Třista a jeden rok Vyšívání

11. února 2014, 12:48 - Jiří Rostecký, spolupracovník redakce a spolumajitel iParťák
11. února 2014, 12:48

Málokterá česká společnost má tak dlouho tradici, jako je tomu v případě rodinné firmy Velebný & Fam, která vyšívá vše od reklamních výšivek až po modely šatů a jejíž historie se táhne do roku 1713. Vyšívá pro každého, dokonce i pro armádu, bezpečnostní sbory, myslivecká sdružení, sportovní oddíly, školy, nemocnice, církve či filmové producenty.

Mezi nejzajímavější výrobky firmy Velebný & Fam patří prapor čtenářskopěveckého spolku Rastislav z Blanska, jehož návrh zpracoval jeden z nejvýznamnějších českých malířů 19. století Josef Mánes a jenž je celý proveden ruční prací. V minulém roce vytvořila i vyšívaný Velký znak Ruského impéria, za který majitel firmy Zdeněk Velebný obdržel od České heraldické společnosti čestný titul rytíř české heraldiky.

Historie a marketing

Firma přežila všechno, dokonce i obě světové války, v jejichž průběhu sice byla její činnosti často značně omezena, či dokonce zastavena, ale brzy se opět vrátila do svých původních kolejí. Prošla si i řadou změn, například v roce 1951 byla převedena pod státní organizaci a vyráběla pro ni církevní zboží. O jedenáct let dříve do ní byli dosazeni maďarští vojenští krejčí a firma se začala věnovat pouze šití a úpravám uniforem.

V průběhu jejího života se v ní vystřídalo několik generací a dnes na postu obchodního ředitele působí pan František Velebný. On sám ale firmu neřídí: „Stále ji vedou rodiče, ale mohu říci, že tím, jak člověk ve firmě vyrůstá s jejími radostmi i problémy a řeší různé provozní situace, stává se automaticky její součástí,“ popisuje a s úsměvem na tváři dodává, že ve firmě žijí i jeho děti, jimž rodinná tradice určitě rovněž nebude lhostejná.

Vývoj takto staré firmy je v mnoha ohledech poměrně složitý. V polovině 19. století zaměstnávala dva a šest zaměstnanců, dnes už jich má třicet. „Zvládli jsme jak historické ruční a strojní techniky vyšívání, tak i výšivku závislou na počítači.

Sami si vyrábíme i veškeré doplňky k našim výrobkům, jako jsou žerdě, stojany, zdobné hřeby, medaile, řády, odznaky a diplomy,“ dodává Velebný a přiznává, že tradice je pro firmu důležitá i z hlediska marketingu: „Většina zákazníků se na historii naší firmy vyptává a i při exkurzích se kolem ní vždy rozvine bohatá debata. Každopádně je to pro nás výhoda i z hlediska konkurence, ale největší výhodou jsou dlouhodobé zkušenosti, kvalita, důslednost, odpovědnost a týmový duch všech pracovníků a samozřejmě reference spokojených zákazníků.“

Starým řemeslům není konec

Leckdo by nevěřil, že lze v oboru vyšívání vybudovat firmu s tak dlouhou a zajímavou tradicí. Firma každý měsíc vyrobí deset až patnáct slavnostních náročně vyšívaných vlajek, velký podíl její produkce tvoří i církevní zboží, kovorytecká a medailérská výroba a ostatní doplňkový sortiment. Kolem 70 procent celé produkce je určeno pro zahraničí a celý prodej do značné míry podporují i pravidelně aktualizované webové stránky s e-shopem, jež firma spustila teprve v loňském roce.

Nebojí se pracovat ani se starými technikami: „Pro naši firmu je velmi složité nabízet řemeslo, které je v dnešní době už v podstatě zapomenuté. Bereme to ale jako výzvu a vždy je to pouze na lidech a o tom, zda si chceme osvojit i staré techniky a věnovat jim maximum energie. Řada našich zaměstnanců přišla z odlišných odvětví a dnes patří mezi světové špičky.“

Kromě toho se snaží přicházet i s inovacemi, které do značné míry rozšiřují jejich portfolio velmi tradičních produktů, a svou výrobu udržovat v nejvyšší kvalitě.

Sledují i světové trendy a berou si z nich ponaučení, možná i proto, že se dnes orientují zejména na německy mluvící země, kde pociťují větší poptávku po svých službách a důraznější tradici spolkového života: „Když uděláme vlajku do nějaké obce a vlajka se líbí, začnou se ozývat i další tamní spolky, protože jich tam působí celá řada, jako třeba hasiči, myslivci, sportovní a církevní společnosti či chovatelé drobného zvířectva.“

Trh se změnil

Za existenci firmy samozřejmě přišla řada změn, kterým se firma musela přizpůsobit. Třeba před 23 lety zákazníci nejvíce poptávali nášivky a výšivky našívané přímo na látku. Poté přišel velký boom městských a obecních vlajek a dnes je požadována hlavně malba jehlou na spolkových praporech a restaurování historických textilií.

„Dnešní zákazník je mnohem náročnější na kvalitu, ale i termín zhotovení. Bohužel ke škodě věci se i v našem oboru zakázky soutěží podle hlavního kritéria, kterým je nejnižší cena,“ lituje Velebný, ale rázem připomíná i vysokou kvalitu, která tkví i ve dvě stě let nezměněné technice výroby klasických výšivek: „Díky dnešním možnostem se můžeme dostat i k technikám, které na našem území nebyly obvyklé. Obrovský pokrok vidíme v automatové výšivce, a to především po stránce technologické. Jen za posledních 20 let jsme přešli od děrných štítků až po bezdrátové ovládání tabletem.“

Za úspěchem firmy ale nestojí jen schopnost jít s dobou a přizpůsobovat se aktuálním trendům, ale i způsob rodinného vedení celé společnosti, vytrvalost v náročných obdobích a tlak na co nejvyšší kvalitu produkce. Dalším podstatným důvodem je výběr správných lidí a jejich zapálení pro věc, díky čemuž si firma dokáže sama vytvořit v podstatě vše, co potřebuje. Do budoucna se chystá vstoupit na nové trhy, získat na nich obchodní partnery a šířit českou práci dál do světa.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Auta
Vyberte nejlepší auta roku 2018 a vyhrajte ceny za 300 000…
Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“
Land Rover míří také na silnice. Road Rover bude luxusní elektromobil
Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G160 AWD
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off-roady
Technologie
Opera se dotýká virtuální reality. Přehraje 360° video v Oculus Riftu a dalších zařízeních
Pirátství prodejům neubližuje, ukazuje studie EU, kterou neměl nikdo vidět
Paměti DDR5 by se mohly objevovat už od roku 2019. Takt až 6,4 GHz, VRM na modulech?
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Nové ZenFony 4 pro evropský trh jsou tu. Přinášíme podrobné srovnání
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít