Udrželi se díky zapalovacím svíčkám

27. března 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
27. března 2006, 00:00

BRISK TÁBOR Jednou z mála opravdu českých firem, které se úspěšně prosazují v automobilovém průmyslu, je táborský Brisk. Dodnes si udržel domácí monopol na produkci zapalovacích a žhavicích svíček a snímačů pro automobilový průmysl.

BRISK TÁBOR Jednou z mála opravdu českých firem, které se úspěšně prosazují v automobilovém průmyslu, je táborský Brisk. Dodnes si udržel domácí monopol na produkci zapalovacích a žhavicích svíček a snímačů pro automobilový průmysl.

V povědomí veřejnosti je značka Brisk nejvíce spjata s výrobou zapalovacích svíček, jejíž historie začíná již v roce 1935. Tehdy se podařilo vyrobit v malé dílně v Táboře první zapalovací svíčky značky Brita. Od té doby se výroba svíček v Táboře nejen udržela, ale dosáhla mohutného rozvoje. Cesta k současné prosperující firmě ale nebyla jednoduchá. Společnost musela postupně překonávat různá složitá období (2. světová válka, nucená německá správa, privatizace). Se všemi problémy se však dokázala úspěšně vyrovnat.

VÝZNAMNÝM MEZNÍKEM PRIVATIZACE

Nejvýznamnějším mezníkem posledního období se stala privatizace firmy, která byla dokončena v roce 1995. Do jejího čela se postavil současný generální ředitel Mojmír Čapka, který je dnes také jediným majoritním vlastníkem firmy s výlučně českým kapitálem. Pod jeho vedením se Brisk propracoval mezi sedm největších výrobců zapalovacích svíček ve světě. Jejich výroba vzrostla oproti roku 1992 na pětinásobek. „Našimi odběrateli jsou nyní renomované značky jako Škoda, VW, Audi, Seat, Volvo, Renault či Opel,“ říká Čapka. Kromě prvovýrobců uvedených značek směřují svíčky z Tábora rovněž pro náhradní spotřebu do více než 50 států světa na všech kontinentech. „Ze strategických důvodů má společnost zájem rozšířit svou působnost i do nových prvovýrob v České republice (TPCA Kolín) a na Slovensku (PSA Trnava). K tomu se již uskutečnilo několik jednání s francouzským vedením PSA,“ pokračuje Čapka. K posunu vpřed prý může napomoci spolupráce přímo s nově otevřenou nákupní centrálou PSA pro střední Evropu v Trnavě.

POSTAVENÍ NA TRHU ZAJISTÍ KVALITA

Čapka se podle svých slov často se setkává s dotazy typu: Jak je možné, že v dnešní globální ekonomice může česká firma ve svém oboru patřit ke světové špičce? „Cesta do této špičky byla složitá. Ještě náročnější je však se v ní udržet,“ tvrdí. Jedinou cestou k tomuto cíli je prý nabídka vysoce kvalitních konkurenceschopných výrobků.

Brisk zde může zúročit své sedmdesátileté zkušenosti s výrobou komponentů pro automobilový průmysl. Vychoval postupně celou řadu odborníků v oblasti vývoje zapalovacích svíček a snímačů i v dalších oborech. Další cestou, jak se udržet na špičce, je prezentovat stále nové nápady. Společnost v posledních letech představila mnoho unikátních řešení, které se uplatňují například v oblasti zapalovacích svíček pro výkonné závodní a tuningové motory.

**POTŘEBNÉ INVESTICE

Nezbytnou podmínkou prosperity továrny je vedle snižování nutných nákladů také průběžná inovace výrobního sortimentu a inovace technologie výroby. Proto vedení firmy v posledních 10 letech vložilo mnohamilionové prostředky do technického rozvoje a investic.

Byly pořízeny takové technologie, jako jsou nové montážní linky, japonský lisovací stroj Sakamura, svářecí automaty, ekologická pračka pro odmašťování kovových dílců a mnoho dalších. Významnou roli hraje také promyšlená cenová strategie a export. Více než 90 procent výroby je určeno pro export do většiny částí světa. Velmi významný je podíl, který firma získala na ruském trhu v zapalovacích svíčkách. Svým více jak 40procentním podílem zde představuje lídra trhu. „Naše výsledky v tomto teritoriu jsou tak výrazné, že i největší konkurenti přistupují ke kopírování naší cenové politiky, designu a podobně,“ doplnil Čapka. 

Mohlo by vás zajímat

Finance
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Historie televizorů Sony: od přistání na měsíci po deset let pokusů s OLEDem
Windows 10 již obsahuje český a slovenský hlas. Může vám předčítat text
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít