Třetí princ z Kolína

14. listopadu 2005, 00:00 - ERICH HANDL
14. listopadu 2005, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - CITROEN C1 Polabská miniauta letos začala útočit na Evropu. Profit jako první z nich vyzkoušel na konci srpna Toyotu Aygo, v září Peugeot 107 a jako poslední přišel na řadu Citroen C1. Malý citroen je, stejně jako jeho dva sourozenci Aygo a Peugeot 107, čtyřmístný hatchback, tedy malé auto do města.

foto: Citroen

VYZKOUŠELI JSME - CITROEN C1 Polabská miniauta letos začala útočit na Evropu. Profit jako první z nich vyzkoušel na konci srpna Toyotu Aygo, v září Peugeot 107 a jako poslední přišel na řadu Citroen C1.

Malý citroen je, stejně jako jeho dva sourozenci Aygo a Peugeot 107, čtyřmístný hatchback, tedy malé auto do města. Je koncipován pro evropský trh jako druhý rodinný automobil. V základu vyjde o více než dvacet tisíc korun levněji než Toyota, prodává se za 236 900 korun. Má ale také horší výbavu než japonec. Zájemce v něm nenajde posilovač řízení a autorádio s CD. Cé jednička je lehčí než Aygo, což jí umožňuje rychlejší starty. Z nuly na stovce je za 13,7 sekundy, Aygu to trvá více jak čtrnáct sekund. Těžší Toyota se nám ale zase zdála jistější na dálnici.

Jinak se citroen od toyoty liší jen designérskými rysy. S litrovým tříválcem je 800 kilogramů vážící vůz pružný a živý, na křižovatkách v rozjezdu poráží většinu škodovek. Ke stovce akceleruje za necelých 14 sekund, rychlost 150 kilometrů za hodinu pro něj není problém. Přitom si i při tomto stylu jízdy bere kolem pěti litrů benzinu. Problémem auta je ale cena. V pětidveřové verzi se pohybuje na úrovni Škody Fabia, která je o dost větší a má dvojnásobný kufr. V České republice tak bude zřejmě bodovat hlavně třídveřová verze za 236 900 korun. A i to je za minivůz dost peněz, vždyť Fiat srazil cenu Seicenta pod 160 tisíc!

Co nabízí malý citroen v kabině? Kvalitní zpracování a zajímavý design, ale také několik nepříliš pohledných prvků. Zvláštně působí palubní deska. Je tam trochu příliš laciných plastů - třeba ovladač výkonu větráku připomíná špunt, jakým instalatéři uzavírají hadice. Navíc je nepodsvícený, takže jej řidič v noci obtížně hledá. Zadní okna se nedají stáhnout dolů, lze je jen trochu vyklopit do strany.

Citroen C 1 je miniauto se všemi standardy malého auta, za některé je ale třeba připlatit. Lze jej doporučit jako druhé auto do rodiny, v rámci podnikání jsou jeho možnosti velmi omezené malými rozměry karoserie.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Vůz je určen pro celou Evropu, a tak ho určitě ocení prodejci například na středozemských ostrovech, kde jsou úzké uličky a málo místa k parkování. Udělá jim lepší službu než konkurenční dvoumístný Smart. V českých podmínkách se dají k převážení nákladu využít větší auta.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor zážehový tříválec

Objem válců jeden litr

Výkon 50 kW

Zrychlení 0-100 km/h 13,7 sec.

Nejvyšší rychlost 157 km/h

Komb. spotřeba 4,6 l/100 km

Cena (základ) 236 900 Kč

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče