Učíme firmy obchodovat v Číně

22. ledna 2007, 00:00 - ERICH HANDL
22. ledna 2007, 00:00

VLADIMÍR A ŘÍHOVÁ:Na ekonomickou expanzi Číny nesázejí jen velké firmy, ale už i malí podnikatelé. Se zajímavým nápadem přišla pražská lektorka a bývalá tisková mluvčí Vladimíra Říhová. Založila institut pro firemní vzdělávání v oblasti kulturních odlišností Evropy a Asie.

VLADIMÍR A ŘÍHOVÁ: Na ekonomickou expanzi Číny nesázejí jen velké firmy, ale už i malí podnikatelé. Se zajímavým nápadem přišla pražská lektorka a bývalá tisková mluvčí Vladimíra Říhová. Založila institut pro firemní vzdělávání v oblasti kulturních odlišností Evropy a Asie. V polovině loňského roku vznikla East College, kterou Vladimíra Říhová provozuje společně se sinoložkou Zdeňkou Stebelskou. „Otevření Číny představuje obrovské příležitosti stejně jako výzvu obchodníkům a jednotlivcům. Čínský trh je pro ty, kteří porozumějí specifickému obchodnímu prostředí a přijmou rozdíly. Ti, kteří nepochopí důležitost těchto věcí, nebudou schopni na čínském trhu uspět,“ říká Říhová. Zaregistrovala si proto firmu s ručením omezeným, pronajala v Praze školicí prostory a svůj institut zaměřila na majitele firem i manažery. VŠE O ČÍŇANECH „Strategii jsme postavili na dvou pilířích. Tím prvním je spolehlivý tým tvořený českými, čínskými i dalšími zahraničními odborníky na obchod, jazyk a mezinárodní vztahy. Navázali jsme také spolupráci s řadou zkušených lektorů a konzultantů s praxí v domácích i mezinárodních společnostech,“ uvádí sinoložka Stebelská. Druhou podpěrou mají být renomovaní partneři projektu: čínské velvyslanectví v Česku, Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, Ústav Dálného východu Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a také Brněnské výstavy a veletrhy. Jaké si dává vedení institutu šance při shánění frekventantů? „V tuzemsku i v okolních evropských státech bude čím dál více obchodníků, kteří již na vlastní kůži poznali náročnost a nesčetná úskalí čínského obchodního jednání. Vědí, že úspěch obchodních aktivit závisí ve značné míře na znalosti čínské obchodní etikety a na schopnosti pochopit psychologii chování a jednání partnera,“ míní jednatelka. ASIE V DESETI DNECH Co se majitelé firem a manažeři v kurzech East College vlastně dozvědí? Tréninkový program institutu se zaměřuje na údajně nejpalčivější problém, s nímž se Evropan při jednání s čínským protějškem setkává - kulturní odlišnosti. Proto lze mezi výukovými sociokulturními tématy najít historii, pochopení mimiky obličeje nebo problematiku „zachování tváře“ a konexí. V obchodních tématech se zase frekventanti dozvědí, jak nakládat s čínským rituálem „li“ a etiketou, jak efektivně komunikovat s Číňanem a jak překonávat jazykovou bariéru. Jsou zde ale také čistě praktická témata: příprava na obchodní vyjednávání, nauka o čínském pracovním prostředí, uzavírání kontraktů a dokonce pasáž věnovaná ženám-obchodnicím. East College nabízí i otevřené kurzy pro veřejnost. Jde v první řadě o jazykové programy, věnované buďto úvodu do čínštiny, nebo pokročilým studentům a zájemcům o obchodní jazyk. Institut má také všeobecné půlroční kurzy o geopolitickém členění Číny, kultuře a náboženství, etiketě a o jazyku a písmu. NA OBZORU GYMNÁZIUM Budování institutu zatím nebylo nákladné. „Nemuseli jsme investovat mnoho peněz, jenom základní vklady pro založení společnosti a pokrytí běžného provozu. Zaměstnance nemáme, programy jsou postaveny na naší pracovní síle a pěti externistech. Opravdové investice nás teprve čekají až se schválením projektu střední školy - šestiletého gymnázia s rozšířenou výukou čínštiny,“ prozrazuje Vladimíra Říhová budoucí plány. Projekt nyní existuje v pracovní verzi a v současné době by měla začít jednání s vedením jedné městské části o vhodných prostorách. „Konkurence v tomto odvětví roste, vidíme, že musíme nyní rychle růst, abychom uspěli,“ uzavírá zkušenosti s půlrokem podnikání Vladimíra Říhová. S OPRAVDOVÝM ČÍŇANEM**

Dvoudenní kurz v angličtině je veden dvojicí zkušených lektorů, z nichž jeden je vždy Číňan s obchodními zkušenostmi. Klient by měl získat praktické informace o základech čínské kultury. V druhé části programu přenese klient své teoretické poznatky do praxe a na místě si vyzkouší průběh simultánně tlumočeného jednání s čínským partnerem.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče