Traktory, zbraně a letadla

30. října 2009, 19:52 - Martin Shabu
30. října 2009, 19:52

Mise ministra průmyslu a dvaceti podnikatelů navázala na někdejší vzájemný byznys

Obnova obchodních vztahů Česka s Irákem pokročila o další stupínek. Minulý týden jednal v Iráku zejména o vzájemném byznysu ministr průmyslu a obchodu ČR v doprovodu dvacetičlenné mise podnikatelů. „Irák skýtá obrovské příležitosti pro české firmy zejména nyní během hospodářské krize,“ osvětlil důvody ministr Vladimír Tošovský, jenž se během čtyř dnů setkal s dvanácti ministry a zahájil dva veletrhy.

Zetor i zbrojovka
O dodávce 1000 Zetorů v hodnotě 27 milionů dolarů a o záměru obnovit výrobu těchto strojů v továrně Iskanderia vyjednával v Bagdádu Martin Blaškovič, předseda představenstva společnosti HTC Group, jež vlastní tohoto tradičního výrobce traktorů. Ministr Tošovský rovněž podepsal se svým protějškem Fauzím Harírím memorandum, jež by mělo odstartovat přípravu výstavby muniční továrny přímo v Iráku. Česká zbrojovka by tak dodala do země technologii pro linku, která by měla ročně vyrobit 50 milionů nábojů pro ruční palné zbraně. „Objem investice se pohybuje někde mezi 200 až 300 miliony eur,“ konstatoval Lubomír Kovařík, generální ředitel České zbrojovky. Firma jen za poslední dva roky vyvezla do Iráku 270 tun vojenského materiálu. Na irácký trh se chystá zavést novinku – mobilní čistírny vody.

L-159 pro irácké letectvo
V Iráku rovněž jednalo nové vedení společnosti Aero Vodochody o odprodeji několika desítek letadel ze zásob české armády. Jde o obchod přesahující hodnotu sto milionů dolarů při počtu 18 až 36 letadel. „Vojenská produkce je v době hospodářské recese a propadu letecké výroby pro nás velmi zajímavou oblastí,“ připomněl generální ředitel firmy Ladislav Šimek. Iráčané mají v současnosti k dispozici pouze turbovrtulová letadla. Pokud se potvrdí záměr USA odejít z Iráku, budou se muset vycvičit místní piloti, aby převzali zodpovědnost za kontrolu vlastního nebe. Podzvukové letouny jsou nezbytným mezistupněm pro přechod na nadzvukové stíhačky. S odprodejem L-159 však musí nejprve souhlasit Američané, kteří do letadel dodávali avioniku. V minulosti americké ministerstvo obrany již jednou odmítlo vydat souhlas s odprodejem L-159 do Bolívie. Podle Šimka se v Bagdádu potkala aktuální potřeba iráckého letectva s tím, co Češi umějí a mají. Pro společnost je to jeden ze čtyř páteřních projektů ve vojenské oblasti. V případě úspěchu by Aero muselo velkou část letadel přestavět na dvousedadlovou verzi. Prakticky každý letoun by vyžadoval úpravu.
Dle některých zdrojů z ministerstva zahraničí usilovalo irácké letectvo o nákup L-159 již na jaře letošního roku. Tehdejší vedení Aera však neprojevilo dostatečný zájem posunout odprodej. Bylo to údajně dáno pravidelnými příjmy firmy ze servisu L-159 ve výzbroji české armády.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče