Třetině velkých řetězců klesaly prodeje, ne ale zisky

13. ledna 2011, 14:52 - Profit, TZ
13. ledna 2011, 14:52

Více než třetině z 250 největších maloobchodních řetězců na světě klesly ve finančním roce 2009 (tj. ke konci června 2010) tržby. Důvodem poklesu prodejů byla zejména celosvětová ekonomická recese, která vedla k opatrnějšímu chování spotřebitelů a poklesu dostupných úvěrů.

Foto: Casio

Čisté zisky u 250 největších maloobchodníků se ale zvýšily, a to z 2,4 procenta v roce 2008 na 3,1 procenta v roce 2009, uvádí nová studie společnosti Deloitte a STORES Media s názvem Global Powers of Retailing.

Složení první desítky světových maloobchodních společností zůstalo stejné jako v předchozím roce. Největším prodejcem zůstává nadále americký Wal-Mart před francouzským Carrefourem a německým Metrem. Čtvrté místo obsadil britský řetězec Tesco.

Jedné třetině ze 188 maloobchodních společností, které zveřejnily své hospodářské výsledky, meziročně klesl zisk. I tak se jedná o výrazné zlepšení v porovnání s rokem 2008, kdy pokles zisku vykazovaly dvě třetiny obchodníků. Velmi dobré výsledky vykazovali především prodejci módního zboží, kterým vzrostl zisk z 4,1 procenta na 7,6 procenta ve srovnání s celkovým nárůstem tržeb o pouhých 0,7 procenta.

Čísla potvrzují snahu maloobchodníků po celém světě udržet ziskovost. Před rokem spotřebitelé omezovali své nákupy a velký objem zásob vedl k výrazným slevám. Maloobchodníci ale rychle zjistili, kde je možné ušetřit náklady a nyní se jim to začíná vyplácet. Zvyšování ziskovosti bude pro ně nicméně těžké nadále udržet. Spolehnout se musí na ekonomické oživení, které by mohlo vrátit tržby na předcházející úroveň,“ uvedl Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech.

V České republice očekáváme podobné hospodářské výsledky jako ve světě. V případě dosažení ziskovosti tuzemských řetězců bude hrát významnou roli jejich efektivita, včetně toho, za kolik jsou schopni výrobky a zboží od svých dodavatelů pořizovat a jaké jsou s nimi schopni vyjednat množstevní slevy,“ uvedl Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR

V nárůstu ziskovosti se nejvíce dařilo maloobchodním společnostem v Jižní Americe. Jejich zisková marže se zvýšila z 1,4 procenta na 3,3 procenta. Maloobchodníci v USA zaznamenali ve fiskálním roce 2009 nárůst ziskovosti přes jedno procento na 3,4 procenta, zatímco maloobchodníci ve Velké Británii vykazovali největší ziskovou marži ze všech zemí ve výši 3,5 procenta (nárůst z 2,5 procenta v roce 2008) a také jedno z nejlepších temp růstu (7,1 procenta).

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče