Tvrdá zima bere peníze na údržbu i investice

27. března 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
27. března 2006, 00:00

OBNOVA KOMUNIKACÍ Ředitelství silnic a dálnic stála letošní nekončící zima výrazně více peněz, než se původně plánovalo. Pokud nepomůže stát, existuje reálná hrozba, že budou chybět peníze na letní údržbu komunikací. Dokonce se také může výrazně zpomalit výstavba dálnic.

OBNOVA KOMUNIKACÍ Ředitelství silnic a dálnic stála letošní nekončící zima výrazně více peněz, než se původně plánovalo. Pokud nepomůže stát, existuje reálná hrozba, že budou chybět peníze na letní údržbu komunikací. Dokonce se také může výrazně zpomalit výstavba dálnic.

Silničáři mají letos na údržbu, opravy a výstavbu komunikací dohromady něco málo přes 40 miliard korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Petra Laušmana stála zimní údržba již nyní o desítky milionů korun více, než se původně předpokládalo. Škody na komunikacích, které zima způsobila, se pak prodraží zhruba o jednu miliardu korun. „Potřebovali bychom zhruba o 1,2 miliardy korun více peněz, než zatím máme k dispozici,“ říká Laušman.

POMŮŽE STÁT?

Loni dostali silničáři od státu přidáno 8,5 miliardy korun. Se stejnou pomocí počítají i letos. „Pevně doufám, že peníze dostaneme, protože už nyní nám na rozestavěných stavbách chybí něco kolem osmi miliard korun. Současně s penězi za škody po zimě bychom tedy potřebovali zhruba 9,4 miliardy korun,“ počítá Laušman. I kdyby však tyto peníze byly k dispozici, rozhodně se nejedná o částku, která by zajistila komplexní opravu silnic. „Konec konců to by ani nešlo. Museli bychom uzavřít celou silniční síť,“ upozorňuje ředitel ŘSD. Suma, která je na údržbu a opravy silnic k dispozici, se sice může jevit jako ohromná, ale po vydělení počtem krajů zase tak závratná není. „Nechci říci, že je to jen záplatování, ale rozhodně to není na takovou údržbu, jakou by si ty silnice zasloužily,“ míní Laušman. Podle odborníků se celková podudržovanost všech českých komunikací odhaduje na jeden bilion korun.

OHROŽENÉ INVESTICE Pokud by ŘSD nedostalo další finanční prostředky, bude se muset v první řadě přehodnotit plán investic do výstavby nových silnic a dálnic. Opravy těch stávajících seškrtat prostě nejde. Ani u těch nových to ale není tak jednoduché. U dálničních úseků, které se letos chystají k otevření, je to prý prakticky nemožné. „Stavba je určitý proces a pokud by se zastavila, tak by s tím byly spojené obrovské náklady,“ zdůrazňuje Laušman. U některých staveb, které nejdou letos do provozu, by prodloužení termínu dostavby sice bylo možné, zároveň by to ale znamenalo jejich zdražení. Pokud by nebyly peníze na opravy silnic I. třídy, znamenalo by to podle silničářů, že se bude za chvíli jezdit místo po silnicích po tankodromu. BĚH NA DLOUHOU TRAŤ**

V loňském roce nevyhovovalo technickým normám více než 40 procent z celkových 6095 kilometrů silnic první třídy. Ze silnic druhé a třetí třídy, kterých je 48 803 kilometrů, se nachází v havarijním stavu dokonce víc než polovina vozovek. Podle Laušmana by na to, aby se všechny silnice a dálnice dostaly na lepší úroveň, bylo potřeba objem poskytnutých prostředků minimálně zdvojnásobit. „Pak by už ale na samotnou údržbu rekonstruovaných silnic zase bylo potřeba méně,“ dodal.

Nutno říci, že ministerstvo dopravy plánuje v příštích letech výrazně zvýšit výši příspěvku jak na údržbu komunikací, tak na výstavbu nových. Pomoci má například očekávaný několikamiliardový příjem z výběru elektronického mýta.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít