Ťukali si na hlavu, že chci dělat letadla

10. března 2008, 00:00 - Marcela Honsová
10. března 2008, 00:00

JAROSLAV SEDLÁČEK, MAJITEL FIRMY UL - JIH SEDLÁČEK - Začínal ve školní kotelně, dnes vlastní prosperující firmu, která vyrábí ultralehká letadla pro domácí i zahraniční trhy. Vedle Evropy létají na jeho strojích piloti i v USA, Austrálii, Venezuele či Brazílii.

S námi vám narostou křídla! Na svých internetových stránkách to slibuje firma UL – Jih Sedláček, která patří mezi nejvýznamnější české výrobce ultralehkých letadel. A protože svůj slib myslí majitel továrničky v Kaplici Jaroslav Sedláček vážně, vlastní i leteckou školu. Zájemce o sportovní létání od něj může získat jak pilotní průkaz, tak i moderní ultralight.

„Stačilo mi dvacet minut s kamarádem ve vzduchu a bylo mi jasné, že mě létání chytlo,“ vzpomíná na loňské léto Tomáš Zámečník z Volar, který tvrdí, že mu hodinka strávená na nebi odvane všechny starosti. Přihlásil se do školy u Sedláčka a koupil i jeho letadlo. „Mám firmu na těžbu dřeva na Šumavě, peníze umím vydělat, tak proč si neudělat radost. Vybral jsem si F 100 Fascination, protože je bezkonkurenční, je špičkový jak tvarem, tak letovými vlastnostmi, s maximální rychlostí 275 kilometrů,“ chválí si ultralight, který jej přišel na 2,5 milionu korun.

Sedláčkova firma ovšem vyrábí i mnohem lacinější letadla, dokonce i stavebnicové díly za 450 tisíc korun, z nichž si zájemce sestaví letadlo sám. Ale to je minimum celkové výroby, pouze pět procent.

K Sedláčkově klientele patří jak nadšenci do létání, tak podnikatelé, kteří umějí vydělat a také užít peníze. Ale najdete mezi nimi i bývalého pilota dopravních letadel či podnikatele, který z Českých Budějovic létá do svých firem v Ústí nad Labem a Ostravě, nebo jiný na jednání do Stuttgartu.

„Mají barák, auto, a teď letadlo. Ti lidé ani netušili, že se dá tak lehce létat. Mohou si zaletět k moři, na jednání, a k tomu jako bonus super zážitek. Auto ztrácí hodnotu daleko rychleji než letadlo,“ uvažuje Sedláček.

Uvěřil, že Češi budou mít na vlastní letadla

Před rokem 1989 působil jako školník a měl spoustu času na své koníčky – hrál s kapelou a jako první v Československu létal s motorovým rogalem, což se tehdy nesmělo. Proto si vysloužil i obvinění z příprav ilegálního opuštění republiky. Když hranice padly, neuvažoval o cestě do světa, ale o podnikání doma.

„Odhadoval jsem, že přijde čas, kdy budou lidi toužit po vlastních letadlech. Bylo jasné, že musí být dvojmístné, že piloti budou chtít někoho svézt a nebude se létat na koštěti. Zpočátku totiž byla letadla jednomístná.“ To první stavěl ještě ve školní kotelně. Ta dnešní už v halách o rozměrech dva tisíce metrů čtverečních po bývalé strojírenské firmě Jihostroj v Kaplici.

„Lidi si ťukali na hlavu, co to je za nápad, živit se letadly. Samozřejmě už v roce 1993 bylo jasné, že letadla půjdou na odbyt. Dnes zaměstnávám 30 lidí, kteří dělají měsíčně v průměru tak dvě letadla. Když počítáme všechna letadla, tak jsme jich od začátku vyrobili přes 320.“

Podnikatelská cesta ale nebyla bezmračná. Až k letošním únorovým šedesátinám dostal dárek, ze kterého měl obrovskou radost. Je konečně jediným majitelem firmy UL – Jih Sedláček bez třiapůlmilionového dluhu v eurech, který mu zůstal po německém společníkovi.

„Měl jsem co dělat, abychom udrželi nos nad vodou. Málokdo nám věřil, že to zvládneme. Teď jednáme s renomovanými dealery v Německu, Francii a Itálii. Jednotlivé kusy letadel prodáváme do Rakouska, USA, Austrálie, Venezuely. Například do Brazílie jsme dodali 25 letadel.“

Letí na benzin a přistává na louce

Konkurenční firmy v západní Evropě českým výrobcům nestačily finančně, jejich letadla byla totiž dražší, a také neměly důvod se rozvíjet. Věřily na velká letadla. Až později z ekonomických důvodů přešly na menší, protože jejich provoz je levnější. Létají totiž na benzin Natural 95 i 91, který stojí kolem 30 korun za litr. Naproti tomu cena speciálních leteckých benzinů začíná na 45 korunách za litr. Také spotřeba ultralightů při cestovní dvousetdvacetikilometrové rychlosti se pohybuje do 10 litrů na sto kilometrů. Vzhledem k tomu, že přistanou i na louce, jsou mobilnější.

Než ale do letadla usedne nový majitel, musí ho výrobce odzkoušet. Dosud Sedláček zalétával nové stroje v Českých Budějovicích, teď plánuje postavit v Kaplici i vlastní letiště s hangáry. „Zajišťujeme majitelům našich letadel též servis. Zákazníci z Evropy většinou s letadlem přiletí. Jsme vstřícní, abychom byli úspěšní,“ uvažuje muž, který si v roce 1990 řekl: „V obchoďáku ve světě mají všechno, jenom letadla ne.“

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít