Trému mají všichni, to je normální

07. února 2005, 00:00 - ANDREA CERQUEIROVÁ
07. února 2005, 00:00

ALENA HORÁKOVÁ, AHA PUBLIC RELATIONS AGENCY:Až na výjimky se účastníci rétorických kurzů, včetně podnikatelů, potýkají s trémou hovořit na veřejnosti. Podle Aleny Horákové je důležité naučit se ji ovládnout natolik, aby při vystoupení neomezovala.

ALENA HORÁKOVÁ, AHA PUBLIC RELATIONS AGENCY: Až na výjimky se účastníci rétorických kurzů, včetně podnikatelů, potýkají s trémou hovořit na veřejnosti. Podle Aleny Horákové je důležité naučit se ji ovládnout natolik, aby při vystoupení neomezovala. * Začínali jste v roce 1992. Rozjeli jste hned kurzy zaměřené na rétoriku? Nezačínali jsme vzděláváním veřejnosti, nejdřív jsme organizovali přednášky v cizích jazycích pro zahraniční návštěvníky České republiky v rámci studijních cest. Postupně jsme přešli k otevírání kurzů pro českou veřejnost. První byly zájmového typu, kupříkladu Dějiny umění. Začátkem devadesátých let si mnoho lidí začalo zakládat různé firmy, bylo proto třeba nabídnout jim kultivaci chování a vystupování. První takové kurzy se jmenovaly Rozvoj osobnosti. Zahrnovaly rétoriku, společenské chování a jednání s lidmi. Rétorika se ukázala být velmi důležitou, a tak jsme od roku 1997 začali organizovat kurzy, věnované pouze jí a úzce související komunikaci. Nejprve se jednalo o otevřené později se k nim přidala rovněž firemní školení. * Je o tyto kurzy stále zájem? Ano, zájem dokonce narůstá. Převládají posluchači z firem, nechybí však ani jednotlivci. Třeba studenti, kteří si uvědomují, že tyto znalosti jsou pro jejich budoucnost nutné. Nebo se jen chtějí připravit na obhajobu práce před komisí a cítí, že projev je jejich slabinou. * Jaké profese nejčastěji školíte? Firmy vysílají široký okruh profesí. Našimi posluchači jsou i podnikatelé. Školíme ale i profesionály - tiskové mluvčí, pracovníky televize a rozhlasu. * Na co se zaměřujete u podnikatelů?

K našim klientům přistupujeme při výuce rovnocenně, ať se jedná o podnikatele, VIP osobu, zaměstnance firmy nebo ženu na mateřské dovolené. Trénink však samozřejmě přizpůsobíme pracovním nebo osobním podmínkám či zaměření konkrétního člověka.

* Jsou majitelé soukromých firem něčím zvláštní?

Nelze zobecňovat, každý člověk je individualita, na jeho stylu a úrovni komunikace se spíš odráží výchova, sociální zázemí, emoční (vztahová) inteligence a motivace. Ta je u podnikatelů, kteří se rozhodnou vzdělávat se, vysoká. Snad již jen někteří z nich představují negativa, která se pojí v mysli mnoha lidí s výrazem podnikatel: arogance, přezíravost, sebeuspokojení, a to i v komunikaci s druhými.

* Co podnikatelům, kteří touží dobře komunikovat, radíte?

Komunikační dovednosti jsou souhrnem úrovně mluveného projevu, emočních kompetencí, zdravé sebejistoty, sebepoznání a poznání druhých, takže jednoduchý návod neexistuje. Důležité je chtít na sobě pracovat a kromě motivace je podstatný také skutečný dlouhodobý a komplexní trénink.

* Stávají se účastníci hned po absolvování vašeho kurzu kvalitními řečníky? Toho, kdo by k nám s touto nadějí přicházel, se hned od začátku snažíme přesvědčit, že bez vytrvalé práce to nepůjde. U nás se analýzou svého projevu dozví, v čem dělá chyby a co dělá dobře. Dostane návod, jak projev zlepšit. Je na něm, zda si rady vezme za své a zda bude pravidelně trénovat. S množstvím tréninků se projev samozřejmě zlepšuje. Na někom je posun znát už v rámci školení, ale většina lidí udělá pokrok až v dlouhodobém výhledu. Mnozí posluchači se po čase vracejí do kurzů pro pokročilé. * Sledujete v projevech lidí posun? Dříve lidé neměli s veřejným vystupováním mnoho zkušeností, naopak dnes je často potřebují ke své profesi, k prezentaci firmy, výrobku, své práce či při žádosti o zaměstnání. Lidé už mají větší zkušenosti, mají možnost sledovat kolegy, což je přínosné. * V čem u vašich posluchačů pozorujete nejvýraznější nedostatky?

Až na malé výjimky mají všichni trému. Bojí se veřejného vystoupení, což není nic nenormálního. Lektoři je ubezpečují, že tréma k veřejnému vystoupení patří a nezbaví se jí ani třeba herci. Cílem kurzů je proto také naučit se s trémou bojovat, ovládnout ji natolik, aby člověka neomezovala při vystoupení.

* Na co přesně jsou vaše kurzy zaměřeny?

Ty pro začátečníky na samotnou rétoriku, kde se vyučuje od základů správné dýchání či výslovnost. Kurzy pro pokročilé se zaměřují na zlepšení a kultivaci mluveného projevu. Nabízíme i programy hlasové a mluvní výchovy pro profesionální mluvčí. Ta škála je široká.

Alena Horáková. foto: AHA Public Relation Agency

PhDr. ALENA HORÁKOVÁ

Je absolventkou fakulty žurnalistiky Univerzity Karlovy. Od roku 1992 majitelka a zároveň ředitelka Aha Public Relations Agency. Je rovněž členkou Asociace trenérů a konzultantů managementu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče