Trendy, s nimiž je třeba počítat

18. srpna 2003, 00:00 - Zdeněk Kubín
18. srpna 2003, 00:00

Velká část českých textilních a oděvních firem je výrazně orientována na západoevropský trh. Proto také tyto firmy patří k těm, které nejvíce postihovaly výkyvy kurzu koruny vůči euru a americkému dolaru.

České textilky se budou muset připravit na konkurenci a více se specializovat

Velká část českých textilních a oděvních firem je výrazně orientována na západoevropský trh. Proto také tyto firmy patří k těm, které nejvíce postihovaly výkyvy kurzu koruny vůči euru a americkému dolaru.

Tyto firmy také vesměs toužebně očekávají připojení ČR k měnové unii a nahrazení koruny eurem. Ovšem po vstupu do Evropské unie budou muset počítat i s novými faktory.

Nižší produktivita práce

Textilní i oděvní průmyslu, má ve srovnání se západoevropskou konkurencí své výhody i nevýhody. Oba obory jsou také proexportně orientovány, přičemž značná část jejich produkce směřuje právě do zemí EU. T o je pro české podniky tohoto odvětví určitá výhoda - znají již unijní trhy a v okamžiku, kdy se český trh stane součástí evropského jednotného trhu, neocitnou se ve zcela novém, neznámém prostředí. Společnou slabinou je pak nižší produktivita práce než v zemích EU, především než v sousedním Německu a Rakousku. Český oděvní průmysl je náročný na potřebu pracovních sil, poněvadž v něm převažuje vysoký podíl ruční práce na výrobku. Je pro něj rovněž typické značné zastoupení práce ve mzdě na vývozu, zejména do členských zemí EU - podíl práce ve mzdě včetně hodnoty materiálu je na celkovém vývozu vyšší než 70 %.

Evropský a světový vývoj

Podle informací z ATOK v roce 2002 zaznamenala textilní a oděvní výroba v EU mírný pokles. V současnosti se textilní produkce EU stabilizovala, zatímco oděvní vykazuje stále negativní vývoj. Oživení obchodu v celosvětovém měřítku je pomalé a nepravidelné. Poté, co se počátkem roku 2002 objevily určité pozitivní náznaky, se však tento vývoj v průběhu roku zpomalil. Hodnotově velké dovozy textilu a oděvů v EU vykázaly další stagnaci, a to v době, kdy evropskému exportu se nadále daří nacházet nová odbytiště za hranicemi EU s následným pozitivním efektem na obchodní bilanci. Analýzy ze zdrojů v EU uvádějí, že ceny textilu a oděvů celosvětově klesají. Obchod s oděvy se ale ukazuje jako dynamičtější než obchod textilem.

Hrozba z východu

Textilní a oděvní firmy jak v České republice, tak v celé EU budou muset brzy počítat s velkou konkurenční výzvou. Do roku 2005 bude postupně dokončen proces liberalizace obchodu textilem a oděvy, který byl zahájen v roce 1995 podepsáním Dohody WTO (Světové obchodní organizace) o textilu a oděvech. K tomuto datu budou odstraněny veškeré netarifní překážky obchodu, EU bude muset zrušit všechny zbývající množstevní kvóty dovozu. V této souvislosti se očekává zvýšená konkurence, kterou bude představovat dovoz čínské, indické, pákistánské a další produkce. Například Čína, které přistoupení k WTO v roce 2001 otevřelo nové možnosti, je největším světovým oděvním i textilním výrobcem i vývozcem. Na druhé straně i Čína po svém vstupu do WTO bude nucena více otevřít svůj trh. Zde se nabízejí možnosti dovozů určitých skupin oděvních výrobků. Je třeba počítat s tím, že v budoucnu se bude urychlovat strategie globalizace s cílem snížit náklady v textilní výrobě v Evropě jako protiváhu k vysoké produktivitě práce v USA a zejména ke konkurenci asijských zemí. Součástí této strategie bude pokračování přesunu výrobních činností s vysokým podílem práce na výrobku do zemí s nižšími náklady. Přitom poroste zájem o zkvalitnění kooperačních forem spolupráce a o přemísťování kapitálu.

Posílit specializaci

Za těchto okolností se předpokládá, že i v dalším období bude pokračovat restrukturalizace výrob směrem k výrobkům s vyšší přidanou hodnotou se zaměřením na design, módnost, inovaci a kreativitu řešení. Z toho vyplývají i požadavky na české textilní a oděvní firmy: pokud budou chtít obstát, budou muset posílit svoji specializaci. Budou muset počítat s tím, že mohou uspět s výrobou zboží vysoké kvality a užitných vlastností a výrobou zboží pro specifické účely, tedy výrobků, kde rozhodnutí o koupi je ovlivněno hlavně jejich kvalitou a méně již úrovní jejich cen.

Mohlo by vás zajímat

Finance
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Facebook ovládá celý svět. Má již 2 miliardy uživatelů
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít