Třetině velkých řetězců klesaly prodeje, ne ale zisky

13. ledna 2011, 14:52 - Profit, TZ
13. ledna 2011, 14:52

Více než třetině z 250 největších maloobchodních řetězců na světě klesly ve finančním roce 2009 (tj. ke konci června 2010) tržby. Důvodem poklesu prodejů byla zejména celosvětová ekonomická recese, která vedla k opatrnějšímu chování spotřebitelů a poklesu dostupných úvěrů.

Foto: Casio

Čisté zisky u 250 největších maloobchodníků se ale zvýšily, a to z 2,4 procenta v roce 2008 na 3,1 procenta v roce 2009, uvádí nová studie společnosti Deloitte a STORES Media s názvem Global Powers of Retailing.

Složení první desítky světových maloobchodních společností zůstalo stejné jako v předchozím roce. Největším prodejcem zůstává nadále americký Wal-Mart před francouzským Carrefourem a německým Metrem. Čtvrté místo obsadil britský řetězec Tesco.

Jedné třetině ze 188 maloobchodních společností, které zveřejnily své hospodářské výsledky, meziročně klesl zisk. I tak se jedná o výrazné zlepšení v porovnání s rokem 2008, kdy pokles zisku vykazovaly dvě třetiny obchodníků. Velmi dobré výsledky vykazovali především prodejci módního zboží, kterým vzrostl zisk z 4,1 procenta na 7,6 procenta ve srovnání s celkovým nárůstem tržeb o pouhých 0,7 procenta.

Čísla potvrzují snahu maloobchodníků po celém světě udržet ziskovost. Před rokem spotřebitelé omezovali své nákupy a velký objem zásob vedl k výrazným slevám. Maloobchodníci ale rychle zjistili, kde je možné ušetřit náklady a nyní se jim to začíná vyplácet. Zvyšování ziskovosti bude pro ně nicméně těžké nadále udržet. Spolehnout se musí na ekonomické oživení, které by mohlo vrátit tržby na předcházející úroveň,“ uvedl Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech.

V České republice očekáváme podobné hospodářské výsledky jako ve světě. V případě dosažení ziskovosti tuzemských řetězců bude hrát významnou roli jejich efektivita, včetně toho, za kolik jsou schopni výrobky a zboží od svých dodavatelů pořizovat a jaké jsou s nimi schopni vyjednat množstevní slevy,“ uvedl Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR

V nárůstu ziskovosti se nejvíce dařilo maloobchodním společnostem v Jižní Americe. Jejich zisková marže se zvýšila z 1,4 procenta na 3,3 procenta. Maloobchodníci v USA zaznamenali ve fiskálním roce 2009 nárůst ziskovosti přes jedno procento na 3,4 procenta, zatímco maloobchodníci ve Velké Británii vykazovali největší ziskovou marži ze všech zemí ve výši 3,5 procenta (nárůst z 2,5 procenta v roce 2008) a také jedno z nejlepších temp růstu (7,1 procenta).

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít