Ubráníme si své mobily?

30. listopadu 2007, 11:19 - Ivan Pilný
30. listopadu 2007, 11:19

Glosy postaršího technokrata

Zdá se, že ani naše mobily nezůstanou ušetřeny stejného tlaku, jakému jsou vystaveny naše poštovní a e-mailové schránky. Je tu nový „buzzword“ – mobilní marketing. Má stejné vlastnosti, jako měly a mají ostatní způsoby reklamy. Jdou do vás pod takovým tlakem, že anglický ekvivalent „push“ je slabým odvarem. Nikdo nechce promeškat příležitost, zaváhat na startu. Jako s internetem. Operátoři, portály, byznys, katalogy, vyhledávače všichni se vrhají na naše původně komunikační pojítko. Rychlost bohužel předbíhá užitečnost, takže mobilní spam nastupuje rychleji než cokoli předtím. Mobil je malý po všech stránkách, takže jeho totální znehodnocení se dostaví asi brzy. A to ještě do hry nevstoupili opravdu velcí hráči typu Googlu.
Pojďme se podívat na pár současných pokusů. Ty úspěšnější charakterizuje „něco za něco“. Za toleranci mobilní reklamy dostanete zdarma některé komunikační služby. To docela funguje, alespoň v tom, že jisté množství studentů si takhle rádo obstará esemesky zadarmo. Jestli si ovšem na základě reklamy něco doopravdy koupí, je otázkou. Tuto strategii reprezentují i virtuální operátoři, třeba Blyck, který vás vybaví SIM kartou a komunikačními službami zdarma. Tím má pod kontrolou reklamu a inkasuje za rozumné množství mobilního marketingu cíleného na profil svých uživatelů. Úspěšné pokusy jsou také ty, kde mobil tvoří jen část marketingového mixu – opíšete kód z plechovky, pošlete někam SMS místo víčka z obalu. Masáž probíhá v televizi, tisku, na internetu.
Více je ovšem neúspěšných pokusů. Nedávné zpřístupnění katalogu firem společnostmi O2 a Centrum je ukázkou uživatelské nepohodlnosti. Když ztratíte trpělivost během vykreslování titěrných nerozpoznatelných ikonek v portálu a kliknete příliš brzy na šipku, jste mimo. Musíte si počkat, až se vykreslí fotka v informační části a šup na nový pokus. Jízdní řády jsem zkusil jednou. Co je platné, že mobil ví, kde jsem a kolik je hodin! Stačilo by na mapě kliknout na místo, kam chci, a zadat, kdy se tam chci dostat. Jiné dotazy jsou marginální a každý je lehce vyřeší jinak a jinde. Budete-li tvrdit, že to nejde, tak mi prosím nezabírejte na malém displeji zbytečně místo.
Mobilní marketing přináší spoustu dalších otázek. Budou operátoři blokovat marketing a aplikace, které nejdou přes jejich portály? Když ano, mají na krku regulaci, když ne, budete mít brzy z mobilu schránku na nechtěné reklamy. Ve dne v noci. I na záchodě. Příznivci mobilního marketingu tvrdí, že díky znalostem dat o uživateli mohou využívat cílený marketing. Otázkou zůstává, zda jim to s našimi osobními daty dovolíme a nebudeme chtít nabídky ovládat sami.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít