Turistický ruch může městu pomoci

10. února 2003, 00:00 - Pavel Šnajdr
10. února 2003, 00:00

Starosta města Terezín Jan Horníček kandidoval od roku 1989 vždy za ODS. Byl v každém městském zastupitelstvu a od loňského roku se dostal do nejvyšší funkce. "V Terezíně jsem se sice nenarodil, chodil jsem sem ale do základní školy a mám k tomuto městu opravdu velmi úzké vztahy.

Mám ho rád nejen kvůli jeho architektonické hodnotě,“ podotýká starosta nejohroženější kulturní památky.

Terezín vznikl jako vojenská pevnost. Je vůbec reálné, aby jeho existence byla zaměřena po odchodu vojenské posádky v roce 1997 zcela jiným směrem?

Tak, aby se z něj stalo prosperující město? Město rozhodně ovlivnilo, že bylo původně postaveno jako vojenská pevnost. Nezanedbatelné pro jeho existenci byla i jeho úloha během 2. světové války, kdy z něj během protektorátu němečtí nacisté vytvořili židovské ghetto. V dnešní době je ale zcela jiná situace. Jsem přesvědčen o tom, že by se město Terezín mohlo stát jakýmsi spojovacím článkem mezi Německem a Českem. Kdysi to bývalo město, za kterým byla hranice a žily tady oba národy prakticky společně. Velká tradice souvisí i s existencí bývalého Rakouska-Uherska.

Slibujete si hodně od turistického ruchu a příjmů z něj pramenících?

Mezi největší příjmy dnes patří DPH a příjmy ze zemědělství. Je to dáno především tím, že Terezín leží v jedné z nejúrodnějších oblastí České republiky, tzv. Zahradě Čech. Město je velmi unikátní vzhledem k poloze a tradici. Těžko se tady dají stavět velké výrobní podniky a podobně. Pevně věřím, že se místní obyvatelé mnohem více zapojí do aktivit, které slouží zintenzivnění turistického ruchu.

Jak hodláte podporovat místní malé a střední podnikání?

Snažíme se dát co nejvíce šancí právě místním podnikatelům. Máme tady lidi, kteří jsou truhláři, betonáři, instalatéři, řemeslníci, topenáři, mají stavební či pokrývačské firmy. Často se jedná o občany, kteří v Terezíně vyrůstali a mnohdy nám vycházejí velmi vstříc. Pracují za ceny, které jim téměř nepřinesou ani žádný zisk.

Nezaměstnanost je u vás 15 procent. Jak ji chcete řešit?

Terezín má velkou šanci mnohem více rozvinout turistický ruch. Pokud se nám to podaří nastartovat, tak se tím oživí podnikatelská sféra a zejména služby. Jezdí sem turisté z celého světa, kteří jsou zvyklí na určitý standard. Nemělo by se nadále stávat, že cizinci v létě pobíhají po městě a nemohou najít veřejné záchodky, protože ty jsou jenom jedny a navíc zamčené. Chybí nám zkrátka základní věci, a to se musí změnit.

Co Terezínu přinese patronát mezinárodní organizace UNESCO, který by měl nastat pravděpodobně v roce 2007?

Obrovskou prestiž. Díky tomu se dostaneme mezi kulturní památky, které chtějí vidět lidé z celého světa. Příliv turistů by se díky tomu mohl zmnohonásobit. Zároveň ale nastane mnohem větší tlak na udržování Terezína jako kulturní památky. Ta kritéria jsou velmi přísná. Pokud bychom byli v UNESCO před záplavami, tak bychom pochopitelně měli mnohem menší finanční problémy s napravováním katastrofálních škod.

Byl dopad povodní na vaše město ve srovnání s jinými lokalitami v ČR srovnatelný, nebo mnohem horší?

Význam je dalekosáhlý. Kvůli povodním jsme se dostali do jakéhosi bodu 0. Jsme v situaci, kdy prostě nemáme na vybranou. Pokud se nepokusíme Terezín zachránit, tak mu hrozí zánik, a to by byla mezinárodní ostuda a velká katastrofa. Mělo by se na tom podílet i vedení státu. My se na to právě snažíme co nejvíce upozorňovat. Nejohroženější je systém podzemních chodeb v délce 30 kilometrů. Ten je poškozen nejvíce.

Terezínská radnice v čele se starostou Janem Horníčkem si hodně slibuje od mezinárodní organizace UNESCO.

FOTO: ARCHIV

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít