Trh možná čekají radikální změny

20. srpna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
20. srpna 2007, 00:00

VÝROBA NEALKOHOLICKÝCH NÁPOJŮ Pokud vláda a zejména ministerstvo životního prostředí prosadí změny v dosavadním nakládání s obaly, čeká trh s nealkoholickými nápoji šok. Menší firmy by zřejmě zkrachovaly, větší zdražovaly. Zdražení nápojů se výrobci asi nevyhnou v žádném případě.

VÝROBA NEALKOHOLICKÝCH NÁPOJŮ Pokud vláda a zejména ministerstvo životního prostředí prosadí změny v dosavadním nakládání s obaly, čeká trh s nealkoholickými nápoji šok. Menší firmy by zřejmě zkrachovaly, větší zdražovaly. Zdražení nápojů se výrobci asi nevyhnou v žádném případě. Zmapovat současný život výrobců nealkoholických nápojů, zejména pak jejich hospodářské výsledky, je prakticky nemožné. Firmy tyto údaje tají, pořadí nejúspěšnějších výrobců se dá jen odhadovat. Svaz výrobců nealkoholických nápojů odhaduje, že se v Česku ročně vypije kolem 270 litrů nealkoholických nápojů na osobu. To je jediné číslo popisující trh. Vše ostatní jsou pouze spekulace. Nelze tedy ani přesně říci, jak se mění například poměr spotřeby minerálek a ostatních nealkoholických nápojů. STRUKTURA VÝROBY ZŮSTÁVÁ Vzhledem k obrovské konkurenci na českém trhu, která se mimochodem podepisuje právě na nechuti firem zveřejňovat své výsledky, všichni hlavní hráči na trhu přicházejí se stále novými druhy nápojů či zejména jejich příchutěmi. Podle výkonného tajemníka svazu Zdeňka Humla se ale hlavní trendy ve výrobě nápojů nijak výrazně nemění. Snad pouze s výjimkou nektarů, kde došlo ke snížení výroby, ale ke zvýšení spotřeby. Nárůst spotřeby pokryl dovoz. Výroba nápojů s nejvyšším podílem na trhu (sycené nápoje, balené vody, džusy) je stabilní. „Dlouhodobým trendem je pokles výroby sirupů a nápojů v prášku. Naopak roste, i když ne tak rychle jako v předchozích letech, výroba ledových čajů, káv a energetických nápojů,“ upozorňuje Huml. V segmentu minerálních vod je patrný krok ke spotřebě jemně perlivých a nebo neperlivých minerálních vod, ke kterým řada výrobců rovněž míří. „Dva pilíře našich prodejů jsou na jedné straně přírodní minerální a pramenité vody a na druhé straně ochucené minerální vody. Poměr těchto dvou kategorií je dlouhodobě stabilní,“ říká holdingový ředitel pro strategický marketing společnosti Ronaldsay B. V. Gabriele Guzzo. Tato společnost vlastní hned několik výrobců minerálních vod v čele s Karlovarskými minerálními vodami. KOLOVÉ NÁPOJE STÁLE BODUJÍ

Spotřebitelské výzkumy také hovoří o rostoucí oblibě nápojů určených pro aktivní život, případně pro sportovce, jako je například Magnesia Multia, Dobrá voda Regenia, Mattoni Active, Aquila Aquagym či Mattoni Sport. Místo na trhu mají ale i nadále kolové nápoje, které jsou nejvíce spojovány s firmou Coca-Cola. Ta na českém trhu dnes nabízí na 60 nealkoholických nápojů téměř ve všech kategoriích (sycené nealkoholické nápoje, balené vody, džusy a ovocné nápoje, toniky, sportovní nápoje, energetické nápoje, ledové čaje a ledové kávy), přesto však její název zůstane patrně navždy spojený s nápojem, který jí dal jméno. „Nejoblíbenější nápoje jsou z kategorie sycených nealkoholických nápojů, především vlajková loď - coca-cola. Spolu se stoupající popularitou aktivního životního stylu vzrůstá také obliba coca-coly light,“ říká Simona Caidlerová z oddělení vnějších vztahů Coca-Cola Beverages Česká republika. Ta také hlásí stoupající oblibu nesycených nápojů, například ledového čaje Nestea. Firma Coca-Cola letos uvedla do provozu novou plnicí linku ve výrobním závodě v Lúce u Piešťan. „Součástí našich investičních snah je i uvedení nových balení vody Bonaqua, které jsme odlehčili a zmenšili tak i dopad na životní prostředí,“ zdůraznila Caidlerová. POPTÁVKA ROSTE I PO VODĚ

Přestože kvalita vody ve veřejných vodovodních sítích se podle jejich provozovatelů neustále zlepšuje, výrobci balených pramenitých vod zatím odliv zákazníků nijak nepociťují. Brand manager společnosti Toma Natura Broněk Matyšek dokonce tvrdí, že přírodní pramenitá voda Toma Natura a Toma Svěží jsou společně s džusy a nektary této značky nejrychleji rostoucí produkty. „Do jisté míry je to výsledek výrazné mediální podpory a uvedení nových obalů a designu, stejně jako vhodnou strukturou portfolia, které reflektuje měnící se preference českých spotřebitelů,“ dodává Matyšek. Přední český výrobce, firma Kofola, hlásí přibližně desetiprocentní meziroční nárůst kolových nápojů; objem prodeje džusů této firmy naopak klesá. Jejím hlavním artiklem tedy zůstává i nadále tradiční kofola. VÝROBCE MINERÁLEK NIČÍ POLOPRAVDY Producenti minerálních vod, mezi něž patří zejména Karlovarské minerální vody, HBSW (Dobrá voda), Poděbradka či Hanácká kyselka, čelí v poslední době jiné výzvě. Tou je vzrůstající aktivita nejrůznějších tuzemských vodárenských společností, jež informují spotřebitele o kvalitě a ceně balených vod ve srovnání s pitnou vodou z vodovodních řadů. „Zásadním rozdílem mezi balenými přírodními minerálními vodami a pitnou vodou z vodovodního systému je, že balená minerální voda je vždy vodou podzemní,“ říká předsedkyně Svazu minerálních vod Jana Ježková. Jedná se prý vždy o vodu původní čistoty bez chemických úprav, nedezinfikovanou, s přísnějšími limity nežádoucích látek, než jsou u vody z vodovodu. „Pitná voda z vodovodu je v Česku většinou voda povrchová z řek nebo nádrží, upravovaná složitými technologickými postupy pomocí dávkování chemikálií, aby byla poživatelná a zdravotně nezávadná,“ pokračuje Ježková. Dalším omylem je prý nesprávné doporučení některých „odborníků“ k omezování pití přírodních minerálních vod v rámci pitného režimu z důvodu zatěžování organismu minerálními látkami. „To však platí pouze pro přírodní léčivé vody a nikoliv pro přírodní minerální vodu. Jako ta může být dnes osvědčena i slabě mineralizovaná voda z chráněného stabilního podzemního zdroje - jako například Dobrá voda,“ dodává Jana Ježková. KARTAMI MŮŽE ZAMÍCHAT STÁT Trh s nealkoholickými nápoji je tedy stabilní. Otázka zní, jak dlouho. Pokud totiž ministerstvo životního prostředí nahradí fungující systém tříděného sběru novým, jehož výsledkem bude pravděpodobně velmi nepatrné zvýšení celkové míry recyklace, dají se očekávat změny. „Tuto snahu ministerstva životního prostředí nepokládáme za šťastnou a ztotožňujeme se plně s názory dalších výrobců, odborových sdružení a svazů měst a obcí,“ míní zástupce firmy Toma Matyšek. Podle jeho slov by navrhovaný systém měl negativní dopad na českou ekonomiku. „Došlo by ke zdražení dotčených produktů a současně k zahlcení maloobchodu vracenými PET obaly. To by vedlo až k likvidaci mnoha zejména malých obchodů a také menších výrobců,“ tvrdí. Podle ředitele obalového institutu SYBA Vlado Volka by zavedení vratných plastových lahví pro jejich výrobce znamenalo investice za 30 miliard korun. Další náklady by výrobcům nápojů přineslo vybírání a přeprava prázdných obalů. POTÍŽE NEJEN V HYPERMARKETECH Stejně jako například pivovary si i výrobci nealkoholických nápojů stěžují na to, že se jen obtížně prosazují nejen v hypermarketech. „Vzhledem k rostoucímu množství nabízených produktů v on-trade i off-trade a vzhledem k přirozeným kapacitním limitům zejména v on-trade postupně narůstá náročnost při uvádění novinek na trh a umísťování do distribuce,“ míní zástupce majitele Karlovarských minerálních vod Guzzo. „Uspět na českém trhu vyžaduje neustálé zlepšování a nové nápady, a my spoléháme především na co nejširší nabídku nápojů a kvalitu služeb,“ dodává Caidlerová. Jednou z nabídek, která oslovuje zákazníky, je rozvoz zboží až na místo určení. Nebo například bezplatný a rychlý servis chladicích a prodejních zařízení, stejně jako úprava zboží v regálech či podpora prodeje reklamou. | KLÍČOVÍ HRÁČI TRHU** Mezi největší výrobce minerálních vod patří Karlovarské minerální vody (značky Mattoni a Magnesia), HBSW (Dobrá voda), Poděbradka, Hanácká kyselka, Marila balírny (Ondrášovka). Trh s ostatními nápoji včetně pramenité vody ovládají společnosti Coca-Cola Beverages ČR, General Bottlers ČR (Pepsi Cola) a Kofola Holding, které mají ve svých portfoliích desítky značek různých nápojů. |

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče