Article, show

Trendy, s nimiž je třeba počítat

18. srpna 2003, 00:00 - Zdeněk Kubín
18. srpna 2003, 00:00

Velká část českých textilních a oděvních firem je výrazně orientována na západoevropský trh. Proto také tyto firmy patří k těm, které nejvíce postihovaly výkyvy kurzu koruny vůči euru a americkému dolaru.

České textilky se budou muset připravit na konkurenci a více se specializovat

Velká část českých textilních a oděvních firem je výrazně orientována na západoevropský trh. Proto také tyto firmy patří k těm, které nejvíce postihovaly výkyvy kurzu koruny vůči euru a americkému dolaru.

Tyto firmy také vesměs toužebně očekávají připojení ČR k měnové unii a nahrazení koruny eurem. Ovšem po vstupu do Evropské unie budou muset počítat i s novými faktory.

Nižší produktivita práce

Textilní i oděvní průmyslu, má ve srovnání se západoevropskou konkurencí své výhody i nevýhody. Oba obory jsou také proexportně orientovány, přičemž značná část jejich produkce směřuje právě do zemí EU. T o je pro české podniky tohoto odvětví určitá výhoda - znají již unijní trhy a v okamžiku, kdy se český trh stane součástí evropského jednotného trhu, neocitnou se ve zcela novém, neznámém prostředí. Společnou slabinou je pak nižší produktivita práce než v zemích EU, především než v sousedním Německu a Rakousku. Český oděvní průmysl je náročný na potřebu pracovních sil, poněvadž v něm převažuje vysoký podíl ruční práce na výrobku. Je pro něj rovněž typické značné zastoupení práce ve mzdě na vývozu, zejména do členských zemí EU - podíl práce ve mzdě včetně hodnoty materiálu je na celkovém vývozu vyšší než 70 %.

Evropský a světový vývoj

Podle informací z ATOK v roce 2002 zaznamenala textilní a oděvní výroba v EU mírný pokles. V současnosti se textilní produkce EU stabilizovala, zatímco oděvní vykazuje stále negativní vývoj. Oživení obchodu v celosvětovém měřítku je pomalé a nepravidelné. Poté, co se počátkem roku 2002 objevily určité pozitivní náznaky, se však tento vývoj v průběhu roku zpomalil. Hodnotově velké dovozy textilu a oděvů v EU vykázaly další stagnaci, a to v době, kdy evropskému exportu se nadále daří nacházet nová odbytiště za hranicemi EU s následným pozitivním efektem na obchodní bilanci. Analýzy ze zdrojů v EU uvádějí, že ceny textilu a oděvů celosvětově klesají. Obchod s oděvy se ale ukazuje jako dynamičtější než obchod textilem.

Hrozba z východu

Textilní a oděvní firmy jak v České republice, tak v celé EU budou muset brzy počítat s velkou konkurenční výzvou. Do roku 2005 bude postupně dokončen proces liberalizace obchodu textilem a oděvy, který byl zahájen v roce 1995 podepsáním Dohody WTO (Světové obchodní organizace) o textilu a oděvech. K tomuto datu budou odstraněny veškeré netarifní překážky obchodu, EU bude muset zrušit všechny zbývající množstevní kvóty dovozu. V této souvislosti se očekává zvýšená konkurence, kterou bude představovat dovoz čínské, indické, pákistánské a další produkce. Například Čína, které přistoupení k WTO v roce 2001 otevřelo nové možnosti, je největším světovým oděvním i textilním výrobcem i vývozcem. Na druhé straně i Čína po svém vstupu do WTO bude nucena více otevřít svůj trh. Zde se nabízejí možnosti dovozů určitých skupin oděvních výrobků. Je třeba počítat s tím, že v budoucnu se bude urychlovat strategie globalizace s cílem snížit náklady v textilní výrobě v Evropě jako protiváhu k vysoké produktivitě práce v USA a zejména ke konkurenci asijských zemí. Součástí této strategie bude pokračování přesunu výrobních činností s vysokým podílem práce na výrobku do zemí s nižšími náklady. Přitom poroste zájem o zkvalitnění kooperačních forem spolupráce a o přemísťování kapitálu.

Posílit specializaci

Za těchto okolností se předpokládá, že i v dalším období bude pokračovat restrukturalizace výrob směrem k výrobkům s vyšší přidanou hodnotou se zaměřením na design, módnost, inovaci a kreativitu řešení. Z toho vyplývají i požadavky na české textilní a oděvní firmy: pokud budou chtít obstát, budou muset posílit svoji specializaci. Budou muset počítat s tím, že mohou uspět s výrobou zboží vysoké kvality a užitných vlastností a výrobou zboží pro specifické účely, tedy výrobků, kde rozhodnutí o koupi je ovlivněno hlavně jejich kvalitou a méně již úrovní jejich cen.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít