Trh elektrospotřebičů stále více ovlivňují velké nadnárodní řetězce

23. září 2002, 00:00 - Text a foto: Petr Vrabec
23. září 2002, 00:00

Čeští spotřebitelé utratí ročně za elektrospotřebiče kolem 30 mld. Kč (z toho přibližně 47 % za spotřební elektroniku, 38 % za velké domácí spotřebiče a 15 % za malé domácí spotřebiče). Jak ukázal rozsáhlý výzkum "ELEKTRO 2001", realizovaný společnostmi GfK Praha a INCOMA, více než z jedné třetiny se na tomto úhrnném obratu podílí desítka největších obchodních řetězců nabízejících tento sortiment.

Přes celkový mírný růst poklesl počet prodejen specializovaných na elektrospotřebiče. Je to důsledek silné expanze širokosortimentních řetězců, zejména hypermarketů, které uvedlo jako své hlavní nákupní místo již 24 % českých domácností, zejména mladších věkových kategorií. Podíl počtu elektrospecialistů na celkové distribuční síti elektro v České republice zaznamenal mírný pokles na 60 %, naopak rostoucím distribučním kanálem jsou kuchyňská studia a prodejny nábytku, kde se prodávají zejména vestavné elektrospotřebiče. Stále významnější úlohu v distribuci elektrospotřebičů a spotřební elektroniky hrají nadnárodní skupiny, ať již se jedná o prodejny s širokosortimentní nabídkou (Makro, Hypernova, Carrefour, Tesco, Globus), či o specializované elektrořetězce. Do nejvýznamnějších sítí elektrospecialistů vstupují silné mezinárodní subjekty, např. Kingfisher ovládající firmu Datart či Dixons stojící prostřednictvím firmy Kotsovolos za sítí prodejen Electrocity. Na trhu působí i další významná mezinárodní nákupní sdružení, jako např. Euronics/HP Tronic či K+B Expert. Počítá se i se vstupem dalších zahraničních investorů na český trh. V rámci reprezentativního spotřebitelského šetření realizovaného v rámci projektu „ELEKTRO 2001“ respondenti také jmenovali své hlavní nákupní místo. V případě bílé techniky a spotřební elektroniky byly nejčastěji zmiňovány prodejny Okay, v případě drobných spotřebičů Makro a fototechniky Prior. Za komunikační technikou zamířilo nejvíce lidí do firemních prodejen Eurotel. Klíčovými faktory ovlivňujícími nákupní rozhodnutí jsou pro zákazníky odborné kvality personálu, ceny a šíře nabídky. Pro obchodníky je nepochybně pozitivní zjištění, že 26 procent českých domácností se ještě do konce roku 2001 chystalo k nákupu elektrického spotřebiče. Největší zájem je o bílou techniku. Je zajímavé, že pouze třetina z nich měla představu o konkrétní značce, zbytek se rozhodne až přímo v prodejně.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče