Trh se uvolní vozům všeho stáří

26. června 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
26. června 2006, 00:00

DOVOZ OJETIN Od 1. července bude možné do Česka dovézt ze zahraničí ojetinu bez ohledu na její stáří. Zatímco většina odborníků říká, že nové opatření nebude mít velký dopad na trh, někteří vidí Česko jako autovrakoviště Evropy. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích platná od letošního července zruší původní osmiletý limit pro dovoz ojetiny do Česka.

DOVOZ OJETIN Od 1. července bude možné do Česka dovézt ze zahraničí ojetinu bez ohledu na její stáří. Zatímco většina odborníků říká, že nové opatření nebude mít velký dopad na trh, někteří vidí Česko jako autovrakoviště Evropy.

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích platná od letošního července zruší původní osmiletý limit pro dovoz ojetiny do Česka. Nově tedy nebude žádán jakýkoliv časový limit. To ale podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Žižkové rozhodně neznamená, že by hrozilo zahlcení českého trhu vozidly, která nesplňují technické podmínky provozu v zemích Evropské unie. „Předpokladem dovozu ojetiny je to, že takový vůz už má příslušné národní typové schválení,“ zdůrazňuje.

Podle jejích slov jde o naprostou většinu vozidel, která jsou nyní v provozu. V případě, že u dováženého automobilu nebude možné prokázat typové schválení, budou se na něj vztahovat dosavadní limity.

HROZILA SANKCE Z EVROPSKÉ UNIE Ministerstvo dopravy muselo změnou zákona reagovat na postoj Evropské komise. Podle té bylo dosavadní omezení stáří vozidel v rozporu s požadavkem na volný pohyb zboží. Česko, v němž v posledních letech dovoz ojetin převyšuje prodej nových aut, však dosud bylo zásadně proti.

Požadavkem na časový limit dovážených vozidel chtělo ministerstvo dopravy chránit životní prostředí. „Abychom se vyhnuli sankci, která by mohla dosáhnout i několika desítek milionů korun, vyhověli jsme žádostem Evropské komise a změnili příslušnou legislativu,“ dodává Žižková. Podle jejích slov se ministerstvo dopravy nedomnívá, že tato změna pravidel bude mít zásadní vliv na trh s ojetinami, neboť tento trh je prý v současné době relativně nasycen.

SDRUŽENÍ: TRHU SE TO NEDOTKNE Také ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek si myslí, že by se nové opatření nemělo na tuzemském automobilovém trhu výrazněji projevit. „Vzhledem k počtu ojetých vozů dovážených již nyní, by k žádnému dramatickému nárůstu nemělo dojít,“ uvádí s tím, že ale bez ohledu na toto opatření bude pokračovat trend nárůstu dovozu v porovnání s loňským rokem.

Podle Šípka lze již v současnosti do Česka dovážet auta s evropskou homologací, která se uděluje od roku 1993, takže až 13 let staré vozy. Naopak určitou novou překážkou pochybných dovozů by měla být nutnost předložit originál technického průkazu k vozidlu ze země prodeje.

ZAPLAVÍ NÁS AUTOVRAKY?

Sdružení na ochranu vlastníků aut (SOVA) se naopak domnívá, že novela zákona způsobí záplavu Česka vraky a vysloužilými ojetinami. Dovézt a registrovat prý bude možné všechny vozy bez omezení stáří, emisních norem, bezpečnostních požadavků a technických nároků. „Zjednodušeně řečeno, bude od 1. července možné individuálně přivézt jakýkoliv vůz, který byl do té doby v provozu v kterékoliv jiné unijní zemi. A to bez toho, aby musel projít technickou kontrolou,“ tvrdí předseda SOVA Petr Mikšovský.

Podle jeho slov je reálná představa Česka jako automobilového hřbitova Evropy. „Za změnou legislativní úpravy není snaha usnadnit systém registrace aut dovážených do Česka, ale umožnit západoevropským zemím pohodlněji se zbavit vysloužilých ojetin a vyhnout se vysokým poplatkům za jejich likvidaci,“ míní Mikšovský.

CO SE MĚNÍ Od července je možné dovést ojetinu bez ohledu na její stáří, pokud bude mít typové schválení pro provoz v zemích Evropské unie. V opačném případě zůstává zachovaný osmiletý limit. Dovezené vozidlo musí v případě, že jeho majitel požádá o registraci, odpovídat z hlediska technického stavu a dalších parametrů příslušným českým normám a zákonům.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče