci jsou ale také drobní producenti potravinářských surovin. Alespoň částečně by mohla tento trend zbrzdit vyhláška, která zmírňuje veterinární a hygienické požadavky pro malé výrobce i prodejce potravin.

Je přitom třeba jednoznačně říci, že jde o potřebnou a důležitou legislativní iniciativu, která může menším výrobcům a zpracovatelům potravin skutečně systémově pomoci. Přestože se dosud část producentů potravinářských specialit soustředila na získání ochranných označení v rámci Unie a v podstatě tak spoléhala na efekt netarifní (známkoprávní) překážky podnikatelského prostředí, přinesou reálné úlevy z některých veterinárních povinností zcela jistě daleko větší efekt. Co je to totiž platné, že je určitý výrobek v celé Unii nějak chráněn, když právě kvůli jeho jedinečnosti a nevelkému podílu na trhu jsou náklady na produkci tak velké, že je dotyčný výrobce nemůže unést? To si mimochodem v poslední době uvědomuje i sama Unie a současný systém ochranných označení a zejména ochranu tradičních specialit hodlá přehodnotit.

I proto přichází vyhláška v pravou chvíli. Důležité je přitom dodat, že veterinární a hygienické úlevy pro menší podniky existují již nyní, nejsou ale popsány „na papíře“, a kromě toho dosud neexistovala definice malého podniku. Právě ve stanovení „velikosti malých“ je také možná jediný kámen úrazu. Zdá se totiž, že objem výroby, na který by se měly úlevy vztahovat, je navrhován jako příliš velký. Pokud by byl malý podnik moc velký a mohl by se pohybovat v lepších podnikatelských podmínkách, šlo by o další deformaci trhu. Nastaví-li se ale objemové parametry dobře, je toto ta jediná cesta, jak umožnit produkci a prodej specifických „malosériových“ výrobků. To je téměř jediná zaručená šance, jak mohou malí existovat vedle velkých.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče