Učit se, učit se, učit se

17. dubna 2013, 11:55 - Pavel Páral, Euro
17. dubna 2013, 11:55

Pokud kocovinu léčíme další dávkou alkoholu a o střízlivění nechceme slyšet, přijde teta cirhóza s kosou

Už osmnáct měsíců za sebou se propadají prodeje automobilů v Evropě. Nás to zajímá, protože jde i o mladoboleslavskou Škodovku, která je na tom sice lépe než průměr, ale na vyskakování to není. A opět všichni lomí rukama nad tím, že se nedostavuje oživení evropských ekonomik a je třeba dělat prorůstovou politiku. Všichni jsou ovšem zase mimo.

Rok a půl trvající propad je totiž jenom důsledkem předchozí takzvané prorůstové politiky, jejímž jediným konkrétním výsledkem je nárůst státních dluhů už nyní předlužených evropských zemí. Prostě se před pěti lety dělalo v Evropě příliš mnoho aut. Ekonomika byla přehřátá a rostla na dluh, lidé měli víc peněz, než by odpovídalo zdravému vývoji, a tak nakupovali. Nejen auta, ale také domy a byty, televize, pračky, prostě všechno. Krize vrací spotřebu k normálu. A to znamená, že kapacity, které vyráběly nad normál, musí zemřít. Uvolněné zdroje, tedy pracovní síla, suroviny i kapitál, pak hledají své místo v nových nadějných odvětvích a vytváří se podhoubí nového růstu.

Kreativní destrukce

Říká se tomu kreativní destrukce a učí se o tom na ekonomických školách celého světa desítky let. Jenže jak vidno, zcela zbytečně. Nikdo nechce věřit, že po boomu musí být hůře, aby mohlo být později zase lépe. Je to jako s alkoholem. Po nadměrné konzumaci musíme projít kocovinou ke střízlivosti. Pokud však kocovinu léčíme další dávkou alkoholu a o střízlivění nechceme slyšet, přijde teta cirhóza s kosou.

O tom se však v socialistické Evropě moc mluvit nesmí. Zde zavádíme šrotovné a kurzarbeity, vše financujeme na dluh a nadbytečné kapacity udržujeme při životě, dokud není dluh tak vysoký, že už si nejde půjčit. Nakonec stejně ty fabriky zavřou, jako to čeká automobilový průmysl v Evropě nyní. A nový zázračný růst není na dohled. To dřív přijdou státní bankroty. To bude ale zase překvapení…


Čtěte další komentáře Pavla Párala:

Oživovací úskoky

Kalouskův zázrak

Opencard na dráze


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít