Udělejte si ve firmě metro

12. března 2007, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
12. března 2007, 00:00

POTRUBNÍ POŠTA Potřebujete ve svém podniku posílat rychle originály dokumentů, peníze nebo vzorky z výroby? Šikovným řešením může být potrubní pošta. Tradiční technika má kupodivu i v době internetu stále své přednosti. Potrubní pošta zahájila na českém území provoz již v roce 1887.

POTRUBNÍ POŠTA Potřebujete ve svém podniku posílat rychle originály dokumentů, peníze nebo vzorky z výroby? Šikovným řešením může být potrubní pošta. Tradiční technika má kupodivu i v době internetu stále své přednosti.

Potrubní pošta zahájila na českém území provoz již v roce 1887. Ani dnes ale není tento fenomén mrtvý. Zatímco veřejná potrubní pošta již prakticky nefunguje, mnozí podnikatelé si nechávají stavět soukromou síť uvnitř vlastního podniku.

Potrubní pošta totiž umí rychle a jednoduše přepravovat menší hmotné zásilky. Od vzorku materiálu z tovární haly až po pouzdro s denní tržbou v obchodě. Hodí se hlavně tam, kde zásilky pendlují často a kde jsou prostory podniku rozlehlejší. Než aby zaměstnanec pobíhal sem a tam, vloží jednoduše zásilku do pouzdra a jediným zmáčknutím tlačítka ji pošle kolegovi na druhém konci budovy.

„Výhodou je také bezpečnost systému. Například pokladní v obchodě nemusí odnášet tržbu osobně, ale z kasy jí pošle potrubím rovnou do trezoru. Proto tuto techniku hojně využívají hypermarkety. Pořizují si ji také velkosklady, ve kterých si zaměstnanci doručují třeba skladové listy nebo faktury za přivezené zboží,“ říká Pavel Novotný ze společnosti Lanet, která se na instalaci potrubní pošty specializuje. „V nemocnicích si posílají potrubní poštou jednotlivá oddělení vzorky krve nebo moči. V továrnách mohou poslat ukázku vyrobeného materiálu ke kontrole kvality do laboratoře,“ uvádí další příklady využití Josef Fučík ze společnosti Pragohlas, která dodává potrubí i přepravní patrony.

PÁR TRUBEK A DÍRA DO ZDI

Kolik stojí pořízení takových žil, kterými v podniku zrychleně kolují pracovní zásilky? „Pořizovací náklady závisejí na rozsahu zařízení. Cena začíná někde na 60 až 70 tisících korun za dvě stanice, pár metrů potrubí a dmychadlo, které systém pohání,“ vysvětluje Pavel Novotný. Stanic, kde lze zásilku odebrat či vložit, může být samozřejmě mnoho. Podle potřeb podniku lze dokonce vypracovat i systém výhybek, díky nimž dosáhne síť do různých částí areálu. „Potrubní pošta je taková stavebnice, která může růst a rozvíjet se stejně tak, jak roste firma,“ shrnuje Pavel Novotný.

V novostavbách se trubky pokládají souběžně s inženýrskými sítěmi. Ani zavedení do již existující budovy však není problémem. Nutné stavební úpravy jsou minimální. Obvykle jde v zásadě jen o proražení otvoru pro trubku do zdi. „Investice do pořízení potrubní pošty a nezbytných stavebních úprav se vrací zhruba do tří let,“ podotýká k tomu Josef Fučík.

EXPRES MEZI ČERNÝMI KOMORAMI

Příkladem podniku, kde potrubní pošta pomohla zrychlit výrobu, je třeba královérá hradecká Foma Bohemia. Společnost si nechala zavést potrubí z jedné temné komory do druhé. Zaměřuje se totiž na zpracování fotografického materiálu. Vedle rychlosti doručování zásilky v podniku ocenili i to, že pouzdro chrání fotomateriál před světlem.

„Dříve museli pracovníci nosit zásilky osobně. Problém byl hlavně v tom, že jak jsou celý den zavřeni ve tmavé komoře, když šli ven, slunce nebo sníh nepříjemně oslňoval jejich oči. Takže museli nosit speciální silné ochranné brýle,“ popisuje netradiční komplikaci ředitelka kontroly kvality Andrea Šrámková. Díky potrubní poště teď nepřijdou k úhoně ani oči zaměstnanců, ani světločivný materiál. „Obsluha je přitom velmi jednoduchá, nemuseli jsme projít žádným speciálním školením,“ pochvaluje si pracovnice Hana Fähnrichová. „Patrona proletí potrubím asi za dvacet vteřin. I s vybalením zásilky je celá operace záležitostí tak na dvě tři minuty,“ dodává.

„Náš systém má zhruba 130 metrů potrubí a dvě stanice. Dohromady i s dmychadlem nás stál 150 tisíc korun. A včetně stavebních úprav to dělalo celkem 200 tisíc,“ uvádí Andrea Šrámková. „Ta investice určitě stála za to. Další náklady jsou už minimální. V podstatě jde už pouze o energie pro dmychadlo. A to má malou spotřebu: jen zhruba 1,3 kilowattu. Samozřejmě výhradně v době, kdy se něco poštou posílá,“ dodává Šrámková.

PATRONA JAKO Z DĚLA

Miniaturní metro pro vaše zásilky lze využít nejrůznějšími způsoby. Záleží na specifických potřebách podniku, přepravovat lze každopádně i robustnější předměty. „Rozpětí potrubí může být opravdu velké. Škála začíná na šesti centimetrech, vyrábí se ale i trubky s průměrem až půl metru,“ vysvětluje Josef Fučík. „Také přepravovaná hmotnost vás možná překvapí. Běžně jsou to sice dva kilogramy, existují ale i silnější systémy, které přepraví pětikilovou nebo dokonce 28kilogramovou zásilku!“ Ve světě je také proto potrubní pošta stále v kurzu. U nás i přes stoletou tradici využití tohoto mechanického pomocníka naráží na mylnou image již překonané techniky a na nedostatek peněz. „Zájem českých podnikatelů je zatím malinko laxní. Mají se zaváděním techniky finanční problém. Dlouhodobě se ale poptávka pomalu zvyšuje,“ konstatuje Pavel Novotný.

Na českém trhu tak operuje zhruba pětice firem, které se na prodej potřebné techniky zaměřují. Většinou ale prodávají produkty zahraničních výrobců. Potrubní pošta se tak jeví jako podnikatelská šance hned dvakrát. Jak pro výrobce, tak pro podniky, které hledají do firmy rychlého poslíčka bez nohou.

TAKOVÝ VĚTŠÍ VYSAVAČ

Princip potrubní pošty je vlastně velmi jednoduchý. Jde o potrubí, které spojuje malé stanice. Na nich uživatel vkládá nebo vyndává pouzdra s posílaným předmětem. Život systému dává elektrické dmychadlo. To funguje v podstatě jako vysavač, patronu si přitáhne nasátím vzduchu. Pokud se zásilka posílá opačným směrem, dmychadlo naopak vzduch vyfoukává a pouzdro jím tlačí. Jediný stroj tak umí zajistit obousměrný provoz, přičemž průměrně výkonné dmychadlo dokáže svou silou pokrýt až kilometr potrubí.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče