Tržbu a zlato, nebo život!

31. března 2008, 00:00 - Renata Bartošková
31. března 2008, 00:00

OBRANA PROTI PŘEPADENÍ - Nebezpečnější než odcizení prodávaného sortimentu je přepadení prodejny. Tváří v tvář ozbrojenému lupiči se obrana peněz či zboží nemusí jevit jako to nejdůležitější.

Klasickými cíly loupežného přepadení jsou banky, pošty a benzinky. „Ušetřeny ale nezůstávají ani prodejny s luxusnějším zbožím. Počítat s tímto rizikem by měla zlatnictví, ale i obchody s mobilními telefony, alkoholem nebo lékárny,“ míní Dušan Karský, majitel společnosti Centurion, která vyrábí elektronické bezpečnostní systémy. Riziko je také spojeno s umístěním prodejny. „U luxusnější retailové jednotky v pátém patře obchodního centra je pravděpodobnost přepadení daleko menší než u malého klenotnictví na kraji města,“ konstatuje Petr Janovský z bezpečnostní agentury ABL.

Proti přepadení se prodejny nejčastěji brání tísňovou signalizací nebo fyzickou ostrahou na místě. „Úplně nejlepší je podle mě systém z filmu »Vrchní, prchni!«, tedy tlačítko pod pokladnou, které v případě nouze zablokuje dveře. Ovšem nášlapné, nikoliv na ruku. Většina těch lidí nejsou psychopati a chtějí si lup užít na svobodě. Riziko, že by v prodejně uvízli, většinu z nich odradí,“ míní Janovský.

Tísňové tlačítko může vyslat tichý signál zásahové jednotce bezpečnostní agentury. Může také vyvolat lokální hlasitý poplach sirénami umístěnými uvnitř i vně objektu. Obecně účinnější a pro obsluhu bezpečnější je takzvaný tichý poplach. Tíseň má pro zasahující jednotku nejvyšší prioritu.

Cenově jsou tyto systémy pro obchodníky relativně dostupné. „Například systém bezdrátové tísňové ochrany s přenosem využívajícím GSM síť vyjde na patnáct až dvacet tisíc. Navíc je možné ho rozšířit i o ochranu proti vloupání v době, kdy je zavřeno,“ přibližuje Viktor Slanař ze společnosti Jablotron. Za napojení na bezpečnostní službu majitel prodejny zaplatí přibližně od pěti set do tří tisíc korun měsíčně.

„Život máme jen jeden. Každý obchodník má zboží pojištěno. Nedoporučuji se s nikým handrkovat. Lepší je zboží vydat a následně poskytnout policii například záznam z kamery,“ konstatuje Janovský.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče