Tygři se zeleným nádechem

03. února 2012, 19:34 - Mgr. Dáša Hyklová
03. února 2012, 19:34

Před dvěma lety se v ulicích jihočínského Šen-čenu objevily elektrotaxíky. Bylo jich padesát, neměly spalovací motor ani výfuk, nedělaly velký hluk a nevypouštěly žádné zplodiny. Bez větších problémů najezdily za osmnáct měsíců v průměru 150 tisíc kilometrů. Jejich pořizovací cena byla sice třikrát vyšší než v případě normálních aut, centrální vláda však poskytla na jejich nákup štědré dotace. Šlo o pilotní projekt, který začal v roce 2009 a týkal se pětadvaceti velkých čínských měst. Šen-čen byl jedním z nich. Cílem ambiciózního programu je rozvoj ekologické hromadné a posléze i osobní dopravy. Města začala zavádět nové taxíky, ale také elektrobusy a další vozidla na alternativní pohon.

Únik ze smogu

Dnes je možné vidět „zelené“ dopravní prostředky v Šen-čenu na každém kroku. Stačí cesta z letiště do centra. Přibylo elektrobusů, zmiňovaných elektrotaxíků je mnohem více než před lety, objevují se i hybridní auta. Co do zavádění vozidel využívajících nové energie si jihočínská metropole podle statistik vede nejlépe ze všech pilotních měst. Podle slov primátora Sü Čchina plánuje Šen-čen zařadit v letošním roce do provozu v rámci veřejné dopravy dalších 1500 elektrobusů a 500 elektrotaxíků. Díky tomu vzroste celkový počet vozidel poháněných „novou energií“ na více než pět tisíc. Proč takový důraz na ekologickou dopravu? Šen-čen má potíže s životním prostředím kvůli masové průmyslové výrobě soustředěné v okolí. Tamní obyvatele trápí také smog. Vedení města by proto rádo obměnilo celý vozový park veřejné dopravy, a to do pěti let. V praxi by to znamenalo deset tisíc nových elektrobusů a třináct tisíc elektrotaxíků. Plán zahrnuje také vybudování stanic určených pro dobíjení elektrobaterií. Do roku 2015 jich v Šen-čenu a okolí přibude 150.
Elektrotaxíky začala pro Šen-čen vyrábět čínská automobilka BYD (Build Your Dreams), která se v květnu 2010 spojila s evropským koncernem Daimler a vytvořila joint venture s názvem Shenzhen BYD Daimler New Technology (BDNT). Zatímco Daimler nabídl znalosti v oblasti konstrukce, a hlavně bezpečnosti elektromobilů, BYD má zkušenosti s výrobou akumulátorů a systémů pohonu. Letos v dubnu představí BDNT na pekingském autosalonu elektrický automobil, který by se měl začít sériově vyrábět již v příštím roce.

Miliardy do výzkumu

Čína žije už mnoho let novými technologiemi. Málokdo však dnes ví, že na počátku tohoto boomu stál dopis, který v březnu roku 1986 napsali čtyři špičkoví čínští vědci tehdejšímu vůdci Teng Siao-pchingovi. Veteráni raketového a kosmického programu v něm nejvyššího lídra varovali, že pokud Čína nechce ztratit krok s vývojem ve světě, „musí se co nejdříve připojit k již probíhajícím novým technologickým revolucím“. Teng byl vizionář a závažnost situace okamžitě pochopil. Brzy byl odstartován projekt s označením 863. Kód symbolizoval rok a měsíc zrodu programu, v rámci kterého centrální vláda napumpovala v průběhu dalších let do výzkumu miliardy dolarů. Peníze dostaly univerzity, ale i podniky. Vědci bádali v mnoha oblastech – klonováním počínaje a výrobou podmořských robotů konče. Zvlášť velké pozornosti čínských představitelů se těšily také nové zdroje energie. S tím později souvisel i rapidní výzkum a vývoj elektromobilů.

Běh na dlouhou trať

Podle nejnovější statistiky Čínské asociace automobilových výrobců bylo v zemi roku 2011 vyrobeno 8368 aut s pohonem na tzv. nové energie a 8159 jich bylo i prodáno. Větší část přitom představovaly elektromobily, u zákazníků skončilo přes pět a půl tisíc vozů. „Čína se stává lídrem co do počtu elektromobilů,“ říká Oliver Hazimeh, konzultant Světové banky. Odhaduje, že v průběhu příští dekády jich čínští zákazníci nakoupí o 47 procent více než obyvatelé Spojených států.
Ve srovnání s klasickými auty, kterých se v roce 2011 v Číně prodalo celkem 14,5 milionu, to samozřejmě bude stále poměrně malé číslo. Největšími brzdami většího používání elektromobilů jsou vysoká cena, nedostatečná kapacita baterií a omezená infrastruktura pro jejich dobíjení. „Zůstává nejasné, zda hybridy a elektromobily, na které se nyní soustřeďujeme, nakonec budou vítězi,“ uvedl čínský premiér Wen Ťia-pao loni v létě. Centrální vláda a také vedení mnoha provincií však zavádění elektromobilů silně podporují. Jednou z forem jsou i výrazné slevy nabízené při jejich nákupu.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít