"Trvalka" pro identifikaci firmy

16. června 2003, 00:00 - Zdeněk Kubín
16. června 2003, 00:00

Při tvorbě loga si malá či střední firma asi s vlastními silami nevystačí Jednou ze součástí, která pomáhá vytvářet firemní identitu (Corporate identity), je firemní design. Jeho prostřednictvím se také identita projevuje. Součástí designu je pak ilogo, které by měla mít snad každá firma, velká, stejně jako malá a střední.

Při tvorbě loga si malá či střední firma asi s vlastními silami nevystačí

Jednou ze součástí, která pomáhá vytvářet firemní identitu (Corporate identity), je firemní design. Jeho prostřednictvím se také identita projevuje. Součástí designu je pak ilogo, které by měla mít snad každá firma, velká, stejně jako malá a střední. Vytvoření loga a zvolení jeho barev je ale práce přece jen pro odborníka.

Jakub Turek, www.horydoly.cz

V minulém článku z volného cyklu „Marketing pro malou peněženku“ jsme se firemního designu dotkli spíše okrajově. Chceme-li se ale zabývat podobou loga, je dobré si uvědomit, co corporate design vlastně je a co by měl obsahovat.

Definování firemního designu

Firemní design je vizuální prezentací společnosti na veřejnosti. Tato prezentace musí být jednotná, aby byla na první pohled patrná příslušnost k firmě, a také nezaměnitelná, aby podle ní byla firma jednoznačně identifikovatelná. (Stranou samozřejmě ponecháváme vědomé napodobení designu, včetně loga, jiné firmy, kdy snadná zaměnitelnost má pomoci využít lepšího postavení a jména jiné firmy - to je záležitost spíše z oblasti práva a příslušných ustanovení o hospodářské soutěži.) Firemní design představuje také výtvarné, grafické a barevné zpracování firemního stylu. Když si firma, tedy i malá a střední, přesně definuje svůj corporate design a zásady jeho používání, snadněji a jasněji se jí komunikuje s veřejností, na kterou se zaměřuje při své reklamě a kterou také oslovuje svými výrobky, službami. K nejznámějším příkladům firemního designu, který zná snad každý, patří třeba McDonald´s nebo Coca-Cola. Přesné definování firemního designu a všech jeho zásad ale také ulehčuje komunikaci s grafickým studiem, tiskárnou, reklamní agenturou atd.

Funkce loga

Malé firmy mnohdy svádělo a svádí navrhnout si své logo samy. Ale logo má dlouhodobější hodnotu, nemělo by být měněno v krátkých časových intervalech, protože dlouhodobě vytváří povědomí u zákazníků a klientů. Proto minimálně konzultace s odborníky by měla být nezbytností. Vědět něco o požadavcích na zpracování loga a o jeho funkcích není samozřejmě i přes využití práce odborníka na škodu. Jako zdroj informací lze uvést publikaci Jitky V ysekalové a Jiřího Mikeše Reklama, s podtitulem Jak dělat reklamu, kterou letos vydalo nakladatelství Grada Publishing. Z ní čerpáme i v následujících řádcích. Tato publikace uvádí tři základní funkce loga: logo jako symbol, emocionální funkce a informační funkce. Jako symbol se může stát motivačním faktorem, zároveň slouží jako vizuální zkratka. V případě emocionální funkce jde o signál, na který lidé reagují. Při jeho grafickém ztvárnění je nutné stanovit, jaké emoce má logo vyvolat, aby byly pozitivní a v souladu s marketingovou strategií firmy. Třetí z uvedených funkcí podává informace, odlišuje firmu a její produkty od jiných a zároveň vypovídá o tom, co reprezentuje, je nositelem image značky. Logo většinou vnímáme jako celek - tvar, který pomocí asociací, znalostí a zkušeností vybaví informaci o firmě a produktu, jeho kvalitě, ceně, uživatelích atd.

Požadavky

Podle uvedené publikace představuje logo konstantu sloužící k jednoznačné identifikaci firmy s určitou signální funkcí; představuje důležitý prvek pro všechny komunikační aktivity. Požadavky na dobré logo vycházejí z jeho funkcí a v obecné poloze je lze definovat následovně:

Rozpoznatelnost loga - mělo by urychlit rozpoznání firmy a značky (symboly jsou vnímány rychleji než slova).

Pozitivní emocionální reakce - je důležitá ve smyslu možného přenosu pozitivní emoce z loga na produkt a firmu (u emocionální reakce může jít o pocity libosti, sympatie, poutavosti, zřetelnosti).

Jasný význam - spojující logo s firmou a jejími produkty, logo by mělo zprostředkovat (komunikovat) stejný význam pro různé cílové skupiny.

Subjektivní pocit obeznámenosti - vytvoření pocitu známosti, která vzbuzuje důvěru.

Konkrétní definování toho, co má obsahovat dobré logo, závisí na situaci firmy, která logo vytváří nebo mění, na jejím výrobním programu, na cílových skupinách apod.

Nepodcenit barevnost

Při zpracovávání loga (ale také celého firemního designu) je významné zvolení barev. I ony totiž vypovídají o firmě a také působí na zákazníky, partnery - zkrátka veřejnost. Při volbě firemní barvy je tedy dobré si uvědomit, že barvy ovlivňují jak lidské pocity, tak působí i na fyziologické stavy organizmu. Je dobré si uvědomit základní poučky, že teplé barvy (například červená, oranžová) vzrušují, studené barvy (například modrá či zelená) působí uklidňujícím dojmem. Barva ale také může vyjadřovat kvalitu, důstojnost nebo dynamiku, pevnost, vitalitu atd. Logo, a firemní design celkově, zřejmě ve větší míře nemusí používat jen jednu barvu. Pak je ale potřebné zvolit účinný barevný kontrast. Odborníci uvádějí, že nejsilnější kontrasty a rozlišující efekt mají barvy, které jsou v barevném spektru protikladné.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče