Trafikanti by si měli vzít příklad z CzechTeku

12. září 2005, 00:00 - (ac)
12. září 2005, 00:00

ŠÉF SDRUŽENÍ PRODEJCŮ TISKU IVAN ARGALÁČ: Podle předsedy Sdružení prodejců tisku Ivana Argaláče je pro trafikanty těžké se slušně uživit. Tíží ho především skutečnost, že tiskoviny nemají zákonem daný zvláštní statut zboží. Snažil se proto sjednotit trafikanty a jednat. Marně. Na snahu již rezignoval.

**ŠÉF SDRUŽENÍ PRODEJCŮ TISKU IVAN ARGALÁČ:

Podle předsedy Sdružení prodejců tisku Ivana Argaláče je pro trafikanty těžké se slušně uživit. Tíží ho především skutečnost, že tiskoviny nemají zákonem daný zvláštní statut zboží. Snažil se proto sjednotit trafikanty a jednat. Marně. Na snahu již rezignoval.

Leckde se mění majitel po třech měsících. Přežívá především ten, kdo trafiku provozuje ve vlastním domě a se svou rodinou. Nebo ten, kdo má trafik třicet a z každé mu stačí zisk tisíc korun,“ říká předseda Sdružení prodejců tisku Ivan Argaláč. On sám dělá manažera pro člověka vlastnícího několik pražských trafik.

Jeho sdružení vzniklo před rokem a půl. Kvůli docílení toho, aby byl přijat nový tiskový zákon, podle něhož tiskoviny získají zvláštní statut zboží. Nepodařilo se. „Trafikanti nebyli jednotní a příliš se jim do ničeho nechtělo. Přáli si, aby to za ně vyřešil někdo jiný. Ale to nelze. Když se nás v Praze sešlo tři sta z celé republiky, působili jsme jako zájezd, nikoli jako zástupci sedmi tisíc prodejců tisku a tabákového zboží. Někteří se vymlouvali na to, že za ně nemá kdo prodávat. Ale přece ušlý zisk dvě stě korun není tragédií. Horší je, že se kvůli jejich liknavosti nepodařily prosadit věci, které by jim umožnily vydělat si za den třeba více než dvakrát tolik,“ říká rozhořčeně. Podle svých slov však nechce nikomu křivdit. Dodává proto, že kupříkladu trafikanti ze severních Čech či severní Moravy se velmi snažili. Jinde to byli spíš jedinci. Myslí si, že trafikanti by si měli vzít příklad z účastníků CzechTeku, kteří se dokázali zorganizovat a upozornit na sebe. „Dosáhli minimálně toho, že se o jejich věci jedná a přijímají se opatření,“ tvrdí Argaláč, který se pustil i do několika akcí.

S trafikanty třeba demonstroval před Poslaneckou sněmovnou. Za nic konkrétního, „jen“ za to, aby se začaly řešit jejich problémy. Se sdružením organizoval též lavinovou stávku. „Chtěli jsme postupně v různých městech neprodávat tisk. Měli jsme již natištěné plakáty. Kvůli nejednotě jsme akci odpískali. Mnohý český člověk je totiž takový, že pokud by dva jeho kolegové do stávky šli, on by si objednal dvakrát tolik novin. Škoda,“ říká. Dodává, že na veškeré snahy proto rezignoval a dnes jeho sdružení, čítající asi tři sta členů, slouží především jako poradna pro trafikanty.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít