Učíme firmy obchodovat v Číně

22. ledna 2007, 00:00 - ERICH HANDL
22. ledna 2007, 00:00

VLADIMÍR A ŘÍHOVÁ:Na ekonomickou expanzi Číny nesázejí jen velké firmy, ale už i malí podnikatelé. Se zajímavým nápadem přišla pražská lektorka a bývalá tisková mluvčí Vladimíra Říhová. Založila institut pro firemní vzdělávání v oblasti kulturních odlišností Evropy a Asie.

VLADIMÍR A ŘÍHOVÁ: Na ekonomickou expanzi Číny nesázejí jen velké firmy, ale už i malí podnikatelé. Se zajímavým nápadem přišla pražská lektorka a bývalá tisková mluvčí Vladimíra Říhová. Založila institut pro firemní vzdělávání v oblasti kulturních odlišností Evropy a Asie. V polovině loňského roku vznikla East College, kterou Vladimíra Říhová provozuje společně se sinoložkou Zdeňkou Stebelskou. „Otevření Číny představuje obrovské příležitosti stejně jako výzvu obchodníkům a jednotlivcům. Čínský trh je pro ty, kteří porozumějí specifickému obchodnímu prostředí a přijmou rozdíly. Ti, kteří nepochopí důležitost těchto věcí, nebudou schopni na čínském trhu uspět,“ říká Říhová. Zaregistrovala si proto firmu s ručením omezeným, pronajala v Praze školicí prostory a svůj institut zaměřila na majitele firem i manažery. VŠE O ČÍŇANECH „Strategii jsme postavili na dvou pilířích. Tím prvním je spolehlivý tým tvořený českými, čínskými i dalšími zahraničními odborníky na obchod, jazyk a mezinárodní vztahy. Navázali jsme také spolupráci s řadou zkušených lektorů a konzultantů s praxí v domácích i mezinárodních společnostech,“ uvádí sinoložka Stebelská. Druhou podpěrou mají být renomovaní partneři projektu: čínské velvyslanectví v Česku, Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, Ústav Dálného východu Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a také Brněnské výstavy a veletrhy. Jaké si dává vedení institutu šance při shánění frekventantů? „V tuzemsku i v okolních evropských státech bude čím dál více obchodníků, kteří již na vlastní kůži poznali náročnost a nesčetná úskalí čínského obchodního jednání. Vědí, že úspěch obchodních aktivit závisí ve značné míře na znalosti čínské obchodní etikety a na schopnosti pochopit psychologii chování a jednání partnera,“ míní jednatelka. ASIE V DESETI DNECH Co se majitelé firem a manažeři v kurzech East College vlastně dozvědí? Tréninkový program institutu se zaměřuje na údajně nejpalčivější problém, s nímž se Evropan při jednání s čínským protějškem setkává - kulturní odlišnosti. Proto lze mezi výukovými sociokulturními tématy najít historii, pochopení mimiky obličeje nebo problematiku „zachování tváře“ a konexí. V obchodních tématech se zase frekventanti dozvědí, jak nakládat s čínským rituálem „li“ a etiketou, jak efektivně komunikovat s Číňanem a jak překonávat jazykovou bariéru. Jsou zde ale také čistě praktická témata: příprava na obchodní vyjednávání, nauka o čínském pracovním prostředí, uzavírání kontraktů a dokonce pasáž věnovaná ženám-obchodnicím. East College nabízí i otevřené kurzy pro veřejnost. Jde v první řadě o jazykové programy, věnované buďto úvodu do čínštiny, nebo pokročilým studentům a zájemcům o obchodní jazyk. Institut má také všeobecné půlroční kurzy o geopolitickém členění Číny, kultuře a náboženství, etiketě a o jazyku a písmu. NA OBZORU GYMNÁZIUM Budování institutu zatím nebylo nákladné. „Nemuseli jsme investovat mnoho peněz, jenom základní vklady pro založení společnosti a pokrytí běžného provozu. Zaměstnance nemáme, programy jsou postaveny na naší pracovní síle a pěti externistech. Opravdové investice nás teprve čekají až se schválením projektu střední školy - šestiletého gymnázia s rozšířenou výukou čínštiny,“ prozrazuje Vladimíra Říhová budoucí plány. Projekt nyní existuje v pracovní verzi a v současné době by měla začít jednání s vedením jedné městské části o vhodných prostorách. „Konkurence v tomto odvětví roste, vidíme, že musíme nyní rychle růst, abychom uspěli,“ uzavírá zkušenosti s půlrokem podnikání Vladimíra Říhová. S OPRAVDOVÝM ČÍŇANEM**

Dvoudenní kurz v angličtině je veden dvojicí zkušených lektorů, z nichž jeden je vždy Číňan s obchodními zkušenostmi. Klient by měl získat praktické informace o základech čínské kultury. V druhé části programu přenese klient své teoretické poznatky do praxe a na místě si vyzkouší průběh simultánně tlumočeného jednání s čínským partnerem.

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít