Tunel po čínsku

02. června 2008, 00:00 - Jiří Němeček
02. června 2008, 00:00

FIKTIVNÍ POPTÁVKY - Dravá čínská ekonomika nabízí svým rozvojem řadu možností, jak se prosadit. Na zahraniční investory, dovozce a exportéry ovšem čeká též velká řada podvodníků. Ty láká i silná koruna a stabilní euro. Čeští podnikatelé by si měli proto dávat velký pozor.

Mohutně se rozvíjející čínský trh je pro české podnikatele velkou příležitostí. Bohužel, také pro podvodníky. Nekvalitní dodávky zboží či kopírování světových značek jsou už obehranou písničkou. Čínští vykukové ale používají i jiné metody, jak lehce přijít k penězům.

S jednou z těchto praktik se v poslední době často setkávají i čeští podnikatelé. Zahraniční kanceláře v Šanghaji a Chengdu zaznamenávají zvýšený výskyt fiktivních poptávek čínských firem. Odhadem se jedná o minimálně tři desítky falešných poptávek za rok, které kanceláře zachytí a pomohou tak českým firmám předejít případným ztrátám.

„O všech se ale nedozvíme. Firmy se možná stydí, že naletěly a navíc vědí, že peníze jim stejně nikdo nevrátí,“ říká generální ředitel agentury na podporu exportu CzechTrade Ivan Jukl. Ohlášené případy podvodů by tak mohly být jen špičkou ledovce.

SCÉNÁŘ PODVODNÍKŮ

• Čínská firma osloví českou firmu s poptávkou. Velmi pravděpodobně nalezla český subjekt na internetu; česká firma nikdy dříve s čínskou firmou nebyla v kontaktu.

• Česká firma zašle cenovou nabídku, ta je obratem čínskou stranou odsouhlasena bez jakýchkoliv připomínek a smlouvání o ceně.

• Čínská firma zašle návrh smlouvy a požaduje po české straně okamžitý příjezd do Číny a podepsání smlouvy; smlouva je velice výhodná, jedná se

o poměrně vysoké sumy, platba bankovním akreditivem, transport často zajišťuje čínský odběratel.

• Po příjezdu do Číny požaduje čínská firma před podpisem smlouvy zhruba 5000 euro na pohoštění nebo na úplatek. Pokud česká strana odmítne zaplatit, veškerá jednání okamžitě končí.

Pramen: CzechTrade

Nebojte se zeptat, radí stát

Odborníci radí, jak se bránit. Důležité je podle nich neustále spolupracovat s českými úředníky v Číně, informovat se o místním partnerovi a hlavně nic předem neplatit. Ať už jde o finanční záruky, nebo přímo vyžadované „výpalné“ pro čínské vládní úředníky na popohnání nejrůznějších povolení.

Podobné podvody nejsou přitom žádnou novinkou, v posledních měsících ale postoupily na vyšší úroveň. Takzvané kredit reporty dříve běžně odhalily, že se jedná o fingovanou firmu. Dnes jsou to však často firmy reálné, které byly založeny před jedním nebo dvěma měsíci a je tudíž obtížné zjistit o nich finanční informace.

Oficiálně založené podvodné firmy

Právě s tím se letos setkala sklárna Crystal Glamour z Okrouhlic. Čínské úřady sice potvrdily existenci obou odběratelských firem a anglicky uzavřené smlouvy vypadaly velmi pečlivě zpracované a chránící zájmy obou obchodních partnerů.

„Byly tam ale podezřelé okolnosti – Číňané přistoupili beze všeho na naše požadavky množstevních slev a zálohových plateb až do výše poloviny celého kontraktu,“ vzpomíná na první pochybnosti obchodní ředitel Crystal Glamour Jaroslav Noha. Obrátil se proto na ředitele zahraniční kanceláře CzechTrade v Chengdu Ivana Vyroubala. „Podle mého jde o snahu o podvod, jedna firma vznikla v lednu a druhá v březnu letošního roku,“ zněl výsledek šetření Vyroubala. Čínské firmy tak vznikly jen pár dní poté, co se na místním internetu objevila nabídka české sklárny.

Kdo se nezajímá o zboží, nestojí o obchod

Podezření na čínský tunel se nadále stupňovalo. Jediné, na čem totiž údajní čínští odběratelé broušeného skla trvali, bylo podepsání smlouvy v Číně. A to přesto, že byli pozváni na náklady české sklárny do Česka, prohlídku výroby a nabídku o vlastní spolupráci na dekoru sklenic. To vše čínské partnery vůbec nezajímalo.

„Máme obavy, aby naše cesta nebyla zbytečná. Aby nám před podpisem smlouvy nepředložili nějaký její doplněk, ve kterém bychom se před jejich zálohovou platbou zavázali například k nějaké platbě za uzavření smlouvy. Nebo nějakým jiným úpisem něčeho, co by bylo pro nás nepřijatelné,“ žádal ředitel Noha o radu CzechTrade.

„Tak to obvykle chodí,“ souhlasí s nedůvěrou generální ředitel agentury Jukl. Podvodné firmy totiž na místě podpisu smlouvy začnou požadovat další platby – například na údajné úplatky pro vládní úředníky kvůli nejrůznějším povolením, zálohy na bankovní akreditivy nebo třeba i příspěvek na propagaci neznámé firmy na místním trhu. Crystal Glamour raději z podezřelé obchodní spolupráce vycouval. Jsou ale takoví, kteří naletěli, ať už Češi, Rakušané nebo třeba Poláci.

„Když firma nezaplatí, má jenom ztráty za zkrachovalou obchodní cestu do Číny – ale ani to není málo,“ připomíná Vyroubal. Horší je, když firmy v obchod uvěří a vyrobí nebo dokonce expedují předem nasmlouvané zboží. Pokud totiž ze smlouvy sejde a zboží už je na cestě, musí se zásilka prodat na tamním trhu s velkou ztrátou.

TIPY NA OBRANU PŘED PODVODY

• Kontaktovat zahraniční kancelář CzechTrade v Šanghaji nebo Chengdu, které už mají zkušenosti s podobnými případy a dokáží včas rozpoznat, že se může jednat o podvod.

• Kanceláře požádat o prověření platební schopnosti čínské firmy.

• Požádat čínského partnera o kopii jeho business licence, povolení k dovozu a dalších dokumentů.

• Potřebné informace jsou umístěny také na webových stránkách Velvyslanectví České republiky v Číně.

Čína, to nejsou jen podvodníci

A kdo by si měl dávat pozor? České sklo je v Číně skutečný pojem. Jsou tu ale i další obory. Stálá poptávka je po obráběcích strojích, dále se pak dobře prodávají obuvnické a textilní stroje, zdravotnická zařízení, stroje a zařízení pro zpracování kovů. Právě stroje hrají v českém exportu do Číny jednoznačně prim.

Opustit kvůli několika podvodníkům čínský trh by bylo ovšem krátkozraké. „Dovážíme vstřikovací čerpadla, máme zakázky za 70 milionů,“ uvádí příklad jako jeden z řady úspěšných exportérů obchodní ředitel jihlavského Motorpalu Karel Zika.

V oblasti potravinářského průmyslu by čeští exportéři mohli do Číny vyvážet pivo, pšenici a mléčné výrobky, jako je sušené mléko, v menší míře sýry. Velký zájem je také o syrovátku. Perspektivní oblastí je ochrana životního prostředí či vodní hospodářství. Pokud jde o spotřební zboží, nejtypičtější položkou pro český export do Číny je vedle skla (stolní nápojové sklo střední a vyšší třídy) také dárkové zboží, vybavení hotelů a rezidencí, polotovary pro výrobu bižuterie, vázy a lustry.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče