Třetině velkých řetězců klesaly prodeje, ne ale zisky

13. ledna 2011, 14:52 - Profit, TZ
13. ledna 2011, 14:52

Více než třetině z 250 největších maloobchodních řetězců na světě klesly ve finančním roce 2009 (tj. ke konci června 2010) tržby. Důvodem poklesu prodejů byla zejména celosvětová ekonomická recese, která vedla k opatrnějšímu chování spotřebitelů a poklesu dostupných úvěrů.

Foto: Casio

Čisté zisky u 250 největších maloobchodníků se ale zvýšily, a to z 2,4 procenta v roce 2008 na 3,1 procenta v roce 2009, uvádí nová studie společnosti Deloitte a STORES Media s názvem Global Powers of Retailing.

Složení první desítky světových maloobchodních společností zůstalo stejné jako v předchozím roce. Největším prodejcem zůstává nadále americký Wal-Mart před francouzským Carrefourem a německým Metrem. Čtvrté místo obsadil britský řetězec Tesco.

Jedné třetině ze 188 maloobchodních společností, které zveřejnily své hospodářské výsledky, meziročně klesl zisk. I tak se jedná o výrazné zlepšení v porovnání s rokem 2008, kdy pokles zisku vykazovaly dvě třetiny obchodníků. Velmi dobré výsledky vykazovali především prodejci módního zboží, kterým vzrostl zisk z 4,1 procenta na 7,6 procenta ve srovnání s celkovým nárůstem tržeb o pouhých 0,7 procenta.

Čísla potvrzují snahu maloobchodníků po celém světě udržet ziskovost. Před rokem spotřebitelé omezovali své nákupy a velký objem zásob vedl k výrazným slevám. Maloobchodníci ale rychle zjistili, kde je možné ušetřit náklady a nyní se jim to začíná vyplácet. Zvyšování ziskovosti bude pro ně nicméně těžké nadále udržet. Spolehnout se musí na ekonomické oživení, které by mohlo vrátit tržby na předcházející úroveň,“ uvedl Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech.

V České republice očekáváme podobné hospodářské výsledky jako ve světě. V případě dosažení ziskovosti tuzemských řetězců bude hrát významnou roli jejich efektivita, včetně toho, za kolik jsou schopni výrobky a zboží od svých dodavatelů pořizovat a jaké jsou s nimi schopni vyjednat množstevní slevy,“ uvedl Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR

V nárůstu ziskovosti se nejvíce dařilo maloobchodním společnostem v Jižní Americe. Jejich zisková marže se zvýšila z 1,4 procenta na 3,3 procenta. Maloobchodníci v USA zaznamenali ve fiskálním roce 2009 nárůst ziskovosti přes jedno procento na 3,4 procenta, zatímco maloobchodníci ve Velké Británii vykazovali největší ziskovou marži ze všech zemí ve výši 3,5 procenta (nárůst z 2,5 procenta v roce 2008) a také jedno z nejlepších temp růstu (7,1 procenta).

Mohlo by vás zajímat

Finance
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Auta
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale…
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Technologie
Windows Store přijde o mobilní edici Evernotu, ale přivítá grafický nástroj Paint.NET
Google Talk je mrtvý. Nedožil se ani 12 let
Počítače v klíčence už tu byly. InnSpire vytvořil PC integrované do kabelu
Nová generace karet GeForce bude založená na evoluci Pascalu. Volta a HBM2 jen v HPC?
Harry Potter slaví 20. výročí. Google vás provede slavnými lokacemi světa čar a kouzel
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít