Menu Zavřít

Tvářit se charitativně nestačí

8. 11. 2010
Autor: Euro.cz

Ve vztahu k vozíčkářům mají banky velké rezervy, tvrdí šéfka Konta Bariéry Božena Jirků

Vůbec poprvé se v soutěži Banka roku posuzoval přístup tuzemských bank k tělesně postiženým spoluobčanům. Výsledky nejsou pro finanční domy nijak lichotivé. Jak tvrdí Božena Jirků, výkonná ředitelka Nadace Charty 77 a šéfka Konta Bariéry, které se stalo partnerem této kategorie, banky v Česku mají v tomto směru rozhodně co dohánět. „Rozdíl mezi prvním a posledním v tomto žebříčku nebyl nijak výrazný,“ říká Jirků. „Banku bez bariér jsme zařadili proto, že věřím, že vyspělost společnosti odráží její vztah k menšinám, zejména k těm nějak znevýhodněným. Věřím, že tato kategorie alespoň trochu změní pohled na svět nás všech, kteří jej vnímáme jen přes čísla a otevře zajímavou diskuzi,“ domnívá se Petr Stuchlík, šéf společnosti Fincentrum.

Šest soutěžících

Prvenství v kategorii si připsala Česká spořitelna. „Cítíme, že máme zodpovědnost vůči společnosti, v níž podnikáme, a respektujeme společnost kolem nás, ať jde o právnické osoby nebo jednotlivce. Odstraňování bariér pro naše klienty v pobočkách a u bankomatů k této zodpovědnosti a respektu patří. Myslím, že pro nás, jako největší banku na trhu, je to skoro povinnost,“ komentoval umístění první muž České spořitelny Gernot Mittendorfer.
Hodnocené však byly pouze banky, které mají pobočky ve všech krajských městech, klání se proto nakonec zúčastnilo pouze šest bank. „Do každého krajského města jsme vyslali vozíčkáře, kteří hodnotili banky na základě několika kritérií,“ popisuje způsob hodnocení Božena Jirků. Porotci své zkušenosti zaznamenali do speciálního formuláře, posuzovali banky na základě návštěvy pobočky, a to z hlediska přístupu na pobočku, jednání zaměstnanců anebo i webových stránek. Mezi hodnocenými bankami se objevila kromě České spořitelny také Komerční banka, ČSOB, Raiffeisenbank, UniCredit Bank a GE Money Bank.

Chybí přístup

„Největším problémem byl jednoznačně fyzický přístup na pobočku. Vozíčkáři většinou nemají rádi, když musí jet někam k zadnímu vchodu, tam zvonit a čekat, až přijde někdo z personálu,“ popisuje Jirků. Dalším „kamenem úrazu“ je jednání personálu bank s hendikepovaným klientem. Zaměstnanci na to mnohdy nebyli vůbec připraveni. Řada hodnotitelů se prý setkala s velkým ostychem při komunikaci anebo potížemi při řešení banálních situací, které by vyškolený personál měl hravě zvládnout. Například jeden vozíčkář měl sníženou pohyblivost ruky, kterou by se měl podepsat, jenže paní na přepážce jedné banky vůbec nevěděla jak to vyřešit, neboť vozíčkář nebyl schopen podepsat smlouvu o založení účtu. Jiný vozíčkář zase napsal po návštěvě pobočky do hodnotícího formuláře, že se při vjezdu do prostor pobočky cítil jako jedovatá krajta, neboť po jeho vstupu všichni ztichli a zvědavě hleděli jeho směrem.

Co je lepší

Dalším nedostatkem byly bankomaty, které jsou v drtivé většině umístěny ve výšce 110 centimetrů a zapuštěné do zdi, což přístup vozíčkáři podstatně ztěžuje. Naopak velmi pozitivně byly vozíčkáři hodnoceny webové stránky bank anebo samotné produkty, zmiňuje ředitelka Konta Bariéry. Banky se charitativní činnosti věnují velmi ochotně. Dost často se ovšem jedná o sponzorskou činnost anebo „propůjčení“ svých zaměstnanců. „Co je ale lepší? Dát občas daňově zvýhodněný dar a tvářit se charitativně, anebo zpřístupnit všechny své pobočky vozíčkářům? Anebo zpřístupnit svůj web těm, co špatně vidí případně proškolit své pracovníky, aby se na vozíčkáře nedívali s otevřenou pusou?“ naznačuje přístup bank šéf Fincentra Petr Stuchlík. V tomto směru by mohla mít nová kategorie velký přínos. „Jsem ráda, že kategorie Banka bez bariér vznikla. Věřím, že pomůže zlepšit přístup bank k hendikepovaným spoluobčanům,“ doufá Božena Jirků.

BRAND24

Hodnocené banky Česká spořitelna
Komerční banka
ČSOB
UniCredit Bank
GE Money Bank
Raiffeisenbank

Vstříc hendikepovaným Tři nejúspěšnější banky v kategorii Banka bez bariér
Česká spořitelna
GE Money Bank
Raiffeisenbank

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).