Učit se, učit se, učit se

17. dubna 2013, 11:55 - Pavel Páral, Euro
17. dubna 2013, 11:55

Pokud kocovinu léčíme další dávkou alkoholu a o střízlivění nechceme slyšet, přijde teta cirhóza s kosou

Už osmnáct měsíců za sebou se propadají prodeje automobilů v Evropě. Nás to zajímá, protože jde i o mladoboleslavskou Škodovku, která je na tom sice lépe než průměr, ale na vyskakování to není. A opět všichni lomí rukama nad tím, že se nedostavuje oživení evropských ekonomik a je třeba dělat prorůstovou politiku. Všichni jsou ovšem zase mimo.

Rok a půl trvající propad je totiž jenom důsledkem předchozí takzvané prorůstové politiky, jejímž jediným konkrétním výsledkem je nárůst státních dluhů už nyní předlužených evropských zemí. Prostě se před pěti lety dělalo v Evropě příliš mnoho aut. Ekonomika byla přehřátá a rostla na dluh, lidé měli víc peněz, než by odpovídalo zdravému vývoji, a tak nakupovali. Nejen auta, ale také domy a byty, televize, pračky, prostě všechno. Krize vrací spotřebu k normálu. A to znamená, že kapacity, které vyráběly nad normál, musí zemřít. Uvolněné zdroje, tedy pracovní síla, suroviny i kapitál, pak hledají své místo v nových nadějných odvětvích a vytváří se podhoubí nového růstu.

Kreativní destrukce

Říká se tomu kreativní destrukce a učí se o tom na ekonomických školách celého světa desítky let. Jenže jak vidno, zcela zbytečně. Nikdo nechce věřit, že po boomu musí být hůře, aby mohlo být později zase lépe. Je to jako s alkoholem. Po nadměrné konzumaci musíme projít kocovinou ke střízlivosti. Pokud však kocovinu léčíme další dávkou alkoholu a o střízlivění nechceme slyšet, přijde teta cirhóza s kosou.

O tom se však v socialistické Evropě moc mluvit nesmí. Zde zavádíme šrotovné a kurzarbeity, vše financujeme na dluh a nadbytečné kapacity udržujeme při životě, dokud není dluh tak vysoký, že už si nejde půjčit. Nakonec stejně ty fabriky zavřou, jako to čeká automobilový průmysl v Evropě nyní. A nový zázračný růst není na dohled. To dřív přijdou státní bankroty. To bude ale zase překvapení…


Čtěte další komentáře Pavla Párala:

Oživovací úskoky

Kalouskův zázrak

Opencard na dráze


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít