Turecko chce jadernou elektrárnu a sedm tisíc kilometrů dálnic

07. července 2010, 02:00 - Miroslav Kelnar, vedoucí kanceláře CzechTrade v Istanbulu
07. července 2010, 02:00

Moderní silnice, rychlé vlaky, ekologická energie. To jsou priority turecké vlády a ambiciózního plánu na modernizaci země. Na miliardových zakázkách se pokoušejí uchytit i čeští dodavatelé.

Do výstavby moderních železnic chce Turecko investovat přes 2,5 miliardy eur.

Autor: Shutterstock

Největší šance se českým exportérům v Turecku otevírají díky veřejným zakázkám. Země totiž spustila obrovské investice do infrastruktury i průmyslu.

Například jen za předchozích šest let se v Turecku postavilo přes 11 tisíc kilometrů čtyřproudových silnic, a rozšířil se tak dosavadní rozsah těchto komunikací na více než 17 tisíc kilometrů. Pro další období je v plánu přidat dalších 15 tisíc kilometrů.

Turecké státní silnice mimoto plánují dokončit v roce 2010 deset provinčních úseků dálnic a stejný počet nových úseků dálnic má být letos zahájeno. Do roku 2023 by potom měla dálniční síť Turecka dosáhnout celkové délky sedmi a půl tisíce kilometrů.

Rychlíky mají jezdit 250 kilometrů v hodině

Další oblastí, která zažívá nebývalý rozvoj, je výstavba železnic. S největší porcí dotací může počítat již započatý projekt vysokorychlostní železnice mezi Ankarou a Istanbulem, jehož první část spojující Ankaru s Eskisehirem je již hotova. Zde stát plánuje finanční alokaci přibližně 303 miliony eur. Celkově je počítáno, že vysokorychlostní propojení mezi těmito největšími městy Turecka spolkne částku přes 2,5 miliardy eur.

V různém stavu rozpracovanosti jsou taktéž projekty na železniční propojení s předpokládanou rychlostí vlaků až 250 kilo­met­rů za hodinu mezi městy Ankara a Konya s plánovaným dokončením v roce 2012. A dále trať z Ankary do Sivasu. Známý je také mezinárodní projekt sjednaný na státní úrovni na železniční propojení tří měst tří států – a to tureckého Karsu, gruzínského Tbilisi a ázerbájdžánského Baku.

Současná vláda se celkově vydala na cestu podpory ekologické formy přepravy po železničních tratích. Turecko má již možnost čerpat finanční prostředky z evropských fondů.

Energetiku potáhne voda, slunce a atom

Významně se rozvíjí taktéž turecký energetický sektor. Naše podniky nevyšly s prázdnou. Škoda Power například podepsala v uplynulém období kontrakt s tureckou společností AKSA Energy na dodávku parních turbín pro projekt parní elektrárny Bolu-Goynuk. Český výrobce elektrárenských kotlů, firma Vítkovice, sjednala nedávno dodávku kotlového zařízení pro dva bloky této elektrárny s firmou Adularia Ankara.

Turecko v současnosti připravuje nové zákony o regulaci nákupních cen energií do veřejných sítí se zvýhodněním výkupních tarifů ze státem podporovaných obnovitelných zdrojů.

Důraz na podporu obnovitelných zdrojů energie se taktéž promítá i do zlepšování poměru mezi energií dodávanou do sítě z tepelných a vodních elektráren. Poměr je asi 31 procent vyprodukovaných ve vodních elektrárnách a zbylých 69 procent generovaných v tepelných, kde je palivem uhlí, plyn a lignit.

Turečtí odborníci uvádějí při odhadech potřeby finančních prostředků částku až osm až 12 miliard dolarů, které bude nutno vložit do navýšení kapacit místní energetické základny v horizontu pěti let.

K perspektivním odvětvím pro český vývoz je možno přiřadil i sektor čistění odpadních vod, likvidace pevných odpadů a úpravy pitné vody. I zde má Turecko již jako žadatel o vstup do EU možnost těžit z předvstupních fondů kandidátských zemí. Ve velmi krátké době budou vypsány k soutěži první projekty ve zmíněných oblastech, které jsou spolufinancovány z fondu IPA. Evropská unie prozatím schválila 26 projektů z této samostatné evropské kapitoly a oficiální soutěžní zveřejnění prvního z projektu je již otázkou velmi krátké doby. Pro léta 2010 a 2011 získalo Turecko z Unie celkově 275 milionů eur na projekty v environmentální oblasti.

Chystá se i výstavba první turecké atomové elektrárny ve městě Akkuyu, kterou by mělo realizovat na základě státních dohod konsorcium ruského Atomstrojexportu a místní turecké firmy Park Energy. Zelenou tomuto projektu dala nedávná návštěva ruského prezidenta Medveděva, při níž byla podepsána kooperační smlouva, která potvrzuje předchozí dohody o výstavbě elektrárny s výkonem 5 000 MW. Českým firmám mohou pomoci k získání zakázek i předchozí reference získané na předchozích projektech v Rusku. Další šance čekají ve výstavbě nových plynovodů a ropovodů, které brzy protnou Turecko v několika trajektoriích.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít