Trému mají všichni, to je normální

07. února 2005, 00:00 - ANDREA CERQUEIROVÁ
07. února 2005, 00:00

ALENA HORÁKOVÁ, AHA PUBLIC RELATIONS AGENCY:Až na výjimky se účastníci rétorických kurzů, včetně podnikatelů, potýkají s trémou hovořit na veřejnosti. Podle Aleny Horákové je důležité naučit se ji ovládnout natolik, aby při vystoupení neomezovala.

ALENA HORÁKOVÁ, AHA PUBLIC RELATIONS AGENCY: Až na výjimky se účastníci rétorických kurzů, včetně podnikatelů, potýkají s trémou hovořit na veřejnosti. Podle Aleny Horákové je důležité naučit se ji ovládnout natolik, aby při vystoupení neomezovala. * Začínali jste v roce 1992. Rozjeli jste hned kurzy zaměřené na rétoriku? Nezačínali jsme vzděláváním veřejnosti, nejdřív jsme organizovali přednášky v cizích jazycích pro zahraniční návštěvníky České republiky v rámci studijních cest. Postupně jsme přešli k otevírání kurzů pro českou veřejnost. První byly zájmového typu, kupříkladu Dějiny umění. Začátkem devadesátých let si mnoho lidí začalo zakládat různé firmy, bylo proto třeba nabídnout jim kultivaci chování a vystupování. První takové kurzy se jmenovaly Rozvoj osobnosti. Zahrnovaly rétoriku, společenské chování a jednání s lidmi. Rétorika se ukázala být velmi důležitou, a tak jsme od roku 1997 začali organizovat kurzy, věnované pouze jí a úzce související komunikaci. Nejprve se jednalo o otevřené později se k nim přidala rovněž firemní školení. * Je o tyto kurzy stále zájem? Ano, zájem dokonce narůstá. Převládají posluchači z firem, nechybí však ani jednotlivci. Třeba studenti, kteří si uvědomují, že tyto znalosti jsou pro jejich budoucnost nutné. Nebo se jen chtějí připravit na obhajobu práce před komisí a cítí, že projev je jejich slabinou. * Jaké profese nejčastěji školíte? Firmy vysílají široký okruh profesí. Našimi posluchači jsou i podnikatelé. Školíme ale i profesionály - tiskové mluvčí, pracovníky televize a rozhlasu. * Na co se zaměřujete u podnikatelů?

K našim klientům přistupujeme při výuce rovnocenně, ať se jedná o podnikatele, VIP osobu, zaměstnance firmy nebo ženu na mateřské dovolené. Trénink však samozřejmě přizpůsobíme pracovním nebo osobním podmínkám či zaměření konkrétního člověka.

* Jsou majitelé soukromých firem něčím zvláštní?

Nelze zobecňovat, každý člověk je individualita, na jeho stylu a úrovni komunikace se spíš odráží výchova, sociální zázemí, emoční (vztahová) inteligence a motivace. Ta je u podnikatelů, kteří se rozhodnou vzdělávat se, vysoká. Snad již jen někteří z nich představují negativa, která se pojí v mysli mnoha lidí s výrazem podnikatel: arogance, přezíravost, sebeuspokojení, a to i v komunikaci s druhými.

* Co podnikatelům, kteří touží dobře komunikovat, radíte?

Komunikační dovednosti jsou souhrnem úrovně mluveného projevu, emočních kompetencí, zdravé sebejistoty, sebepoznání a poznání druhých, takže jednoduchý návod neexistuje. Důležité je chtít na sobě pracovat a kromě motivace je podstatný také skutečný dlouhodobý a komplexní trénink.

* Stávají se účastníci hned po absolvování vašeho kurzu kvalitními řečníky? Toho, kdo by k nám s touto nadějí přicházel, se hned od začátku snažíme přesvědčit, že bez vytrvalé práce to nepůjde. U nás se analýzou svého projevu dozví, v čem dělá chyby a co dělá dobře. Dostane návod, jak projev zlepšit. Je na něm, zda si rady vezme za své a zda bude pravidelně trénovat. S množstvím tréninků se projev samozřejmě zlepšuje. Na někom je posun znát už v rámci školení, ale většina lidí udělá pokrok až v dlouhodobém výhledu. Mnozí posluchači se po čase vracejí do kurzů pro pokročilé. * Sledujete v projevech lidí posun? Dříve lidé neměli s veřejným vystupováním mnoho zkušeností, naopak dnes je často potřebují ke své profesi, k prezentaci firmy, výrobku, své práce či při žádosti o zaměstnání. Lidé už mají větší zkušenosti, mají možnost sledovat kolegy, což je přínosné. * V čem u vašich posluchačů pozorujete nejvýraznější nedostatky?

Až na malé výjimky mají všichni trému. Bojí se veřejného vystoupení, což není nic nenormálního. Lektoři je ubezpečují, že tréma k veřejnému vystoupení patří a nezbaví se jí ani třeba herci. Cílem kurzů je proto také naučit se s trémou bojovat, ovládnout ji natolik, aby člověka neomezovala při vystoupení.

* Na co přesně jsou vaše kurzy zaměřeny?

Ty pro začátečníky na samotnou rétoriku, kde se vyučuje od základů správné dýchání či výslovnost. Kurzy pro pokročilé se zaměřují na zlepšení a kultivaci mluveného projevu. Nabízíme i programy hlasové a mluvní výchovy pro profesionální mluvčí. Ta škála je široká.

Alena Horáková. foto: AHA Public Relation Agency

PhDr. ALENA HORÁKOVÁ

Je absolventkou fakulty žurnalistiky Univerzity Karlovy. Od roku 1992 majitelka a zároveň ředitelka Aha Public Relations Agency. Je rovněž členkou Asociace trenérů a konzultantů managementu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Paměti DDR5 by se mohly objevovat už od roku 2019. Takt až 6,4 GHz, VRM na modulech?
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít