Tradiční značky spojily síly

30. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
30. dubna 2007, 00:00

SDRUŽENÍ VÝROBCŮ Tuzemské tradiční firmy založily minulý týden sdružení České značky. Jeho cílem je propagace originálních českých výrobků a boj proti plagiátům. Zakládajícími členy jsou například firmy Kofola, Bernard a Triola. Češi mají být na co pyšní. Jen o tom mnohdy nevědí.

SDRUŽENÍ VÝROBCŮ Tuzemské tradiční firmy založily minulý týden sdružení České značky. Jeho cílem je propagace originálních českých výrobků a boj proti plagiátům. Zakládajícími členy jsou například firmy Kofola, Bernard a Triola. Češi mají být na co pyšní. Jen o tom mnohdy nevědí. I z toho vychází sdružení České značky, které bylo založeno minulý týden. Zakládajícími členy je šest tradičních českých firem. Je mezi nimi například pivovar Bernard, výrobce prádla Klimatex nebo producent hodinek, společnost Elton. „Sdružení chce zvyšovat povědomí o originálních českých značkách, informovat spotřebitele a aktivně řešit ochranu duševního vlastnictví českých firem,“ vysvětlil hlavní cíle předseda sdružení Martin Klofanda. Iniciativa byla záměrně vyhlášena 26. dubna, tedy na Světový den duševního vlastnictví. SPOLEČNĚ PROTI PADĚLKŮM Firmy v rámci sdružení spojuje několik společných rysů. Produkují tradiční výrobky, majoritní podíl své výroby mají soustředěn v České republice a na trhu působí již dlouhou dobu. „Naším cílem není maximalizovat počet členů. Sdružení by pak nebylo akceschopné. Chceme naopak zůstat aktivní semknutou skupinou. V dohledné době počítáme se zvýšením základny zhruba na deset členů,“ vysvětluje Klofanda. „Také nebudeme budovat žádnou složitou organizační strukturu, nebudou se též platit žádné členské příspěvky,“ dodává. „Můžete se zeptat, proč například nejsme členy profesního sdružení. To se sice snaží hájit naše duševní vlastnictví, ale moc se mu to nedaří. Od nově vzniklé iniciativy si toho naopak hodně slibujeme,“ vysvětluje René Škrobánek ze společnosti Triola. Ta vyrábí spodní prádlo a dlouhodobě ji poškozují nekvalitní napodobeniny. Podobný důvod uvádí Jiří Procházka ze společnosti Klimatex. „Naše vedení si v osmdesátých letech nedokázalo ohlídat know-how, a to uteklo do světa. Chceme ho teď dostat zpátky,“ říká Procházka. „Velkou předností nově vzniklé formace je to, že sdružuje firmy napříč různými obory. Od kolegů se můžeme naučit, jak postupují při ochraně svého vlastnictví oni,“ podotýká. Pro svou činnost chce sdružení získat podporu ministerstva průmyslu a obchodu a Svazu průmyslu a dopravy. „Zatím k nám přistupovaly zdrženlivě. Čekaly, až něco konkrétního uděláme,“ říká Klofanda. Signálem pro ministerstvo podle něj bude právě oficiální zahájení činnosti sdružení. SPOTŘEBITELI, BUĎ HRDÝ Sdružení chce také začít osvětovou kampaň zacílenou na spotřebitele. Hodlá pořádat přednášky na vysokých školách, v druhém pololetí letošního roku také rozběhne na České televizi seriál o tradičních českých značkách. V současné době probíhá registrace loga sdružení, které je vyvedeno v barvách národní trikolory. „Logo ovšem nebudeme umísťovat na výrobky členů, tak naše iniciativa myšlena není,“ podotýká Klofanda. Cílem kampaně je přesvědčit spotřebitele, aby nekupoval levné a nekvalitní náhražky, ale upřednostnil českou kvalitu. Obsahuje proto i apel na národní cítění. „Chceme ukázat, že Česko má být na co hrdé. Že dokážeme to, co firmy jinde ve světě. Jen o tom lidé nevědí,“ říká Jan Prokop z firmy Elton, která vyrábí hodinky značky Prim. „Platí to například i v našem oboru jemné mechaniky. Jsme jedna z pouhých osmi zemí, které zvládly výrobu hodinek v kompletní výrobní vertikále od samého výrobního začátku až po finální výrobek. V Evropě to dokážou už jen Němci, Švýcaři a Rusové. Přál bych si proto, aby se Češi probudili a byli sebevědomější,“ říká Prokop. CIZINCŮM VSTUP ZAKÁZÁN Nově vzniklé sdružení se ve svých cílech částečně kryje s již existujícími organizacemi. Podle Klofandy je ale v některých bodech výlučné. Především právě v nízkém počtu členů a v akcentu na český prvek. „Již existující České sdružení pro značkové výrobky má desítky členů a jsou mezi nimi i mezinárodní firmy. Naším rysem je ale hlavně českost,“ uvádí Klofanda. První konkrétní akci, kterou je projekt „Osvěta“, chce sdružení nastartovat již v květnu. Soustavně zároveň hodlá vyvíjet tlak na státní správu, aby pomáhala hájit zájmy tradičních českých výrobců. |ZAKLÁDAJÍCÍ FIRMY Bernard - ikona českých nezávislých pivovarů, založen 1991 Elton Hodinářská - výrobce hodinek značky Prim, tradice od roku 1949Klimatex - výroba prádla, počátky firmy již v roce 1952Kofola - produkce nápojů, značka má tradici z dob socialismu Madeta - výrobce mléčných výrobků, více než stoletá historie Triola - prádlo pro ženy, podnik založen v roce 1919 |

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče