Trochu jiné knihy

06. března 2006, 00:00 - PETR BÝM
06. března 2006, 00:00

AULOS Jako mají automobilisté lamborghini a hodináři rolexky, tak má i knižní trh luxusní segment. Jsou to bibliofilie - především grafickým zpracováním exkluzivní nízkonákladové publikace, na nichž se oceňuje spíše hodnota výtvarná než literární.

„Bibliofilie si zákazníci najdou sami,“ tvrdí Zdeněk Křenek.

**AULOS

Jako mají automobilisté lamborghini a hodináři rolexky, tak má i knižní trh luxusní segment. Jsou to bibliofilie - především grafickým zpracováním exkluzivní nízkonákladové publikace, na nichž se oceňuje spíše hodnota výtvarná než literární.

Zdeněk Křenek založil nakladatelství Aulos v roce 1992. Navazoval na předchozí angažmá ve společnosti Lyra Pragensis - ta u nás bibliofilské tisky takřka monopolně vydávala před rokem 1989.

V současnosti má Aulos za sebou celkem 39 titulů. V posledních letech vydává dvě knihy ročně, obvykle v nákladech 50 kusů. Z už vydaných knih stojí za zmínku Nerudovy Písně kosmické se serigrafiemi Zdeňka Sýkory nebo Slavná Nemesis Ladislava Klímy. Letos nabídku nakladatelství rozšíří například Kafkův „Popis jednoho zápasu“ s pěti barevnými lepty Jaroslava Róny.

Vzhledem k cenám jednotlivých publikací, které se pohybují od dvou do dvaceti tisíc korun, se způsob prodeje i propagační aktivity Aulosu liší od producentů běžných „masových“ knih. Hlavním marketingovým trumfem nakladatele Křenka je jeho prodejna kombinovaná s výstavní síní na pražském Starém městě. Prestižní adresa je umocněna charakterem těchto prostor - jde o přízemí domu U zlatého půlkola, kde na konci XVIII. století působil Matěj Václav Kramerius a jeho Česká expedice. Uliční portál obchodu i jeho interiér byly počátkem devadesátých let zásluhou vydavatele Křenka pečlivě zrestaurovány - zachovaly se například malba i podlahy z XIX. století, stejně jako litografie ve skleněné výplni vstupních dveří.

„Každý titul prodávám několik let. Žádnou zvláštní propagaci titulům nedělám, k dispozici mám jenom souborný katalog, který jsem vydal k desetiletému jubileu nakladatelství,“ říká Křenek. Podle něj jsou bibliofilie především záležitostí sběratelů, kteří si své dodavatele v zásadě vyhledávají sami.

V posledních letech se ale k fanouškům krásné knihy přidávají další zákazníci: jednak investoři, jednak kupci „prestiže“. „Skutečně se mi stalo, že přišel zákazník a chtěl přesně tu knihu za dvacet tisíc. Začal jsem mluvit o jejím obsahu a ilustrátorovi, ale on mne přerušil s tím, že ho zajímá jenom ta cena a kvůli ní chce knihu mít,“ vypravuje Zdeněk Křenek. Trochu jiná je motivace investorů - ti sází na skutečnost, že cena grafických listů svázaných (ale někdy také jenom vložených) v knize je oproti samostatným tiskům, jaké se obvykle prodávají v galeriích, výrazně nižší. Právě tento typ poptávky vedlo nakladatelství ke zřízení vlastních webových stránek, které zahájí provoz v těchto dnech. 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče