Trendy v oblékání do přírody

13. dubna 2004, 00:00 - JAKUB TUREK www.horydoly.cz
13. dubna 2004, 00:00

SVĚT MÓDY, POKUD JDE O OBLEČENÍ DO PŘÍRODY, SE OBRACÍ VZHŮRU NOHAMA. OPROTI MINULÝM LETŮM SE VÝROBCI ZAMĚŘUJÍ NEJEN NA FUNKCI, ALE TAKÉ NA POHODLÍ A MÓDNÍ TRENDY.

Vystřídá softshell osvědčený cibulový princip funkční prádlo-fleece-membrána? Čeští spotřebitelé ještě nestačili vstřebat goretexovou revoluci a už přichází další novinka. Říká se jí softshell. Zatímco předchozí membránové materiály byly „pouze“ nepromokavé a zároveň prodyšné, softshell navíc nabízí pohodlí. Ne vždy je ovšem nutné dávat za oblečení velké peníze a kupovat nejžhavější novinky. VYCHÁZKY A VÝLETY Výlet na Karlštejn můžete samozřejmě absolvovat ve speciální horolezecké bundě, s anatomickým batohem na zádech a ve funkčním prádle. Je to však zbytečné. Šusťáková bunda v batůžku ze supermarketu vás ochrání před jarním deštíkem úplně stejně. A když bude nejhůř a spustí se dlouhý slejvák, prostě odejdete na nádraží, koupíte si jízdenku a počkáte na svůj spoj v nejbližší hospodě. VÍKENDOVÉ AKCE Jestliže plánujete akci na víkend, určitě byste z ní neradi odjížděli dříve, než by bylo nezbytně nutné. Měli byste tedy „přežít“ i nepříjemné větrné či deštivé počasí. V tom vám pomůže membránová bunda. Je ideální pro pěší turistiku, hodí se na kolo a používají ji i vodáci. Stojí sice čtyři a více tisíc korun, zato je nepromokavá a zároveň víceméně prodyšná. Výrobci se tedy snaží plnit sen všech přátel pobytu v přírodě - nepromoknout a nezpotit se. Zpravidla se jim to daří při klidném pohybu. Pod těžkým batohem nebo při běhu do kopce se ovšem budete potit tak jako tak a z drahé bundy se stane pouze solidní pláštěnka. „Za posledních pět let už mám druhou a nemůžu si stěžovat,“ říká vedoucí turistického oddílu z Roztok u Prahy Ondřej Marek. „Nemusím totiž každý víkend řešit, jaké bude počasí a co si vezmu na sebe. Vždy je to membránová bunda a něco pod ní.“ Nejpoužívanější značky materiálů na takové oblečení jsou goretex, sympatex a gelanots. NA HORY Horolezcům a vysokohorským turistům nestačí jen bunda, ale potřebují ze stejného materiálu také kalhoty. Navíc se pod nimi potřebují i zahřát. Používají tedy cibulový princip oblékání. Přímo na tělo se obléká funkční prádlo. Jeho úkol je jediný: uchovat suchou pokožku. Triko, spodky i podprsenka ze speciálních materiálů dokážou vytáhnout pot od kůže a vytlačit ho dál. Mezi nejznámější značky funkčního prádla patří Craft, Moira a Odlo. Další vrstva má tělo zahřát. Nejčastěji se k tomu používají populární fleecové bundy, nahrazující klasické svetry. Kromě tepelné izolace zvládnou převzít pot od funkčního prádla a přesunout ho zase dál od těla. Z fleece dnes šije kdekdo, od vietnamských trhovců po speciální outdoorové firmy, ale renomovaný materiál nese především značku Polartec. Ceny se pohybují od několika stovek do několika tisíc korun. Poslední vrstvou oblečení je membránová bunda, která chrání před rozmary počasí. Od fleece převezme pot, konečně ho protlačí ven a rozptýlí do vzduchu. Zároveň dovnitř nepropustí déšť, vítr ani sníh. Tajemstvím cibulového oblékání je časté oblékání a svlékání. Aby se tělo příliš nepotilo a aby mu zároveň nebyla zima, je potřeba ho udržovat ve stálé teplotě. V opačném případě oblečení pořádně nefunguje. Nefunguje ani v případě, že řetězec funkční prádlo-fleece-membrána přerušíte. Stačí, abyste si oblékli například silonové kalhotky nebo bavlněné triko, a potíte se jako obvykle. NA KOLO A NA BĚŽKY Poněkud odlišné nároky mají rekreační běžkaři a cyklisté. Nejde jim ani tolik o to, aby nezmokli, ale především o to, aby se moc nepotili. Co nejlehčí membránovou bundu nosí většinou v batohu jako zálohu. Například nepromokavá bunda z materiálu paclite váží jen několik stovek gramů a dá se sbalit do ledvinky. Právě těmto sportovcům vyšli výrobci vstříc materiály, které tepelně izolují, brání pronikání chladného větru, ale zároveň hodně dýchají. Při mrholení nebo krátkém slabém dešti zastoupí i pořádnou bundu. Nejznámějším materiálem tohoto ražení je windstopper, ze kterého se šijí sportovní bundy, vesty, čepice, čelenky a rukavice. HORKÉ NOVINKY

Po úspěchu windstopperu začali tento materiál poptávat i obchodníci univerzálního oblečení. Zákazníci už nechtějí řešit cibulový princip a neustále odkládat nebo naopak oblékat na sebe jednotlivé kusy oblečení. Ideálem je triko a bunda, se kterými lze vystačit v jakémkoliv počasí. Výrobci tedy vrhli na trh oblečení zvané softshell, které se vzdáleně k tomuto cíli blíží. Kromě toho dokáže být daleko příjemnější a módnější než klasické neforemné bundy. Od loňska jsou běžně k dostání bundy, které jsou trochu nepromokavé, trochu prodyšné, trochu větruodolné a trochu hřejí. Hodí se především pro rekreační sport a nepříliš náročný pobyt v přírodě. Jestli ovšem na léto plánujete týdenní přechod rumunských hor nebo horolezecké výstupy v Alpách, je lépe (alespoň prozatím) zůstat u osvědčeného cibulového principu oblékání.

**TLUMENÉ BARVY A KLASICKÉ KOŽENÉ POHORKY JSOU NA ÚSTUPU

Čeští zákazníci v obchodech stále hledají spíše osvědčené modely a tlumené barvy, ale vkus se pomalu přibližuje evropským státům. „Jednoznačně stále vedou červené a modré bundy. K tomu zákazníci žádají klasické kožené pohorky,“ říká bývalý vedoucí pražských turistickohorolezeckých prodejen Alpinus David Sýkora. Je to zřejmě pozůstatek z dob socializmu, kdy se každý snažil být nenápadný a neupozorňoval na sebe. „Mladší a bohatší lidé už ovšem chtějí batohy a oblečení v pastelových barvách. Běžné jsou u nich boty s goretexem a plastovými součástmi.“ dodává Sýkora. Barevnost je totiž nejen módním, ale také bezpečnostním prvkem. Na kole ji dobře vidí řidiči, v horách záchranná služba a na lyžích se těžko ztrácí v mlze.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče