Menu Zavřít

Tunel do pohádky

25. 1. 2011
Autor: Euro.cz

Část koprodukčních peněz se ztratila, další skončila na zablokovaném účtu

O tom, že filmařina není pouze zábava, ale hodí se pečlivě kontrolovat finanční stránku věci, se přesvědčili tvůrci vznikající pohádky Kovář z Podlesí. Scenárista a režisér Pavel Göbl a nová producentka Kateřina Špůrová se snaží získat zpět část peněz, které na snímek jako koproducent poskytla Česká televize (ČT). Tyto prostředky se totiž při přípravách původním producentům jaksi „vypařily“ stejně jako část grantu ze Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie při ministerstvu kultury.

Každý něco jiného

Na setkání s původními producenty Tomášem Sobolou a Kamilem Kožíškem režisér Göbl asi nikdy nezapomene. Oba totiž způsobili, že se natáčení Kováře z Podlesí muselo o rok odložit. A dodnes ohrožují vznik pohádky, jež kombinuje klasické herectví s animačními loutkami výtvarníka filmu Františka Skály nejmladšího. Pavel Göbl se se zmíněnou dvojicí potkal při natáčení celovečerní reklamy Veni, vidi, vici, která měla za cíl popularizovat golf. Kožíšek měl na starost postprodukci, Sobola byl výkonným produkčním. Jejich společnost Lennox se po dohodě s Göblem ujala produkce snímku, následně spolu zažádali o koprodukci Českou televizi a podali přihlášku o grant ze Státního fondu pro podporu a rozvoj kinematografie. Na obou místech uspěli. „V průběhu vyřizování těchto žádosti měl Tomáš Sobola zajistit další prostředky k natáčení – koproducenty, sponzory, investory. Dále měl zajistit organizaci a synchronizaci literárních a dramaturgických prací, vytvoření výtvarných a architektonických návrhů, aproximativní rozpočet filmu, předběžný plán, lokaci k natáčení filmu, předjednat ateliér a postprodukci filmu. Na všechny tyto aktivity měl zhruba rok času. V průběhu roku jsem zjišťoval, že Sobolovi se buď práce nedaří, nebo ji neodvádí zcela zodpovědně. Několikrát jsem to s ním probral a dotazoval se i Kamila Kožíška, ten však nereagoval. Přitom se blížil začátek natáčení,“ tvrdí Göbl. To už začal mít režisér o Sobolově přístupu pochybnosti. Zvláště když nahlédl do smlouvy s televizí a zjistil, že obsahuje zcela jiné termíny a informace, než jaké mu sdělil Sobola. Proto svolal další schůzku. „Na té Sobola ani Kožíšek nedokázali smysluplně odpovědět ani na realizační otázky, ani na otázky týkající se rozdílů v koprodukční smlouvě s ČT a v jejich vzájemných tvrzeních. Zarážející byla také neschopnost vysvětlit nesoulad rozpočtů pro ČT a pro státní fond a jejich vzájemná neinformovanost o práci toho druhého. Kožíšek i Sobola tvrdili každý zcela něco jiného o zajištění natáčení, například jmenovali jiné partnery,“ prohlašuje Göbl.

Kožíšek a Sobola na odchodu

Protože oba producenti nedokázali za celou dobu uzavřít s režisérem řádnou smlouvu, odhodlal se Göbl loni na jaře k ukončení spolupráce. Oslovil Kateřinu Špůrovou z firmy Next Production, která si projekt prostudovala a stala se novou producentkou pohádky. Spolu poté kontaktovali Sobolu a Kožíška a vyžádali si přehled o dosavadním hospodaření. Dodnes se ho nedočkali. Kontrola konta filmu navíc ukázala, že je prázdné. A to přes to, že na ně mezitím přišla první splátka od České televize ve výši 1,6 milionu korun spolu s první částí grantu od fondu ve výši 1,4 milionu. Přibližně 1,6 milionu se ale „vypařilo“. „Sobola nedokázal dodnes věrohodně dokladovat, kam se tyto peníze poděly. Průkazné je pouze to, že bez smlouvy odeslal na můj účet 100 tisíc korun jako zálohu za scénář. Zbylou částku až na drobnosti dokladovat nedokázal. Předváděl pouze faktury za své soukromé telefony, nesmyslné smlouvy na obhlídky vrtulníkem. Sám Kožíšek tedy na Sobolu podal trestní oznámení a žalobu pro podezření ze zpronevěry,“ konstatuje Göbl a Špůrová doplňuje, „Sobola dodal vyúčtování: kancelář, telefon, internet, užití vlastního auta – celkem 257 673 Kč, právní servis 123 tisíc korun, 85 hodin leteckých obhlídek 170 tisíc, vlastní honorář 300 tisíc. Celkem přibližně 850 tisíc korun. Z tohoto vyúčtování jasně vyplynulo, že Sobola kromě vlastních nákladů a předražených právníků – uzavřely se smlouvy pouze s ČT a fondem – nemá co vyúčtovat. A prokazovalo to, co jsme všichni věděli: že žádná skutečná příprava nikdy neproběhla.“

BRAND24

Uznaný dluh

Nechybějí pouze peníze od České televize. Stejně tak „zmizelo“ 1,4 milionu korun coby první splátka grantového plnění od státního fondu. Po změně producenta Kožíšek podle Špůrové uznal (vzhledem k tomu, že odstoupil od smlouvy), že chybějící peníze od ČT uhradí firmě Next Production. Zároveň napsal fondu, že si je vědom toho, že první splátku grantu musí vrátit, protože s ní nemá právo dále disponovat. Jenže peníze na konto fondu ani po několikerém upomínání dodnes nedorazily. „Teprve loni v prosinci přispěchal Kožíšek s vysvětlením, že se mu dlužnou částku nedaří odeslat, neboť má z důvodů soudních sporů zablokované účty,“ popisuje Göbl. Tomáš Sobola si za svými kroky v rámci přípravy filmu stojí. „Bylo vynaloženo zhruba 30 až 40 procent z prvních splátek ČT a státního fondu na přípravné práce, to jest práce se scénářem, dramaturgie, překlady, grantová řízení, koprodukční jednání, obhlídky, casting a podobně. To jsou standardní náklady za patnáct měsíců příprav projektu s celkovým rozpočtem okolo osmdesáti milionů korun. Bohužel postupem času neodborné a úsporné snahy Kamila Kožíška vedly k naprosté ztrátě důvěry mezi nejužším tvůrčím štábem a následnému rozkladu projektu. Řeším tuto situaci soudní cestou a domoci se teď mohu už jen finančního vyrovnání,“ prohlásil Sobola. Kromě toho, že se Sobolovi nedaří zmiňované přípravné práce doložit a nevrátil ani podle něj zbývajících 60 až 70 procent prostředků, uváděný rozpočet 80 milionů nikde nefiguruje. Bez navrácení dlužné částky nemůže Next Production znovu zažádat o grantovou podporu. A to by znamenalo přijít o velkou část prostředků potřebných k výrobě filmu.

Po první klapce

Trestním oznámením Kožíška na Sobolu se zabývá Obvodní státní zastupitelství pro Prahu 1. Prostředky, o které se podle něj jedná, jsou penězi z grantu ministerstva kultury, které má Kožíšek vrátit na účet fondu. „Další finanční prostředky byly zablokovány exekutorem z důvodu půjček čerpaných jednatelem společnosti. Zablokované prostředky byly vloženy do společnosti ze soukromých zdrojů, aby vyřešily situaci do doby rozhodnutí soudu, nejedná se tedy o prostředky ministerstva kultury. Nutno zdůraznit, že tyto prostředky byly vloženy na účet, který nebyl zablokován, k exekuci účtu došlo bohužel v zápětí, každému je přece jasné, že peníze nebudou vkládány na blokovaný účet. Z důvodu výše popsaných budeme muset počkat na rozhodnutí soudu a konání policie,“ říká Kožíšek. Jeho prohlášení režisér komentuje s tím, že odporuje tomu, co Kožíšek tvrdil ještě loni v prosinci. Tehdy se údajně jeho právník snažil odeslat tytéž peníze fondu, ale nyní už na zablokovaném účtu nejsou? Göbl si zároveň už jen přeje, aby došlo k navrácení peněz fondu. Autorům pohádky Kovář z Podlesí nyní chybí významná suma pro výrobu, jež je blokována lidmi, kteří dodnes neodevzdali Göblovi ani Next Production nic ze svých proklamovaných pracovních výsledků. „Nová producentka už do filmu investovala přes půl milionu korun,“ dodává Pavel Göbl. Tvůrčí práce se přesto konečně rozběhly. Vznikly funkční výtvarné a architektonické návrhy a dokončuje se výroba loutek. Materiálu se věnují trikoví specialisté, je dokončen storyboard a většina hereckého obsazení. Loni v říjnu už také proběhl první natáčecí den s Boleslavem Polívkou v roli kováře.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).