Třináct bláznivých koní

01. června 2012, 16:37 - Milan Ballík
01. června 2012, 16:37

V chilském Valdiviesu vzniká jedinečná řada vín

Je možné, aby vinařský moloch produkující ročně 600 tisíc kartonů tichých vín, 450 tisíc kartonů sektů a stejně tolik likérů připravil ultraprémiovou etiketu a s ní sklízel jeden úspěch za druhým? V případě vína Caballo Loco zrozeného v roce 1990 ve sklepích chilské společnosti Valdivieso se tak stalo.

Na polovic

Vinařství původně zaměřené na produkci vín šumivých stálo na počátku devadesátých let minulého věku před zásadním rozhodnutím. Nastartovat produkci vysoce jakostních tichých vín samo o sobě nebylo nijak výjimečným cílem. Takový byl tehdy trend v celém Novém světě. Zajímavé však bylo zrození „bláznivého koně“, vína, jež se brzy stalo symbolem jedinečnosti v portfoliu sklepů Valdivieso.
Autorem po všech stránkách neobvyklého produktu je Jorge Coderch, svého času hlavní vinař společnosti. Coderch měl k dispozici množství mimořádného vína, jež vzniklo z excelentně vyzrálých hroznů. Nejlepší polohy daly tehdy nejlepší úrodu, a to byl ten správný moment, kdy se pokusit o jedinečný produkt. Zopakovat tento úspěch v následujících ročnících mělo být o to snadnější.
Coderch zvolil nepříliš snadnou recepturu, jaká se používá spíše u vín fortifikovaných, a sice systém solera. Když v roce 1990 připravil atraktivní kupáž z odrůd Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc, Merlot a Malbec – tedy klasickou „francouzskou“ kupáž – rozhodl se pro vcelku odvážný experiment. Do směsi přidal malé procento dalších odrůd, z nichž se později jako stálý člen „týmu“ vyprofilovala Carmenére. Po ležení na francouzském bariku navíc rozdělil veškeré víno na dvě poloviny. Jednu nechal nalahvovat – což byl okamžik narození etikety Caballo Loco, tenkrát s označením No1 – a druhou uložil k dalšímu zrání. Když o rok později připravil kupáž z nové sklizně, udělal totéž. Jen s tím rozdílem, že půlku, určenou do lahví, scelil s polovinou z minulé sklizně. A to byl základ veleúspěšné značky, která od prvního roku vzniku boduje na všech významných vinařských přehlídkách. Loni už dospěli ve Valdiviesu k číslu 13. I když podíl původního vína je spíše stopový, „kobyla“, jak si ji pracovně nazvali sommeliéři, nese stále jeho genetické znaky.
A proč Caballo Loco? Jorge Coderch býval v mládí, tvrdí se, trochu snílek, trochu prchlivec a tu a tam se i lehce „splašil“. Proto se mu přezdívalo caballo loco a jako projev uznání pojmenovali týmž přízviskem ve Valdiviesu jeho vinařské „dítě“.

S rozmáchlým finále

Víno, které svým neotřelým názvem může někoho možná až vylekat, už po dvacet let patří k tomu nejlepšímu, co se v nejvyšší vinařské lize v Chile dá objevit. Caballo Loco No9 je temně nachové s nafialovělými pablesky a téměř neprůsvitnou intenzitou barvy. V „nose“ nezapře jihoamerický původ. Intenzivní a obsažná vůně nabízí vedle ovocných odérů tmavých bobulí i lehký nádech kořenitosti a z pozadí mírné peprmintové ataky.
Chuť stojí na základech mimořádně vyzrálých hroznů. Je hutná, plná a dlouhotrvající. Převahu mají projevy Cabernetu Sauvignon, zpočátku provázené výraznější stopou kyselin. Ta ale brzy odezní – víno je dobré dekantovat – a do hry se přidají vanilkovo-kouřové doteky dřeva a přibudou ovocité vstupy višní. Počáteční náskok cassisových not cabernetu je postupně eliminován mazlivostí merlotu i kořenitostí carmenere. V dlouhém, rozmáchlém finále zůstane v ústech široká stopa vína francouzského střihu, ovšem ze zcela nefrancouzských vstupů.

Caballo loco number nine

Použité odrůdy: Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc, Merlot, Malbec, Carmenere v nezveřejňovaném poměru
Školení: sklizeň ročníku 2003 ze 100 %, 18 měsíců na dřevěných sudech z francouzského dubu (druhá polovina vína z předchozího ročníku – solera)
Alkohol: 14,5 %
Vývojový potenciál: 10 až 12 let
Distributor pro ČR: www.vinoandino.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče