Třetině velkých řetězců klesaly prodeje, ne ale zisky

13. ledna 2011, 14:52 - Profit, TZ
13. ledna 2011, 14:52

Více než třetině z 250 největších maloobchodních řetězců na světě klesly ve finančním roce 2009 (tj. ke konci června 2010) tržby. Důvodem poklesu prodejů byla zejména celosvětová ekonomická recese, která vedla k opatrnějšímu chování spotřebitelů a poklesu dostupných úvěrů.

Foto: Casio

Čisté zisky u 250 největších maloobchodníků se ale zvýšily, a to z 2,4 procenta v roce 2008 na 3,1 procenta v roce 2009, uvádí nová studie společnosti Deloitte a STORES Media s názvem Global Powers of Retailing.

Složení první desítky světových maloobchodních společností zůstalo stejné jako v předchozím roce. Největším prodejcem zůstává nadále americký Wal-Mart před francouzským Carrefourem a německým Metrem. Čtvrté místo obsadil britský řetězec Tesco.

Jedné třetině ze 188 maloobchodních společností, které zveřejnily své hospodářské výsledky, meziročně klesl zisk. I tak se jedná o výrazné zlepšení v porovnání s rokem 2008, kdy pokles zisku vykazovaly dvě třetiny obchodníků. Velmi dobré výsledky vykazovali především prodejci módního zboží, kterým vzrostl zisk z 4,1 procenta na 7,6 procenta ve srovnání s celkovým nárůstem tržeb o pouhých 0,7 procenta.

Čísla potvrzují snahu maloobchodníků po celém světě udržet ziskovost. Před rokem spotřebitelé omezovali své nákupy a velký objem zásob vedl k výrazným slevám. Maloobchodníci ale rychle zjistili, kde je možné ušetřit náklady a nyní se jim to začíná vyplácet. Zvyšování ziskovosti bude pro ně nicméně těžké nadále udržet. Spolehnout se musí na ekonomické oživení, které by mohlo vrátit tržby na předcházející úroveň,“ uvedl Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech.

V České republice očekáváme podobné hospodářské výsledky jako ve světě. V případě dosažení ziskovosti tuzemských řetězců bude hrát významnou roli jejich efektivita, včetně toho, za kolik jsou schopni výrobky a zboží od svých dodavatelů pořizovat a jaké jsou s nimi schopni vyjednat množstevní slevy,“ uvedl Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR

V nárůstu ziskovosti se nejvíce dařilo maloobchodním společnostem v Jižní Americe. Jejich zisková marže se zvýšila z 1,4 procenta na 3,3 procenta. Maloobchodníci v USA zaznamenali ve fiskálním roce 2009 nárůst ziskovosti přes jedno procento na 3,4 procenta, zatímco maloobchodníci ve Velké Británii vykazovali největší ziskovou marži ze všech zemí ve výši 3,5 procenta (nárůst z 2,5 procenta v roce 2008) a také jedno z nejlepších temp růstu (7,1 procenta).

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít