Účast na největším veletrhu se vyplatí

16. května 2005, 00:00 - VÍT SMRČKA
16. května 2005, 00:00

STROJÍRENSKÝ VELETRH HANNOVER MESSE Před několika dny skončil v Hannoveru další ročník největšího mezinárodního strojírenského veletrhu na světě. Nemalé peníze do účasti investovala i téměř šedesátka českých firem. Co jim účast přinesla?

STROJÍRENSKÝ VELETRH HANNOVER MESSE Před několika dny skončil v Hannoveru další ročník největšího mezinárodního strojírenského veletrhu na světě. Nemalé peníze do účasti investovala i téměř šedesátka českých firem. Co jim účast přinesla?

Šance setkat se s více než 50 partnery z celého světa - to je jeden z hlavních přínosů hannoverského strojírenského veletrhu pro firmu Elko Holešov. „Ušetříme dva roky cestování,“ říká její majitel Jiří Konečný. V Hannoveru firma vystavovala již potřetí. Menší stánek letos přišel Konečného v přepočtu na půl milionu korun. Většinu hradí z rozpočtu firmy, část nákladů dostal uhrazenu z evropských podpůrných fondů.

Elko vyrábí elektroniku pro pět hlavních světových elektrotechnických firem. Přibližně 60 procent výroby již exportuje. Ještě před šesti lety představoval vývoz pouze pět procent z výroby. Firma se 147 zaměstnanci loni dosáhla obratu 140 milionů korun.

OSOBNÍ KONTAKT JE NENAHRADITELNÝ

Konečný oceňuje možnost osobních setkání s obchodními partnery, které zná pouze po telefonu nebo z korespondence. Díky velikosti a významu tohoto veletrhu přijdou do Hannoveru obchodníci, které by majitel firmy Elko na jiné akci nepotkal - pro mnohé je to prestižní záležitost. Na stánek holešovské firmy přicházeli kromě Evropanů také obchodníci z Indie, Pakistánu nebo Tchajwanu.

Nyní jednatřicetiletý Konečný začínal před lety s podnikáním sám. Doslova na koleně vyráběl první výrobky - elektroniku pro vytápění. Nyní dodává na trh 155 různých výrobků. V České republice má více než polovinu trhu. Veškerý zisk dodnes investuje do nových strojů a technologií - i proto bydlí s rodiči ve společné domácnosti.

Z českých veletrhů vystavuje pouze na pražském Ampéru, kde měl letos stánek na ploše 50 čtverečních metrů.

NEJRYCHLEJŠÍ VSTUP S PODPOROU STÁTU

„Podle německých průzkumů umožňují veletrhy nejrychlejší vstup firmy na trh,“ míní Jiří Rusek, ředitel obchodní skupiny Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Podle něj lze přínos veletrhů měřit hlavně podle uzavřených kontraktů, ale zdaleka to není jediný přínos. „Dalším cílem může být to, že firmy chtějí být vidět,“ dodává.

Od českého ministerstva průmyslu a obchodu mohli tuzemští vystavovatelé získat podporu až do výše 100 tisíc korun. Některým z nich pomáhaly při realizaci expozice právě Veletrhy Brno. Plochu o velikosti 1100 metrů čtverečních obsadilo celkem 59 českých firem.

POZNAJÍ TRENDY SVĚTOVÉHO BYZNYSU

„Efektivnost účasti na veletrhu nelze přesně vyhodnotit,“ říká Rostislav Pospíšil z firmy Mavel z Benešova u Prahy, která vyrábí turbíny pro malé vodní elektrárny. V Hannoveru již vystavovala šestkrát - stejně jako řada ostatních firem z oboru tedy německý veletrh považuje za tradiční vystavovatelské místo „Jedná se o prestižní záležitost. Naše firma se chce pohybovat na mezinárodním trhu a toto je dobrý způsob prezentace,“ soudí Pospíšil k přínosu hannoverské „výkladní skříně“ pro firemní strategii. Účast v Hannoveru stála firmu 650 tisíc korun. Plocha o velikosti 31 metrů čtverečních na pět výstavních dnů přišla na 10 tisíc eur, podobnou sumu stále ještě samotné postavení stánku.

„Na veletrhu lze nejlépe rozeznat trendy, kterými se světový byznys ubírá,“ uvádí Pospíšil další důvod účasti. Pro jeho firmu Mavel může být potěšující, že obnovitelné zdroje energie jdou prudce do popředí - zejména když se podařilo schválit dokument o omezení skleníkových plynů z japonského Kjóta. Právě v tomto městě získal Mavel zajímavou zakázku: postaví zde malou vodní elektrárnu o výkonu 4 kW, která bude vyrábět čistý proud pro osvětlení zdejšího mostu.

Velice perspektivní trh vidí Pospíšil v Turecku, kde se očekává velký boom malých vodních elektráren. „Turci chodili celý den,“ hodnotí návštěvnost stánku Mavelu. Značný zájem o turbíny benešovské firmy projevovali také zájemci z Pakistánu, který má velký potenciál vodní energie. Přes zemi totiž teče nejvíce vod z Himalájí. Zajímavý trh pro malé vodní elektrárny představuje i Albánie. Ta zatím nemá vlastní elektrárnu a pro nedostatek proudu zde v noci zůstávají města ve tmě.

Devadesát pět procent tržeb získává Mavel právě na zahraničních trzích. Celkově vloni firma se 160 zaměstnanci utržila 360 milionů korun.

BÝT V KATALOGU

„Kontrakt za milion se neuzavírá na veletrhu, to někdy trvá i dva roky,“ shrnuje své zkušenosti Josef Lát junior, vedoucí prodeje průhonické slévárny a strojírny Beneš a Lát. Účastí na hannoverském veletrhu chce firma především posílit vztahy s osvědčenými zákazníky. O stánek se dělila s dalšími čtyřmi firmami. I to je cesta, jak se zúčastnit a přitom neutratit tolik jako při sólovém vystoupení.

„Je zajímavé být v katalogu tak světoznámého veletrhu,“ upozorňuje Lát na další přínos účasti.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče