Trendem je otevřená pracovna

31. ledna 2005, 00:00 - Speciál připravila, JAROSLAVA JEŽKOVÁ
31. ledna 2005, 00:00

KANCELÁŘSKÝ NÁBYTEKKancelář ovlivňuje pracovní výkon i zdraví zaměstnanců. Současný trend v jejím zařizování odpovídá charakteru práce. Pryč jsou doby, kdy jste v každé firmě objevili úplně stejný stůl.

**KANCELÁŘSKÝ NÁBYTEK

Kancelář ovlivňuje pracovní výkon i zdraví zaměstnanců. Současný trend v jejím zařizování odpovídá charakteru práce. Pryč jsou doby, kdy jste v každé firmě objevili úplně stejný stůl.

Správné zařizování pracoviště, nejen pokud ho svěříte architektovi či odborné firmě, začíná důkladným zkoumáním a pozorováním firmy. Kolik zaměstnanců má, jak funguje, jaký způsob práce preferuje. Tomu by měla odpovídat nejen velikost kanceláří, ale i množství a typ stolů, velikost úložných prostor apod. Univerzální recept neexistuje.

Zcela jinak vypadá kancelář ve společnosti, kde většina zaměstnanců zůstává obchodně mimo. Jiné podmínky vyžaduje call centrum, kde jsou místa nepřetržitě obsazená.

Změnu přináší také digitalizace. Těžko objevíte kancelář bez počítače. Pryč jsou (nebo by měly být) místnosti plné šanonů a stohy papírů. K archivaci se využívají nová média.

Na změně vzhledu kanceláří se však projevují i jiné okolnosti. Například to, že jen málokterá firma je ve vlastním objektu a zpravidla si prostory pronajímá. Cena nájmů komerčních objektů stále roste. Proto místo připadající na jednoho zaměstnance se pořád zmenšuje.

Trendem posledních let se stávají takzvané otevřené kanceláře. V jednom prostoru se sejde osm, deset i více lidí. Zatímco většina tuzemských zaměstnanců si na ně stále nemůže zvyknout, v zahraničí se již dávno projevily pozitivní výsledky tohoto systému práce. „Lidé se více znají, zlepšuje a zrychluje se komunikace mezi nimi. Pozitivně na ně působí - a ve správně navržené otevřené kanceláři by to tak mělo být - když jsou manažeři a vedení firmy odděleni například pouze skleněnou příčkou a stále zůstávají zaměstnancům na očích,“ popisuje Pavel Lůžek, ředitel vývoje produktů a R&D director firmy Techo, která začala v České republice jako první navrhovat tento typ pracovišť.

Na zvýšené produktivitě se projevuje nejen lepší komunikace mezi lidmi. Ve společné kanceláři se většinou hned na začátku ukážou vzájemné antipatie mezi zaměstnanci. Buď dojde k jejich selekci, nebo se je naučí překonávat tak, aby nepřekážely při práci. Zaměstnance motivuje nejen to, že jsou stále pod dozorem vedení, ale i to, když vidí, že jejich šéfové zůstávají v zaměstnání do konce pracovní doby a při mimořádných situacích ještě déle.

Princip ale funguje i opačně. Pokud ředitel odchází ve tři hodiny s tenisovou raketou pod rukou a slovy: „Helenko, dneska už nebudu, jsem v pojišťovně kvůli té bouračce,“ jeho podřízení se po zbytek pracovní doby v plnění zadaných úkolů zpravidla nepřetrhnou. 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče