Ubráníme si své mobily?

30. listopadu 2007, 11:19 - Ivan Pilný
30. listopadu 2007, 11:19

Glosy postaršího technokrata

Zdá se, že ani naše mobily nezůstanou ušetřeny stejného tlaku, jakému jsou vystaveny naše poštovní a e-mailové schránky. Je tu nový „buzzword“ – mobilní marketing. Má stejné vlastnosti, jako měly a mají ostatní způsoby reklamy. Jdou do vás pod takovým tlakem, že anglický ekvivalent „push“ je slabým odvarem. Nikdo nechce promeškat příležitost, zaváhat na startu. Jako s internetem. Operátoři, portály, byznys, katalogy, vyhledávače všichni se vrhají na naše původně komunikační pojítko. Rychlost bohužel předbíhá užitečnost, takže mobilní spam nastupuje rychleji než cokoli předtím. Mobil je malý po všech stránkách, takže jeho totální znehodnocení se dostaví asi brzy. A to ještě do hry nevstoupili opravdu velcí hráči typu Googlu.
Pojďme se podívat na pár současných pokusů. Ty úspěšnější charakterizuje „něco za něco“. Za toleranci mobilní reklamy dostanete zdarma některé komunikační služby. To docela funguje, alespoň v tom, že jisté množství studentů si takhle rádo obstará esemesky zadarmo. Jestli si ovšem na základě reklamy něco doopravdy koupí, je otázkou. Tuto strategii reprezentují i virtuální operátoři, třeba Blyck, který vás vybaví SIM kartou a komunikačními službami zdarma. Tím má pod kontrolou reklamu a inkasuje za rozumné množství mobilního marketingu cíleného na profil svých uživatelů. Úspěšné pokusy jsou také ty, kde mobil tvoří jen část marketingového mixu – opíšete kód z plechovky, pošlete někam SMS místo víčka z obalu. Masáž probíhá v televizi, tisku, na internetu.
Více je ovšem neúspěšných pokusů. Nedávné zpřístupnění katalogu firem společnostmi O2 a Centrum je ukázkou uživatelské nepohodlnosti. Když ztratíte trpělivost během vykreslování titěrných nerozpoznatelných ikonek v portálu a kliknete příliš brzy na šipku, jste mimo. Musíte si počkat, až se vykreslí fotka v informační části a šup na nový pokus. Jízdní řády jsem zkusil jednou. Co je platné, že mobil ví, kde jsem a kolik je hodin! Stačilo by na mapě kliknout na místo, kam chci, a zadat, kdy se tam chci dostat. Jiné dotazy jsou marginální a každý je lehce vyřeší jinak a jinde. Budete-li tvrdit, že to nejde, tak mi prosím nezabírejte na malém displeji zbytečně místo.
Mobilní marketing přináší spoustu dalších otázek. Budou operátoři blokovat marketing a aplikace, které nejdou přes jejich portály? Když ano, mají na krku regulaci, když ne, budete mít brzy z mobilu schránku na nechtěné reklamy. Ve dne v noci. I na záchodě. Příznivci mobilního marketingu tvrdí, že díky znalostem dat o uživateli mohou využívat cílený marketing. Otázkou zůstává, zda jim to s našimi osobními daty dovolíme a nebudeme chtít nabídky ovládat sami.

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče