TV reklamy ztrácejí na účinnosti, rozpočty se zaměřují na online

12. února 2010, 04:13 - Lečtyř Ivan, <a href="http://www.m-journal.cz">MarketingJournal.cz</a>
12. února 2010, 04:13

Televizní reklama má svá nejlepší léta za sebou a sociální sítě si zaslouží ještě větší investice do reklamy. Alespoň tak by se daly stručně interpretovat výsledky každoročního výzkumu, jež na přelomu roku realizovala společnost Forrester Resarch a asociace ANA.

Autor: Darren Hester

Výsledky šetření, kterého se účastnilo přes sto význačných amerických inzerentů, byly zveřejněny dnes v New Yorku na akci nazvané ANA TV & Everything Video Forum.

Trend poklesu důvěry v TV reklamu pokračuje

Asi nejmarkantnějším momentem celého výzkumu je pokračující pokles důvěry marketérů v klasické televizní reklamní formáty. Celých 62% respondentů totiž uvádí, že efektivita televizních kampaní objektivně klesá. V souvislosti s tímto tak dochází k přesunu rozpočtů, které byly původně určeny na televizní kampaně do online sféry – konkrétně sociálních sítí a online videoreklamy. Zachovat pro TV reklamu stejné množství prostředků jako v loňském roce plánuje 41% marketérů. Přitom v roce 2009 mělo zájem zachovat rozpočty o 17% marketérů více, což dobře dokumentuje současný trend přelévání rozpočtů.

Průzkum se navíc snaží odpovědět na otázku, proč je televizní reklama vnímána jako formát s klesající efektivitou. Marketéři tvrdí, že kromě sociodemografických změn a proměn v chování obyvatelstva, které začíná více času trávit u počítače, je na vině i špatný přístup jednotlivých televizních stanic. Ty údajně špatně řadí reklamní pásma a přispívají tak k tvorbě „balastních“ reklamních bloků. Pomohlo by i zkrácení reklamních vstupů ze stávajících 20 – 30 sekund na 5 – 10 sekund. Dalším kamenem úrazu je pak zastaralý systém měření sledovanosti, který nedovoluje marketérům přesně cílit.

S tvrzením, že televizní stanice by měly pro zvýšení efektivity jednotlivých spotů volit kratší délku reklamních bloků souhlasilo 69% respondentů. Se zavedením nového standardního formátu – 5 až 10 vteřinové reklamy, který by zvedl efektivitu sdělení, souhlasilo 22%, 19% dotázaných pak označilo klasické třicetivteřinové spoty za přežitek, který v letošních deseti letech zhyne (v roce 2008 si to myslela dokonce třetina respondentů). 78% marketérů by určitě uvítalo možnost lépe cílit na své cílové skupiny, ale pouze 59% by bylo ochotno akceptovat v tom případě vyšší cenu pásma.

Problematické měření**

Jak již bylo řečeno, za jeden z největších problémů bylo označeno i nedostatečné měření účinnosti jednotlivých reklamních spotů. 82% dotazovaných si je jisto, že by bylo dosaženo naprosto odlišných a mnohem lepších výsledků ve chvíli, kdy by byla měřena sledovanost pro každý jednotlivý reklamní spot a ne pouze pro celé reklamní pásmo. 93% není spokojeno s doposud aplikovanými způsoby měření – poměřování pouze na základě četnosti (frequency - tedy toho kolikrát byla domácnost v určitém časovém období vystavena působení reklamy a kolikrát tato reklama byla opakována) a zásahu (reach - kolik domácností bylo v daném období alespoň jednou vystaveno působení reklamy) je prý nedostatečné. Jak by ovšem měl nový algoritmus vypadat není jasné. Téměř polovina (49%) ovšem věří, že americký systém měření Nielsen rating bude v příštích letech zpřesněn.

Více na MarketingJournal.cz.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít