Tři sta ve čtyřech

04. března 2009, 18:16 - Karel Zaoral
04. března 2009, 18:16

Vrcholný model italské automobilky uveze i rodinu

Nedávno modernizované luxusní kupé kategorie GT je v současnosti jediným čtyřmístným ferrari. Svými rozměry připomíná spíše limuzínu – do tří metrů rozvoru náprav mu chybí jen pět centimetrů. Díky tomu se i na zadní sedadla vejdou dva dospělí bez toho, aniž by pro ně delší než pětiminutová projížďka znamenala nutnou návštěvu chiropraktika. Vnitřní prostor samozřejmě neoplývá decimetry navíc a nedosahuje úrovně komfortu sedanů vyšší třídy, přesto má 612 velkou výhodu. Je to jedno z mála sériových aut, ve kterém svezete třístovkou více než jen jednu partnerku či jednoho partnera.
Dvanáctikomorové benzinové srdce každým úderem přečerpá téměř šest litrů směsi paliva a vzduchu, což vozu poskytuje výkonový potenciál pěti set čtyřiceti koní. Když zaberou všichni do posledního, dokážou vůz rozpohybovat na maximálních 320 kilometrů za hodinu. První stovka je na tachometru za rovné čtyři sekundy v případě, že řadí automat. A je zbytečné zkoušet být rychlejší. Převodovka F1 Superfast umí změnit rychlost za rovnou desetinu sekundy. Vzhledem k tomu, jak rychle se na plný plyn ručička otáčkoměru dokáže přetočit do červené oblasti, nejvhodnější okamžik k přeřazení do maxima kroutícího momentu je snadné propásnout. Že dvanáctiválec pod kapotou není žádné ořezávátko, je slyšet ihned po nastartování tlačítkem na volantu. Šestilitr své ožití ohlašuje světu mohutným třesknutím do výfuku a během volnoběhu připomíná hřebce v kóji před startem závodu. Volnoběh nervózně trhá, motor chraptí a celým srdcem dává najevo touhu po otáčkách. Jeho dravost krotí kruhový volič Manettino, jehož poloha nastavuje vůz pro zamýšlený styl jízdy. Od komfortní, kdy auto plavně překonává překážky jako velká limuzína, přes režim sport, kdy se změní tuhost adaptivního pérování, rychlost odezvy motoru, převodovky a také benevolence stabilizačního systému, až po extrémní režim vypnuté elektroniky. V této poloze je s vozem, jemuž sedí 54 procent váhy na zadní poháněné nápravě, docela legrace. Driftování zatáčkami je snadné, auto si evidentně rádo hraje. S pěti sty čtyřiceti koňmi v zádech se lze rozvášnit opravdu rychle. Až se ke slovu dostane nedotáčivost daná velkou hmotností vozu. První z nedotáčivého smyku „vykousaná“ zatáčka a následná přetáčivá reakce, jen těsně míjející protilehlá svodidla, a je načase zastavit a zkontrolovat spodní prádlo. Jen pro informaci, lak na vozu stojí asi dvojnásobek průměrné roční mzdy v Česku, cenu blatníku jsem raději nezkoumal. Naštěstí je auto ve všech kritických situacích komunikativní a ovladatelné. Extrémní přetáčivý smyk, který by v čemkoliv jiném skončil tak deset metrů daleko v poli, se u Scaglietti smrskává na dostatečně rychlé srovnání kol, tvrdé sešlápnutí karbonkeramických brzd a po opětovném pokusu změnit směr jízdy zvládnutí následné přetáčivosti. To vše provázené doširoka se usmívajícími tvářemi Italů všech věků i pohlaví, včetně modrých uniforem, charakterizovaných touhou pomáhat a chránit. Pokud zrovna nedráždíte policajta zuřícím ferrari v obci, můžete si na silnici dělat téměř cokoliv a ještě se spolehnout, že vám ostatní dobrovolně a bez nátlaku uhnou z cesty.
Ferrari 612 Scaglietti má kromě úchvatných pěti set čtyřiceti koní, skvělé ovladatelnosti, gripu pásáku, božského zvuku a nonšalantní elegance překvapivě i své chyby. Jak se ovládá nová navigace, to zůstalo tajemstvím i přesto, že na rozklíčování záhadného přístroje byl povolán manuál a veškerá intelektuální kapacita čtyřčlenné české novinářské výpravy. Dvoumetroví a větší jedinci si také stěžovali na sedačky, čímž narazili na klasický apeninský problém, tedy trojitě esovitě prohnutou páteř Italů. Ať už jde o jakékoliv italské auto, vždycky bude nutné si s polohou sedadel více pohrát, aby řidič našel optimální polohu. V celkovém vyznění však tyto drobnosti zanikají.

Klady
Design
Jízdní vlastnosti
Čtyřmístné uspořádání

zápory
Nepřehledná navigace
Roční spotřebu paliva financujte americkou hypotékou

Tabulka
Ferrari 612 Scaglietti
Motor: zážehový dvanáctiválec
Objem: 5748 ccm
Výkon: 397 kW
Nejvyšší rychlost (km/h): 320
Zrychlení z 0–100 km/h (s): 4,0
Spotřeba: 10 l, kombinovaná
Převodovka: šestistupňová automatická F1
Základní cena: 320 000 €

Mohlo by vás zajímat

Finance
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Historie televizorů Sony: od přistání na měsíci po deset let pokusů s OLEDem
Windows 10 již obsahuje český a slovenský hlas. Může vám předčítat text
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít