Article, show

Učíme firmy obchodovat v Číně

22. ledna 2007, 00:00 - ERICH HANDL
22. ledna 2007, 00:00

VLADIMÍR A ŘÍHOVÁ:Na ekonomickou expanzi Číny nesázejí jen velké firmy, ale už i malí podnikatelé. Se zajímavým nápadem přišla pražská lektorka a bývalá tisková mluvčí Vladimíra Říhová. Založila institut pro firemní vzdělávání v oblasti kulturních odlišností Evropy a Asie.

VLADIMÍR A ŘÍHOVÁ: Na ekonomickou expanzi Číny nesázejí jen velké firmy, ale už i malí podnikatelé. Se zajímavým nápadem přišla pražská lektorka a bývalá tisková mluvčí Vladimíra Říhová. Založila institut pro firemní vzdělávání v oblasti kulturních odlišností Evropy a Asie. V polovině loňského roku vznikla East College, kterou Vladimíra Říhová provozuje společně se sinoložkou Zdeňkou Stebelskou. „Otevření Číny představuje obrovské příležitosti stejně jako výzvu obchodníkům a jednotlivcům. Čínský trh je pro ty, kteří porozumějí specifickému obchodnímu prostředí a přijmou rozdíly. Ti, kteří nepochopí důležitost těchto věcí, nebudou schopni na čínském trhu uspět,“ říká Říhová. Zaregistrovala si proto firmu s ručením omezeným, pronajala v Praze školicí prostory a svůj institut zaměřila na majitele firem i manažery. VŠE O ČÍŇANECH „Strategii jsme postavili na dvou pilířích. Tím prvním je spolehlivý tým tvořený českými, čínskými i dalšími zahraničními odborníky na obchod, jazyk a mezinárodní vztahy. Navázali jsme také spolupráci s řadou zkušených lektorů a konzultantů s praxí v domácích i mezinárodních společnostech,“ uvádí sinoložka Stebelská. Druhou podpěrou mají být renomovaní partneři projektu: čínské velvyslanectví v Česku, Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, Ústav Dálného východu Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a také Brněnské výstavy a veletrhy. Jaké si dává vedení institutu šance při shánění frekventantů? „V tuzemsku i v okolních evropských státech bude čím dál více obchodníků, kteří již na vlastní kůži poznali náročnost a nesčetná úskalí čínského obchodního jednání. Vědí, že úspěch obchodních aktivit závisí ve značné míře na znalosti čínské obchodní etikety a na schopnosti pochopit psychologii chování a jednání partnera,“ míní jednatelka. ASIE V DESETI DNECH Co se majitelé firem a manažeři v kurzech East College vlastně dozvědí? Tréninkový program institutu se zaměřuje na údajně nejpalčivější problém, s nímž se Evropan při jednání s čínským protějškem setkává - kulturní odlišnosti. Proto lze mezi výukovými sociokulturními tématy najít historii, pochopení mimiky obličeje nebo problematiku „zachování tváře“ a konexí. V obchodních tématech se zase frekventanti dozvědí, jak nakládat s čínským rituálem „li“ a etiketou, jak efektivně komunikovat s Číňanem a jak překonávat jazykovou bariéru. Jsou zde ale také čistě praktická témata: příprava na obchodní vyjednávání, nauka o čínském pracovním prostředí, uzavírání kontraktů a dokonce pasáž věnovaná ženám-obchodnicím. East College nabízí i otevřené kurzy pro veřejnost. Jde v první řadě o jazykové programy, věnované buďto úvodu do čínštiny, nebo pokročilým studentům a zájemcům o obchodní jazyk. Institut má také všeobecné půlroční kurzy o geopolitickém členění Číny, kultuře a náboženství, etiketě a o jazyku a písmu. NA OBZORU GYMNÁZIUM Budování institutu zatím nebylo nákladné. „Nemuseli jsme investovat mnoho peněz, jenom základní vklady pro založení společnosti a pokrytí běžného provozu. Zaměstnance nemáme, programy jsou postaveny na naší pracovní síle a pěti externistech. Opravdové investice nás teprve čekají až se schválením projektu střední školy - šestiletého gymnázia s rozšířenou výukou čínštiny,“ prozrazuje Vladimíra Říhová budoucí plány. Projekt nyní existuje v pracovní verzi a v současné době by měla začít jednání s vedením jedné městské části o vhodných prostorách. „Konkurence v tomto odvětví roste, vidíme, že musíme nyní rychle růst, abychom uspěli,“ uzavírá zkušenosti s půlrokem podnikání Vladimíra Říhová. S OPRAVDOVÝM ČÍŇANEM**

Dvoudenní kurz v angličtině je veden dvojicí zkušených lektorů, z nichž jeden je vždy Číňan s obchodními zkušenostmi. Klient by měl získat praktické informace o základech čínské kultury. V druhé části programu přenese klient své teoretické poznatky do praxe a na místě si vyzkouší průběh simultánně tlumočeného jednání s čínským partnerem.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít