Tričko prodá nejlépe anglický nápis

28. února 2005, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
28. února 2005, 00:00

JITEX PÍSEK Jitex je zřejmě nejznámější česká oděvní značka. Přesto na některých výrobcích firmy toto jméno nenajdete. Je to součástí nové firemní strategie. Jitex má v současnosti dva hlavní strategické cíle. Koncentrovat se na český, případně slovenský trh. A za druhé, oslovit i bohatší zákazníky.

 Jitex udával směr i módě spodního prádla.

JITEX PÍSEK

Jitex je zřejmě nejznámější česká oděvní značka. Přesto na některých výrobcích firmy toto jméno nenajdete. Je to součástí nové firemní strategie. Jitex má v současnosti dva hlavní strategické cíle. Koncentrovat se na český, případně slovenský trh. A za druhé, oslovit i bohatší zákazníky. Zajímavé je, že místo, aby zdůrazňoval tradiční značku, někdy ji naopak skrývá. „Víme, že dnes je trendem amerikanizace. Proto na některých našich oděvech nikde značku Jitex nenajdete. Třeba na tričko dáme raději nějaký anglický nápis, kterému sice nikdo nerozumí, ale tričko se bude prodávat lépe,“ vysvětluje ředitel Jitexu Stanislav Moravec. Firma tak chce oslovit hlavně teenagery a získat tím budoucí zákazníky. „Mladí lidé sice většinou sami žádné peníze nemají, jsou ale schopni přesvědčit rodiče, aby jim koupili prakticky cokoliv. V módě jsou hlavně barevné úplety, zejména oblečení popsané výraznými nápisy či číslicemi,“ říká Moravec. ČTYŘI ŘADY PRO BOHATŠÍ Jitex chce odstranit přetrvávající představu, že český textil musí být i při dobré kvalitě levný. Uvedl na trh čtyři řady oděvů, které jsou vyráběny z kvalitních materiálů a podle nejnovější módy. Cenově ale oslovují spíš vyšší příjmové vrstvy. Kromě zmíněného oblečení pro teenagery jsou to ještě dvě řady zaměřené na volný čas a „byznys oblečení“ pro ženy. „V levném textilu je už obrovská konkurence. Od ledna se ještě zvyšuje, když padají poslední zábrany pro asijský dovoz,“ konstatuje Moravec. Zvolenou strategii schvaluje i Jiří Kohoutek z Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu. „Jitex správně pochopil, že musí změnit sortiment. A je dobře, že už to začal dělat. Obdobnou změnou musí ostatně projít i ostatní výrobci, pokud chtějí přežít.“ Naopak ve vyšší cenové kategorii vidí Jitex ještě prostor. „Došlo k přesycení zahraničním zbožím. Český spotřebitel se poučil, že ne všechno oblečení dovezené z ciziny je kvalitní. Teď možná hledá osvědčenou českou značku,“ říká ředitel Moravec. LEVNĚJI NA VÝCHODĚ Ani ze segmentu levných oděvů ale nechce Jitex úplně vyklidit pozice. „Levnější zboží si necháváme vyrobit v zahraničí. Například na Ukrajině, v Bělorusku, zkoušíme i Bulharsko. Pošleme tam vzor a veškerou dokumentaci, oni prádlo fyzicky vyrobí podle našich norem a pod značkou Jitexu. Toto zboží se pak stává běžnou součástí našich dodávek do obchodní sítě. Týká se to například pánského, dámského i dětského prádla, tepláků nebo pyžam,“ říká Moravec. Katastrofálně ale dopadl první pokus vyrobit prádlo v Číně. „Byla to naprosto nekvalitní dodávka. U dovezených výrobků jsme museli celou zakázku vrátit dodavateli. Předtím jsme z nich ale odstříhali etikety Jitexu. Tyto nekvalitní výrobky totiž skončí stejně někde na českém trhu a my si nemůžeme dovolit hazardovat se svým dobrým jménem,“ vysvětluje Moravec. Přesto Jitex o spolupráci s čínskými výrobci i nadále usiluje. „Číňané nejsou schopni sami inovovat. Ale jsou velmistři v kopírování. Když jim dáme svůj vzor, okopírují ho tak dokonale, že nenajdete rozdíl,“ tvrdí. ZŮSTANEME DOMA

Situace se tedy obrací. Jitex teď spíše dováží, dříve exportoval. Od poloviny devadesátých let vyvážel do USA, později do Německa a Skandinávie. Kvůli posilování koruny a zdražení pracovní síly u nás ale jeho ceny přestávají být konkurenceschopné. „Třeba vNěmecku nás vytlačují turecké textilky. Musím objektivně přiznat, že při slušné kvalitě mají až o 50 procent nižší ceny. Navíc se opírají o početnou tureckou komunitu, která je samozřejmě preferuje. A i když přijdeme s novým vzorem, oni ho hned okopírují a vyrobí levněji,“ vysvětluje Moravec. Na vývoz tak jde dnes už jen 15 až 20 procent produkce Jitexu. Firma chce prodávat hlavně v Česku a na Slovensku.

LETOŠNÍ CÍL: 300 MILIONŮ A jaké má Jitex plány pro letošní rok? Přečkat další otřesy po zrušení bariéry pro dovoz z východu. Dosáhnout obratu nad 300 milionů korun. A najít vhodnou formu distribuce. Firma má totiž jen dvě vlastní prodejny. Chce začít budovat síť obchodů, jejímž prostřednictvím by se dostala až přímo k zákazníkovi. Zatím má dohodu s nejvýznamnějším výrobcem oděvů OP Prostějov o prodeji v jeho síti 140 prodejen. Na Slovensku se Jitex pokouší navázat hlubší spolupráci s Makytou Púchov, která rovněž disponuje sítí vlastních prodejen. Nedostatkem aktivity tedy legendární česká značka zatím rozhodně netrpí. V konkurenci, která se valí z východu, to ale nebude mít lehké. JITEX

Národní podnik Jitex stávkárny byl založen v roce 1949 v nově postavené továrně v Písku. Patřily mu také některé další textilní provozovny jak v Písku, tak i v dalších lokalitách jižních a jihozápadních Čech. Přestože tento region nepatřil na rozdíl od severních Čech k oblastem s výraznou oděvnickou tradicí, Jitex se brzy zařadil mezi nejvýznamnější československé výrobce pleteného zboží. Když byla v roce 1960 v podniku přistavěna přádelna, firma se změnila v komplexní pletařský kombinát, který zajišťoval všechny fáze výroby. Ta měla čtyři stupně - přádelnu, pletárnu, barevnu s úpravnou a konfekci. Po revoluci v roce 1989 se podnik postupně transformoval v akciovou společnost a na tvrdé podmínky trhu reagoval management dvěma způsoby. Prvním bylo podstatné zeštíhlení společnosti - firma postupně opustila většinu svých bývalých detašovaných provozoven rozptýlených v několika místech a snaží se koncentrovat výrobu v Písku. Druhým strategickým krokem je postupný přechod na produkci pro střední a vyšší příjmové vrstvy, tedy nabídka luxusnějšího zboží.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče