Ukradli vám lyže? Chtějte náhradu

31. prosince 2007, 00:00 - Zbyšek Štěpánek
31. prosince 2007, 00:00

POJIŠTĚNÍ SPORTOVNÍHO VYBAVENÍ - Pokud se na horách jdete naobědvat do restaurace, vždy se provozovatele zeptejte, kam si máte odložit lyže. Pokud vám je někdo ukradne z lyžárny, máte nárok požadovat po provozovateli restaurace náhradu škody. Cedulky s textem „Za lyže neručíme“ nikoho odpovědnosti nezbavují.

Lyžařské vybavení je dnes velmi nákladnou záležitostí, kvalitní lyže – stejně jako dobrý snowboard – stojí více než deset tisíc korun. Majitelé se o svou zimní výbavu oprávněně strachují, zloději totiž chodí po horách jako neštěstí po lidech.

Každý sportovec musí alespoň na chvíli svoje lyže odložit, třeba v horském bufetu nebo před WC u lanovky. A právě na tuto chvíli čekají zloději. „Proto se lyže pojišťují,“ říká Jaroslav Besperát, vrchní ředitel České podnikatelské pojišťovny. Podle jeho slov lze lyže proti odcizení pojistit cestovním pojištěním, jehož součástí je také pojištění zavazadel. Jak sám název „cestovní“ napovídá, jedná se ale o odcizení sportovního vybavení pouze při cestě nebo z hotelu. Co ale dělat, když vám lyže ukradnou při obědě či posezení v restauraci, kavárně a jiném stravovacím či ubytovacím zařízení? Podle litery občanského zákoníku lze nárok na škodu vzniklou odcizením uplatnit na provozovatelích těchto zařízení, pokud za škodu ze zákona odpovídají. Ti vzniklou ztrátu zaplatí buď ze svého, nebo z titulu odpovědnostního pojištění (jsou-li pojištěni).

„Každá pojišťovna ve snaze zabránit snadno vznikajícím nekontrolovatelným škodám stanoví provozovateli podmínky, za kterých bude poskytnuto pojistné plnění. Určí mu, jaká zábranná opatření musí učinit, aby krádeží bylo co nejméně. Pokud je nesplní, tak vzniklou škodu poškozenému hradí ze svého,“dodává Besperát.

Kam s nimi?

Jdeme-li si odpočinout či poobědvat do restaurace, je nejlepší zeptat se provozovatele, kam máme své lyže uložit. Poškozený totiž nemá nárok na náhradu škody za předpokladu, že lyže zmizí například ze závěje, kam je přes ulici samostatně odložil s myšlenkou, že při obědě na ně bude z okna dobře vidět. V takovém případě provozovatel stravovacího zařízení za škodu neodpovídá. Lyže byly dány tam, kam nepatří a kam je jiní návštěvníci restaurace obvykle nedávají (nejsou na místě k tomu určeném nebo obvyklém). Obdobnou je situace, kdy lyže schováváme do temných a rádoby nenápadných koutů za roh budovy, na dvůr apod.

Za lyžárnu odpovídá provozovatel

„Jinak je tomu při umístění lyží do lyžáren,“ říká Marek Vích, tiskový mluvčí Kooperativy. „Ty jsou místem určeným k uložení lyží a záleží na provozovateli, jestli je hlídají či ne. Za krádež sportovního vybavení z lyžárny provozovatel stravovacích nebo ubytovacího zařízení podle občanského zákoníku odpovídá. Pokud lyžárnu či jiné obdobné místo nemá, a jedná se o podnik, který například na svahu navštěvují výhradně lyžaři, tak zpravidla odpovídá i za lyže zapichované hosty do závěje před jeho budovou,“ upozorňuje Vích.

Důkazní břemeno o odcizení leží vždy na poškozených. Okradený lyžař však musí nárok na náhradu škody vznést nejpozději do patnáctého dne po dni, kdy se o škodě dozvěděl. Neučiní-li tak, právo na náhradu škody ze zákona zaniká.

Pokud vznikla škoda odcizením po prokazatelném překonání překážek (např. vypáčením zámku skříňky), může se klient obrátit přímo na pojišťovnu, u níž má sjednáno cestovní pojištění nebo pojištění domácnosti. Obě se obvykle i na tyto případy vztahují. Tato pojištění navíc kryjí i jiné škody, způsobené dopravní nehodou, požárem apod.

Nenechte se obalamutit

Důležitá je skutečnost, že provozovatel restaurace se nemůže své odpovědnosti za škodu zprostit ani dohodou s lyžaři, ani svým jednostranným prohlášením či nápisem typu: „Za lyže vám neručím“. Ti, kteří nejsou pojištěni, to totiž s oblibou provolávají. Z ustanovení občanského zákoníku se ale nevymaní. Besperát říká, že odpovědnostní pojištění právnických osob se sjednává většinou ve vazbě na jiné majetkové či podnikatelské pojištění, výjimečně i samostatně.

Krade se od desíti do šesti

„Pevná pravidla platí i u cestovního pojištění v případě, jsou-li lyže či zavazadla odcizena z automobilu nebo jeho přívěsu,“ upozorňuje tiskový mluvčí Kooperativy Marek Vích. Podle litery zákona se jich pachatel musí zmocnit krádeží vloupáním z uzamčeného prostoru určeného pro přepravu zavazadel v uzavřeném a uzamčeném vozidle, kterým pojištěný cestuje. Toto ustanovení se vztahuje i na přívěs. Musí se ale jednat o přívěs, který má pevné stěny a strop. Pojištění se obvykle vztahuje i na věci uzamčené ve střešním boxu. Pokud nám ale někdo ukradne lyže nebo zavazadla ze střešního nosiče automobilu, i uvázané, máme smůlu. Na ně se totiž pojištění nevztahuje.

Mezi pojišťovnami však mohou být rozdíly. Některé třeba mají ve svých pojistných podmínkách stanoveno, že nevyplatí pojistné plnění v případě, že zavazadla – a tedy i lyže – jsou ponechána v automobilu přes noc v době od 22 hodin večer do šesti hodin ráno. Proto je vždy důležité si příslušné informace zjistit v pojistných podmínkách, nebo se na ně zeptat přímo v pojišťovně.

Lyžař by si měl dát pozor i na skutečnost, že mnohé pojišťovny sjednávají pojištění zavazadel se spoluúčastí, která může dosahovat různé výše. Proto je také dobré zeptat se na výši spoluúčasti už při samotném sjednávání pojištění.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče