Úlevy jsou lepší než ochrana

01. září 2008, 08:00 - Petr Havel
01. září 2008, 08:00

Veterinární a hygienické úlevy existují již nyní, nejsou ale popsány.

Ačkoli je většinou základním zdůvodněním fúzí všeho druhu snižování nákladů na příslušnou produkci a následné nižší ceny zboží pro konečného spotřebitele, má globální proces koncentrace stinnou stránku. Rapidně se zmenšuje podnikatelský prostor pro menší výrobce, firmy rodinného typu, obecně malé a střední podnikání. Typickým příkladem je při tom výroba a prodej potravin. O zániku klasických pultových prodejen už bylo řečeno i napsáno mnoho slov, ve stále obtížnější situaci jsou ale také drobní producenti potravinářských surovin. Alespoň částečně by mohla tento trend zbrzdit vyhláška, která zmírňuje veterinární a hygienické požadavky pro malé výrobce i prodejce potravin.

Je přitom třeba jednoznačně říci, že jde o potřebnou a důležitou legislativní iniciativu, která může menším výrobcům a zpracovatelům potravin skutečně systémově pomoci. Přestože se dosud část producentů potravinářských specialit soustředila na získání ochranných označení v rámci Unie a v podstatě tak spoléhala na efekt netarifní (známkoprávní) překážky podnikatelského prostředí, přinesou reálné úlevy z některých veterinárních povinností zcela jistě daleko větší efekt. Co je to totiž platné, že je určitý výrobek v celé Unii nějak chráněn, když právě kvůli jeho jedinečnosti a nevelkému podílu na trhu jsou náklady na produkci tak velké, že je dotyčný výrobce nemůže unést? To si mimochodem v poslední době uvědomuje i sama Unie a současný systém ochranných označení a zejména ochranu tradičních specialit hodlá přehodnotit.

I proto přichází vyhláška v pravou chvíli. Důležité je přitom dodat, že veterinární a hygienické úlevy pro menší podniky existují již nyní, nejsou ale popsány „na papíře“, a kromě toho dosud neexistovala definice malého podniku. Právě ve stanovení „velikosti malých“ je také možná jediný kámen úrazu. Zdá se totiž, že objem výroby, na který by se měly úlevy vztahovat, je navrhován jako příliš velký. Pokud by byl malý podnik moc velký a mohl by se pohybovat v lepších podnikatelských podmínkách, šlo by o další deformaci trhu. Nastaví-li se ale objemové parametry dobře, je toto ta jediná cesta, jak umožnit produkci a prodej specifických „malosériových“ výrobků. To je téměř jediná zaručená šance, jak mohou malí existovat vedle velkých.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Microsoft bude vyplácet solidní odměny za nalezené díry nejen ve Windows
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít