Tržby největších maloobchodníků loni vzrostly o více než pět procent

16. ledna 2012, 11:58 - Profit, TZ
16. ledna 2012, 11:58

Tržby 250 největších maloobchodních řetězců se ve finančním roce 2010 (tj. ke konci června 2011) zvýšily o více než pět procent. Čisté zisky maloobchodníků se meziročně rovněž zvýšily, a to z 3,1 procenta v roce 2010 na 3,8 procenta.

Foto: Profimedia.cz

I přes dobré výsledky mají nicméně retailové řetězce obavy ze zhoršení globální ekonomiky ve druhé polovině tohoto roku. Uvádí to právě zveřejněná studie společnosti Deloitte a STORES Media s názvem Global Powers of Ratailing.

Zastoupení firem v první desítce největších maloobchodníků se ve srovnání s loňský rokem téměř nezměnilo. Pozici jedničky na trhu si nadále drží americký Wal-Mart před francouzským Carrefourem. Třetí místo mezi top řetězci letos patří britskému řetězci Tesco, které předstihlo německé Metro. To si v žebříčku meziročně mírně pohoršilo a kleslo na čtvrtou pozici. (viz tabulka níže).

Globální ekonomika zpomaluje a růst na předních světových trzích včetně České republiky bude v roce 2012 zřejmě pomalejší než v roce 2011. Krize Eurozóny nadále snižuje důvěru investorů a spotřebitelů,“ uvedl Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR.

V roce 2010 dosáhli největšího růstu maloobchodníci v Latinské Americe, Africe a na Středním východě. Sedm z deseti největších maloobchodníků v Latinské Americe vykázalo dvouciferný růst tržeb, což vedlo ke kumulovanému regionálnímu tempu růstu na úrovni 18 procent. Nejvyšší kumulovaný roční průměrný růst ze všech regionů v období 2005 až 2010 generovali maloobchodníci v Africe a na Středním východě.

V následujících letech budou spotřebitelé očekávat, že budou moci využívat mobilní zařízení k získávání informací o zásobách v reálném čase, či aby si v obchodě objednali produkt a nechali si jej dodat přímo domů. I v roce 2012 budou muset maloobchodníci rozvíjet inovativní řešení pro více obchodních kanálů,“ dodal Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR.

Další zjištění aktuální studie:

• Celkové tržby skupiny největších 250 maloobchodníků dosáhly 3,94 bilionu USD

• Podíl deseti největších maloobchodníků na celkových tržbách předních 250 maloobchodních podniků v roce 2010 opět klesl na 29,4 procent z 30 procent v roce 2009 a 30,2 procent v roce 2008

• Třetím největším světovým maloobchodníkem se stala britská společnost Tesco, která předstihla retailovou síť obchodů německé společnosti Metro AG, a to díky stálému růstu tržeb v uplynulých několika letech

• Podíl tržeb generovaných ze zahraniční činnosti v roce 2010 vzrostl na 23,4 procenta z 22,2 procenta v loňském roce a překonal i předchozí maximum 22,9 procenta v roce 2008

• Tempo globalizace se v loňském roce zvýšilo: 40 maloobchodníků v loňském roce realizovalo 88 nových vstupů na trh v 57 zemích

Růst ekonomiky Číny a ostatních zemí skupiny BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína) se zpomaluje v důsledku přísnější finanční politiky a slabšího globálního růstu, zatímco Japonsko v příštím roce očekává silný růst, což je však pouze důsledek děsivého roku 2011, kdy Japonsko zasáhlo devastující zemětřesení a tsunami,“ dodává Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech.

Obchodní kanály:

Počet otvírání kamenných obchodů v nových zemích v tomto roce vzrostl a další populární metodou pro testování nových trhů jsou on-line nástroje. Většina maloobchodníků využívá více kanálů (např. obchody, katalogy, internet, zákaznická centra, sociální sítě, digitální displeje, mobilní telefony, apod.), ale jen někteří z nich rozumí tomu, jak spotřebitelé jednotlivé obchodní kanály využívají a nakupují v jejich rámci a ještě méně z nich má pro více obchodních kanálů formulovanou efektivní, konzistentní a komplexní strategii.  

S tím, jak jsou spotřebitelé stále více informovaní, zdokonalují své nákupní zkušenosti a identifikují a zkoušejí různé zdroje informací a kanály. Maloobchodníci budou muset všechny své kanály konzistentně integrovat včetně přístupu k plnému sortimentu produktů, informací o zákaznících a informací o objednávkách,“ doplnil Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení dalším Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít