Ukradli mi vynález!

14. února 2005, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
14. února 2005, 00:00

PAPÍRKY NA ŽVÝKAČKYPodnikatel Pavel Škarabela vymyslel papírky na žvýkačky zvané Pinkg. Brzy se naplnily jeho obavy, že mu nápad někdo ukradne. Objevily se první napodobeniny. A to přímo u zdroje -v České republice.

Papírky lze využít také jako netradiční reklamní předmět. foto: Profit - Martin Siebert

PAPÍRKY NA ŽVÝKAČKY Podnikatel Pavel Škarabela vymyslel papírky na žvýkačky zvané Pinkg. Brzy se naplnily jeho obavy, že mu nápad někdo ukradne. Objevily se první napodobeniny. A to přímo u zdroje -v České republice. Na plagiáty upozornil podnikatele Pavla Škarabelu jeden z klientů. „Papírky Pinkg jsem nabízel společnosti Coca-Cola a ta mě sdělila, že je tu ještě jeden producent,“ říká. V tu chvíli mu bylo jasné, že někdo nápad okopíroval. „Nic jiného jsem ani nečekal. Dříve nebo později to muselo přijít,“ konstatuje smutně Škarabela. (O jeho vynálezu jsme podrobně psali v Profitu č. 51/2004.) Rozhodl se, že zkusí nelegálního výrobce najít. „Od Coca-Coly jsem nejprve získal vzorek papírku, který jim ten výrobce nabídl. Vizuálně velmi připomínal originální Pinkgy. Ten člověk dokonce okopíroval i naše piktogramy. To už je vrchol,“ zlobí se Škarabela. Od Coca-Coly získal také emailové zprávy, které jí nelegální výrobce zaslal. NAPODOBENINY OD NEEXISTUJÍCÍ FIRMY Když chtěl Škarabela konkurenčního výrobce prověřit, vyšlo najevo, že jde o fiktivní firmu. „Žádná společnost, za kterou ten člověk papírky nabízel, není nikde registrována. Měl jen emailovou adresu registrovanou na portálu Centrum,“ upřesňuje. Škarabelova společnost si proto začala s „konkurentem“ dopisovat. „Museli jsme nasbírat dostatek materiálu, abychom mohli podat trestní oznámení,“ vysvětluje podnikatel. „Nyní známe jméno a telefonní číslo toho člověka. Když jsem s ním nakonec po telefonu mluvil, řekl mi, že si není vědom, že by dělal něco protiprávního.“ Jméno nelegálního výrobce a fiktivní firmy však Škarabela zatím nechce zveřejnit. „Nechtěl bych někomu ublížit, dokud není nic prokázáno.“ Profit tedy zatím nemohl Škarabelova „konkurenta“ osobně kontaktovat. PŘÍPAD PRO HOSPODÁŘSKOU KRIMINÁLKU Trestní oznámení na neznámého pachatele podal Škarabela na konci ledna. „Ano, toto oznámení jsme přijali. V současnosti případ šetří brněnská policie, úsek hospodářské kriminality,“ potvrzuje mluvčí brněnského státního zastupitelství Vladimír Kutnohorský. „Jde o paragraf porušení průmyslových práv. Pokud se prokáže překročení zákona, viníkovi hrozí až dva roky odnětí svobody. Také je možné uložit finanční sankci ve výši do pěti milionů korun,“ dodává. Konkrétní výsledky vyšetřování zatím k dispozici nejsou. „Je to čerstvé. Hospodářská kriminálka má na šetření případu lhůtu minimálně dva měsíce. Pak uvidíme,“ uzavírá Kutnohorský. PATENT SI OBHÁJÍM Papírky na žvýkačky má Škarabela patentovány ve více než stovce zemí světa. Pokud by měl prokázat své autorství „vynálezu“, nebyl by to prý problém. „Ohledně patentu se cítím pevný v kramflecích,“ říká. Výrobek je totiž v patentové dokumentaci popsán několika technickými parametry a poznávacími prvky. A napodobenina, které se teď objevila, prý originál v mnoha směrech kopíruje. Nebýt nepříjemnosti s plagiáty, Škarabela by byl v současnosti spokojený. Daří se mu získávat nové zájemce o Pinkgy a ve světě prodloužil patentovou ochranu výrobku z 18 na 31 měsíců. Rozjel spolupráci s obchodním partnerem ve Velké Británii, proniká na americký a australský trh. Je ale otázka, zda se podaří patent uhlídat. Vždyť papírky si někdo troufl načerno napodobovat přímo v zemi, kde byly vymyšleny. Tím větší riziko pak hrozí ve vzdálenějších státech nebo v rozvojových zemích, kde si výrobci s patentní ochranou hlavu příliš nelámou. CO JE PINKG? Papírek zvaný Pinkg řeší banální, ale nepříjemný problém: co si počít v restauraci nebo na chodníku s použitou žvýkačkou. Pokud ji člověk zabalí do papírku, neměla by nadělat nepořádek. Je totiž speciálně upraven pro žvýkačky a jen tak se prý neroztrhne. Pinkgy nakupují především restaurace a hotely, které je zdarma nabízejí hostům. Štočky papírků také některé firmy využívají jako originální vizitku. Nechají si natisknout na balíček papírků své logo a kontaktní údaje. Cena za kus je přitom stejná, jako u standardních vizitek, tedy obvykle 3,50 koruny za kus. WRIGLEY TESTUJE ODKLADAČE Když jsme se v prosinci dotázali výrobce žvýkaček Wrigley, co si o papírkách Pinkg myslí, firma naznačila, že chystá vlastní řešení problému odložených žvýkaček. Mělo být založeno na jiném principu než Pinkgy. Nyní Profitu prozradila, o co konkrétně půjde: vyvíjí speciální odkladače na žvýkačky. „Od března plánujeme zatím pouze jejich test,“ říká obchodní ředitel firmy Václav Naiman. „Teprve po jeho ukončení a vyhodnocení se - do konce června - rozhodneme o případném uvedení odkladačů do širší distribuce,“ dodává. Pavel Škarabela  foto: Profit - Tomáš Stingl

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče