Trajektová přeprava: nejčastěji do Británie, Švédska a Dánska

11. srpna 2010, 13:11 - Štěpán Vorlíček, <a target="_blank" href="http://www.e-flotila.cz">E-flotila.cz</a>
11. srpna 2010, 13:11

Trajektová přeprava získává stále více na popularitě. Nejčastějšími cíli kamiónů se zbožím jsou země na severu kontinentu, přičemž četnost přejezdů z Německa do Dánska a Švédska se za první půlrok letošního roku zvedla téměř o čtvrtinu proti stejnému období loňského roku.

Autor: sxc.hu

Více než 90 % světové přepravy zboží probíhá na moři. Důležitou roli při dopravě na krátké vzdálenosti přitom hraje trajektová přeprava kamionů, v případě českých dopravců zejména na trasách mezi kontinentem a Velkou Británií. Podle výsledků DKV ČESMAD s.r.o., která je českou pobočkou vedoucí evropské servisní společnosti pro nákladní dopravu DKV Euro Service, za první pololetí 2010 využilo převoz z Calais do Doveru 48 % jejích zákazníků. „Vzrůstající zájem jsme však zaznamenali i u skandinávských zemí. Oproti prvnímu pololetí 2009 se četnost přejezdů do Švédska a Dánska zvýšila o 23,5 %,“ říká Aleš Průžek, vedoucí oddělení trajektů. „Mezi Německem a Švédskem naši zákazníci využívají především trasy Rostock–Trelleborg a Sassnitz–Trelleborg. Přepravu na těchto trasách využilo celkem 37 % zákazníků. Třetí nejoblíbenější trasou je Rostock–Gedser, po té se přepravilo 18 % našich zákazníků“. Moderní trajekty (tzv. ro-ro lodě – z anglického roll-on/roll-off) měly své předky už mezi prvními parníky. Tehdy vznikly lodě zkonstruované pro přepravu vlaků přes řeky příliš široké na to, aby se na nich daly postavit mosty. Proto byly první trajekty vybaveny kolejnicemi. Takový byl například parník převážející vagony přes skotský záliv Firth of Forth u Edinburghu, který začal operovat v roce 1851. První trajekty v dnešním slova smyslu se začaly používat pro výsadkové námořní operace v průběhu 2. světové války a v obchodním loďstvu na přelomu 40. a 50. let. Přístaviště pro trajekty v Doveru zahájilo provoz v roce 1953 a už v prvním roce existence odbavilo více než 100 000 vozidel. Do té doby byl přístav schopen ročně zvládnout jen nějakých deset tisíc jeřáby nakládaných vozů. Současné trajekty existují v řadě variant – jsou mezi nimi lodě určené výhradně pro přepravu nákladních vozidel, trajekty pro smíšenou přepravu kontejnerů a kamionů i lodě pro osobní vozidla.

Lodní spojení mezi Calais a Doverem pro DKV ČESMAD zajišťuje rejdařství SeaFrance. DKV ČESMAD je zároveň oficiálním agentem tohoto předního operátora. Na trase mezi kontinentem a Velkou Británií SeaFrance provozuje nejmodernější lodní flotilu a zároveň poskytuje komfort největší lodi SeaFrance Molière. Tento více než 200 metrů dlouhý námořní obr o výtlaku převyšujícím třicet tisíc tun je schopen najednou přepravit 480 osobních a 110 nákladních vozidel rychlostí 23 námořních uzlů.

Více na E-flotila.cz.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče