Trendy, s nimiž je třeba počítat

18. srpna 2003, 00:00 - Zdeněk Kubín
18. srpna 2003, 00:00

Velká část českých textilních a oděvních firem je výrazně orientována na západoevropský trh. Proto také tyto firmy patří k těm, které nejvíce postihovaly výkyvy kurzu koruny vůči euru a americkému dolaru.

České textilky se budou muset připravit na konkurenci a více se specializovat

Velká část českých textilních a oděvních firem je výrazně orientována na západoevropský trh. Proto také tyto firmy patří k těm, které nejvíce postihovaly výkyvy kurzu koruny vůči euru a americkému dolaru.

Tyto firmy také vesměs toužebně očekávají připojení ČR k měnové unii a nahrazení koruny eurem. Ovšem po vstupu do Evropské unie budou muset počítat i s novými faktory.

Nižší produktivita práce

Textilní i oděvní průmyslu, má ve srovnání se západoevropskou konkurencí své výhody i nevýhody. Oba obory jsou také proexportně orientovány, přičemž značná část jejich produkce směřuje právě do zemí EU. T o je pro české podniky tohoto odvětví určitá výhoda - znají již unijní trhy a v okamžiku, kdy se český trh stane součástí evropského jednotného trhu, neocitnou se ve zcela novém, neznámém prostředí. Společnou slabinou je pak nižší produktivita práce než v zemích EU, především než v sousedním Německu a Rakousku. Český oděvní průmysl je náročný na potřebu pracovních sil, poněvadž v něm převažuje vysoký podíl ruční práce na výrobku. Je pro něj rovněž typické značné zastoupení práce ve mzdě na vývozu, zejména do členských zemí EU - podíl práce ve mzdě včetně hodnoty materiálu je na celkovém vývozu vyšší než 70 %.

Evropský a světový vývoj

Podle informací z ATOK v roce 2002 zaznamenala textilní a oděvní výroba v EU mírný pokles. V současnosti se textilní produkce EU stabilizovala, zatímco oděvní vykazuje stále negativní vývoj. Oživení obchodu v celosvětovém měřítku je pomalé a nepravidelné. Poté, co se počátkem roku 2002 objevily určité pozitivní náznaky, se však tento vývoj v průběhu roku zpomalil. Hodnotově velké dovozy textilu a oděvů v EU vykázaly další stagnaci, a to v době, kdy evropskému exportu se nadále daří nacházet nová odbytiště za hranicemi EU s následným pozitivním efektem na obchodní bilanci. Analýzy ze zdrojů v EU uvádějí, že ceny textilu a oděvů celosvětově klesají. Obchod s oděvy se ale ukazuje jako dynamičtější než obchod textilem.

Hrozba z východu

Textilní a oděvní firmy jak v České republice, tak v celé EU budou muset brzy počítat s velkou konkurenční výzvou. Do roku 2005 bude postupně dokončen proces liberalizace obchodu textilem a oděvy, který byl zahájen v roce 1995 podepsáním Dohody WTO (Světové obchodní organizace) o textilu a oděvech. K tomuto datu budou odstraněny veškeré netarifní překážky obchodu, EU bude muset zrušit všechny zbývající množstevní kvóty dovozu. V této souvislosti se očekává zvýšená konkurence, kterou bude představovat dovoz čínské, indické, pákistánské a další produkce. Například Čína, které přistoupení k WTO v roce 2001 otevřelo nové možnosti, je největším světovým oděvním i textilním výrobcem i vývozcem. Na druhé straně i Čína po svém vstupu do WTO bude nucena více otevřít svůj trh. Zde se nabízejí možnosti dovozů určitých skupin oděvních výrobků. Je třeba počítat s tím, že v budoucnu se bude urychlovat strategie globalizace s cílem snížit náklady v textilní výrobě v Evropě jako protiváhu k vysoké produktivitě práce v USA a zejména ke konkurenci asijských zemí. Součástí této strategie bude pokračování přesunu výrobních činností s vysokým podílem práce na výrobku do zemí s nižšími náklady. Přitom poroste zájem o zkvalitnění kooperačních forem spolupráce a o přemísťování kapitálu.

Posílit specializaci

Za těchto okolností se předpokládá, že i v dalším období bude pokračovat restrukturalizace výrob směrem k výrobkům s vyšší přidanou hodnotou se zaměřením na design, módnost, inovaci a kreativitu řešení. Z toho vyplývají i požadavky na české textilní a oděvní firmy: pokud budou chtít obstát, budou muset posílit svoji specializaci. Budou muset počítat s tím, že mohou uspět s výrobou zboží vysoké kvality a užitných vlastností a výrobou zboží pro specifické účely, tedy výrobků, kde rozhodnutí o koupi je ovlivněno hlavně jejich kvalitou a méně již úrovní jejich cen.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče