Trh elektrospotřebičů stále více ovlivňují velké nadnárodní řetězce

23. září 2002, 00:00 - Text a foto: Petr Vrabec
23. září 2002, 00:00

Čeští spotřebitelé utratí ročně za elektrospotřebiče kolem 30 mld. Kč (z toho přibližně 47 % za spotřební elektroniku, 38 % za velké domácí spotřebiče a 15 % za malé domácí spotřebiče). Jak ukázal rozsáhlý výzkum "ELEKTRO 2001", realizovaný společnostmi GfK Praha a INCOMA, více než z jedné třetiny se na tomto úhrnném obratu podílí desítka největších obchodních řetězců nabízejících tento sortiment.

Přes celkový mírný růst poklesl počet prodejen specializovaných na elektrospotřebiče. Je to důsledek silné expanze širokosortimentních řetězců, zejména hypermarketů, které uvedlo jako své hlavní nákupní místo již 24 % českých domácností, zejména mladších věkových kategorií. Podíl počtu elektrospecialistů na celkové distribuční síti elektro v České republice zaznamenal mírný pokles na 60 %, naopak rostoucím distribučním kanálem jsou kuchyňská studia a prodejny nábytku, kde se prodávají zejména vestavné elektrospotřebiče. Stále významnější úlohu v distribuci elektrospotřebičů a spotřební elektroniky hrají nadnárodní skupiny, ať již se jedná o prodejny s širokosortimentní nabídkou (Makro, Hypernova, Carrefour, Tesco, Globus), či o specializované elektrořetězce. Do nejvýznamnějších sítí elektrospecialistů vstupují silné mezinárodní subjekty, např. Kingfisher ovládající firmu Datart či Dixons stojící prostřednictvím firmy Kotsovolos za sítí prodejen Electrocity. Na trhu působí i další významná mezinárodní nákupní sdružení, jako např. Euronics/HP Tronic či K+B Expert. Počítá se i se vstupem dalších zahraničních investorů na český trh. V rámci reprezentativního spotřebitelského šetření realizovaného v rámci projektu „ELEKTRO 2001“ respondenti také jmenovali své hlavní nákupní místo. V případě bílé techniky a spotřební elektroniky byly nejčastěji zmiňovány prodejny Okay, v případě drobných spotřebičů Makro a fototechniky Prior. Za komunikační technikou zamířilo nejvíce lidí do firemních prodejen Eurotel. Klíčovými faktory ovlivňujícími nákupní rozhodnutí jsou pro zákazníky odborné kvality personálu, ceny a šíře nabídky. Pro obchodníky je nepochybně pozitivní zjištění, že 26 procent českých domácností se ještě do konce roku 2001 chystalo k nákupu elektrického spotřebiče. Největší zájem je o bílou techniku. Je zajímavé, že pouze třetina z nich měla představu o konkrétní značce, zbytek se rozhodne až přímo v prodejně.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty, jak na ně?
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení další Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít