Trochu jiné knihy

06. března 2006, 00:00 - PETR BÝM
06. března 2006, 00:00

AULOS Jako mají automobilisté lamborghini a hodináři rolexky, tak má i knižní trh luxusní segment. Jsou to bibliofilie - především grafickým zpracováním exkluzivní nízkonákladové publikace, na nichž se oceňuje spíše hodnota výtvarná než literární.

„Bibliofilie si zákazníci najdou sami,“ tvrdí Zdeněk Křenek.

**AULOS

Jako mají automobilisté lamborghini a hodináři rolexky, tak má i knižní trh luxusní segment. Jsou to bibliofilie - především grafickým zpracováním exkluzivní nízkonákladové publikace, na nichž se oceňuje spíše hodnota výtvarná než literární.

Zdeněk Křenek založil nakladatelství Aulos v roce 1992. Navazoval na předchozí angažmá ve společnosti Lyra Pragensis - ta u nás bibliofilské tisky takřka monopolně vydávala před rokem 1989.

V současnosti má Aulos za sebou celkem 39 titulů. V posledních letech vydává dvě knihy ročně, obvykle v nákladech 50 kusů. Z už vydaných knih stojí za zmínku Nerudovy Písně kosmické se serigrafiemi Zdeňka Sýkory nebo Slavná Nemesis Ladislava Klímy. Letos nabídku nakladatelství rozšíří například Kafkův „Popis jednoho zápasu“ s pěti barevnými lepty Jaroslava Róny.

Vzhledem k cenám jednotlivých publikací, které se pohybují od dvou do dvaceti tisíc korun, se způsob prodeje i propagační aktivity Aulosu liší od producentů běžných „masových“ knih. Hlavním marketingovým trumfem nakladatele Křenka je jeho prodejna kombinovaná s výstavní síní na pražském Starém městě. Prestižní adresa je umocněna charakterem těchto prostor - jde o přízemí domu U zlatého půlkola, kde na konci XVIII. století působil Matěj Václav Kramerius a jeho Česká expedice. Uliční portál obchodu i jeho interiér byly počátkem devadesátých let zásluhou vydavatele Křenka pečlivě zrestaurovány - zachovaly se například malba i podlahy z XIX. století, stejně jako litografie ve skleněné výplni vstupních dveří.

„Každý titul prodávám několik let. Žádnou zvláštní propagaci titulům nedělám, k dispozici mám jenom souborný katalog, který jsem vydal k desetiletému jubileu nakladatelství,“ říká Křenek. Podle něj jsou bibliofilie především záležitostí sběratelů, kteří si své dodavatele v zásadě vyhledávají sami.

V posledních letech se ale k fanouškům krásné knihy přidávají další zákazníci: jednak investoři, jednak kupci „prestiže“. „Skutečně se mi stalo, že přišel zákazník a chtěl přesně tu knihu za dvacet tisíc. Začal jsem mluvit o jejím obsahu a ilustrátorovi, ale on mne přerušil s tím, že ho zajímá jenom ta cena a kvůli ní chce knihu mít,“ vypravuje Zdeněk Křenek. Trochu jiná je motivace investorů - ti sází na skutečnost, že cena grafických listů svázaných (ale někdy také jenom vložených) v knize je oproti samostatným tiskům, jaké se obvykle prodávají v galeriích, výrazně nižší. Právě tento typ poptávky vedlo nakladatelství ke zřízení vlastních webových stránek, které zahájí provoz v těchto dnech. 

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít