Turecká legislativa je nepřehledná

27. září 2004, 00:00 - PETR GOLA autor je publicista
27. září 2004, 00:00

DAŇOVÉ SYSTÉMY KANDIDÁTSKÝCH ZEMÍ EUŽádná jiná země, která usilovala o vstup do Evropské unie, nevzbuzovala tolik polemik a diskuzí jako Turecko. Právě jemu je věnován poslední díl našeho seriálu o ekonomikách kandidátských zemí EU.

DAŇOVÉ SYSTÉMY KANDIDÁTSKÝCH ZEMÍ EU Žádná jiná země, která usilovala o vstup do Evropské unie, nevzbuzovala tolik polemik a diskuzí jako Turecko. Právě jemu je věnován poslední díl našeho seriálu o ekonomikách kandidátských zemí EU. Příznivci vstupu Turecka do Evropské unie argumentují zejména snahou o politickou stabilitu této země. Odpůrci naopak varují, že mentalita Turků a místní zvyky se výrazně odlišují od ostatních zemí Evropské unie. Jednalo by se také o ekonomicky zdaleka nejslabší členskou zemi. Jedno se však Turecku nemůže upřít: Oblast podnikání je velmi liberální a v současné době jsou nastoleny podmínky pro dlouhodobý ekonomický růst. Velikým problémem je však kvetoucí „šedá“ ekonomika. Mezi negativa patří také často se měnící a naprosto nepřehledná turecká legislativa, ve které se zahraniční investoři orientují s velkými obtížemi. DANĚ Z PŘÍJMŮ Turecké sazby daně z příjmů patří (v porovnání se zeměmi Evropské unie) mezi průměrné. Dlouhodobým problémem je velice nízká platební morálka daňových poplatníků. Kontroly výběru daní nejsou dostatečně pečlivé a přísné. Daň z příjmů právnických osob činí 25 %. Zahraniční subjekty mohou žádat o snížení daně - rozhoduje o tom předsednictvo vlády pro finance a rozpočet. Daň z výnosu cenných papírů a akcií činí 10 % nebo 20 % podle typu cenného papíru. Daň z příjmu fyzických osob je odstupňována s progresivní vývojovou křivkou. Nejnižší sazba činí 25 %, nejvyšší 55 %. Oproti zemím Evropské unie je sociální pomoc občanům v případech potíží (nemoc, nezaměstnanost apod.) ze strany státu naprosto nedostačující - každý občan je v podstatě odkázán sám na sebe a svoji rodinu. Průměrný počet hodin odpracovaných na plný úvazek v Turecku činí 43,3 hodin týdně. Práce na částečný úvazek není v Turecku příliš rozšířená. BANKOVNICTVÍ A POJIŠŤOVNICTVÍ Dohled nad bankovní soustavou provádí Centrální banka Turecka, která je zodpovědná za měnovou politiku země. Pro turecké hospodářství jsou velmi důležité státní banky: Ziraat Bankasi - zemědělská banka pro zemědělce, Halk Bankasi - banka zejména pro finanční služby spojené se sociálním zabezpečením, Vakflar Bankasi - banka sloužící zejména k podporování malých podnikatelů a živnostníků, Eximbank - banka sloužící k zahraničním a obchodním operacím. V současné době v Turecku funguje okolo 60 privátních bankovních subjektů. V roce 2001 postihla turecké bankovnictví krize, vedoucí k zániku malých a ekonomicky slabých bank nebo k jejich sloučení se silnějším bankovním domem. V zemi podniká 57 soukromých pojišťoven, z nichž největší jsou Anadolu Sigorta a Günes Sigorta. Penzijní fondy však teprve vznikají. Pojistný trh zdaleka nedosahuje úrovně členských zemí Evropské unie. Zvláště to platí pro životní pojištění - v Turecku ho uzavírá pouze 15 % občanů. INVESTOVÁNÍ Výhodná geografická poloha, levná pracovní síla a velký vnitřní trh - to jsou jenom nejlákavější podněty pro zahraniční investory. Všechny sféry soukromého sektoru jsou přístupny i pro ně. Turecká vláda jim nabízí výhodné pobídky v případě, že investují do zaostalého jihovýchodu země. Jedná se zejména o nižší sazbu daně či o výhodné ceny státních pozemků. Turecká byrokracie klesá. Zjednodušuje se procedura všech potřebných žádostí. Přesto země v tomto ohledu za Evropskou unií výrazně zaostává. N ejvětším zahraničním investorem v Turecku je Německo (působí zde více než 1200 německých investorů), následuje Nizozemí, Velká Británie a USA. Nad bezpečností zahraničních investic dohlíží v posledních letech samotná turecká vláda. Investoři se především zajímají o sektor služeb (pracuje zde pouze okolo 50 % obyvatel, což je mnohem méně než v zemích Evropské unie a je zde tedy výrazná mezera na trhu). Dále jde o oblasti energetiky, infrastruktury a samozřejmě o cestovní ruch, pro jehož rozvoj má Turecko výborné přírodní a historické podmínky. INFRASTRUKTURA **

Rozvoj silniční dopravy patří mezi klíčové oblasti pro zdárný ekonomický rozvoj. Turecká vláda je si toho vědoma a na zlepšení silniční sítě proto v posledních letech proudí mohutné investice. Rozšiřuje se síť dálnic, v současnosti dosahující již více než 1800 km. S rostoucí úrovní silniční sítě roste i počet aut. Během posledních pěti let stoupl počet automobilů v Turecku o více než 600 tisíc. V letecké dopravě hraje prim státní společnost Turkish Airlines. Zabezpečuje letecké spojení se všemi důležitými mezinárodními leteckými uzly. V Turecku je rozvinutá i vnitrostátní letecká doprava, kterou zabezpečují malé soukromé společnosti. Důležitá je samozřejmě také námořní doprava nejvýznamnějšími přístavy jsou Istanbul, Mersin, Trabzon, Izmit a Izmir. Železniční doprava v současné době stagnuje, ale zahraničními investory je hodnocena jako velmi perspektivní. Rok od roku roste počet pevných telefonních stanic (dosahuje více než 20 miliónů) a počet mobilních telefonů (více než 4 miliony).

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít