Trendy, s nimiž je třeba počítat

18. srpna 2003, 00:00 - Zdeněk Kubín
18. srpna 2003, 00:00

Velká část českých textilních a oděvních firem je výrazně orientována na západoevropský trh. Proto také tyto firmy patří k těm, které nejvíce postihovaly výkyvy kurzu koruny vůči euru a americkému dolaru.

České textilky se budou muset připravit na konkurenci a více se specializovat

Velká část českých textilních a oděvních firem je výrazně orientována na západoevropský trh. Proto také tyto firmy patří k těm, které nejvíce postihovaly výkyvy kurzu koruny vůči euru a americkému dolaru.

Tyto firmy také vesměs toužebně očekávají připojení ČR k měnové unii a nahrazení koruny eurem. Ovšem po vstupu do Evropské unie budou muset počítat i s novými faktory.

Nižší produktivita práce

Textilní i oděvní průmyslu, má ve srovnání se západoevropskou konkurencí své výhody i nevýhody. Oba obory jsou také proexportně orientovány, přičemž značná část jejich produkce směřuje právě do zemí EU. T o je pro české podniky tohoto odvětví určitá výhoda - znají již unijní trhy a v okamžiku, kdy se český trh stane součástí evropského jednotného trhu, neocitnou se ve zcela novém, neznámém prostředí. Společnou slabinou je pak nižší produktivita práce než v zemích EU, především než v sousedním Německu a Rakousku. Český oděvní průmysl je náročný na potřebu pracovních sil, poněvadž v něm převažuje vysoký podíl ruční práce na výrobku. Je pro něj rovněž typické značné zastoupení práce ve mzdě na vývozu, zejména do členských zemí EU - podíl práce ve mzdě včetně hodnoty materiálu je na celkovém vývozu vyšší než 70 %.

Evropský a světový vývoj

Podle informací z ATOK v roce 2002 zaznamenala textilní a oděvní výroba v EU mírný pokles. V současnosti se textilní produkce EU stabilizovala, zatímco oděvní vykazuje stále negativní vývoj. Oživení obchodu v celosvětovém měřítku je pomalé a nepravidelné. Poté, co se počátkem roku 2002 objevily určité pozitivní náznaky, se však tento vývoj v průběhu roku zpomalil. Hodnotově velké dovozy textilu a oděvů v EU vykázaly další stagnaci, a to v době, kdy evropskému exportu se nadále daří nacházet nová odbytiště za hranicemi EU s následným pozitivním efektem na obchodní bilanci. Analýzy ze zdrojů v EU uvádějí, že ceny textilu a oděvů celosvětově klesají. Obchod s oděvy se ale ukazuje jako dynamičtější než obchod textilem.

Hrozba z východu

Textilní a oděvní firmy jak v České republice, tak v celé EU budou muset brzy počítat s velkou konkurenční výzvou. Do roku 2005 bude postupně dokončen proces liberalizace obchodu textilem a oděvy, který byl zahájen v roce 1995 podepsáním Dohody WTO (Světové obchodní organizace) o textilu a oděvech. K tomuto datu budou odstraněny veškeré netarifní překážky obchodu, EU bude muset zrušit všechny zbývající množstevní kvóty dovozu. V této souvislosti se očekává zvýšená konkurence, kterou bude představovat dovoz čínské, indické, pákistánské a další produkce. Například Čína, které přistoupení k WTO v roce 2001 otevřelo nové možnosti, je největším světovým oděvním i textilním výrobcem i vývozcem. Na druhé straně i Čína po svém vstupu do WTO bude nucena více otevřít svůj trh. Zde se nabízejí možnosti dovozů určitých skupin oděvních výrobků. Je třeba počítat s tím, že v budoucnu se bude urychlovat strategie globalizace s cílem snížit náklady v textilní výrobě v Evropě jako protiváhu k vysoké produktivitě práce v USA a zejména ke konkurenci asijských zemí. Součástí této strategie bude pokračování přesunu výrobních činností s vysokým podílem práce na výrobku do zemí s nižšími náklady. Přitom poroste zájem o zkvalitnění kooperačních forem spolupráce a o přemísťování kapitálu.

Posílit specializaci

Za těchto okolností se předpokládá, že i v dalším období bude pokračovat restrukturalizace výrob směrem k výrobkům s vyšší přidanou hodnotou se zaměřením na design, módnost, inovaci a kreativitu řešení. Z toho vyplývají i požadavky na české textilní a oděvní firmy: pokud budou chtít obstát, budou muset posílit svoji specializaci. Budou muset počítat s tím, že mohou uspět s výrobou zboží vysoké kvality a užitných vlastností a výrobou zboží pro specifické účely, tedy výrobků, kde rozhodnutí o koupi je ovlivněno hlavně jejich kvalitou a méně již úrovní jejich cen.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Oracle odhalil procesor Sparc M8. Má novou architekturu, takt 5 GHz a asi je poslední
Tip: Naplánujte si automatické zapnutí Wi-Fi na zařízení s Windows 10
Apple vydal iOS 11. Nový systém přináší desítky novinek
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít