Tradice v moderním hávu

22. října 2011, 06:56 - Zina Plchová
22. října 2011, 06:56

Historie je věčnou inspirací. Vědí to i mladí módní návrháři a designéři, kteří vystavovali na pražském Designbloku. Studenti z Prahy i Bratislavy dokázali navrhnout moderní šperky s odkazem na styl starých šlechtických rodů i oblečení, které odkazuje na lidovou tradici venkova.  

Foto: Designblok

Jako na šlechtickém sídle si museli připadat ti, kteří na pražském Designbloku navštívili expozici Janji Prokić a Nastassii Aleinikavy. Podlaha pokrytá smrkovými větvičkami, všude prostupující vůně jehličí, na stolku vycpaná trofej. V obrovské vitríně šperky inspirované lovem i urozenou historií. Obě studentky přetavily svůj vztah k přírodě a historii do kolekce Lure, která se skládá se z prstenů, náušnic, náhrdelníků, náramků i broží.

Šlechtická inspirace

Především jde o výrobky ze stříbra, některé i s pozlacením, doplněné polodrahokamy a perlami. „Dřív jsem malovala lišky, hodně se mi o nich i zdálo a jsou taky hlavním motivem mých šperků v této kolekci,“ říká ke své inspiraci Janja Prokić. Pro Nastassiu Aleinikavu byla motivem flóra i historické šperky. „Hodně mě inspirovaly portrétní grafiky starého litevského šlechtického rodu Radziwillů.“

Zatímco běžně ve špercích najdete již opracované polodrahokamy, které se snaží přizpůsobit tvarem potřebám i představě umělce, zde tomu je právě naopak. Šperkařky respektovaly tvar surových minerálů, které buď nejsou vůbec opracované, nebo byl jejich tvar korigován jen velmi nepatrně. Tvar šperku tak vycházel z charakteru jednotlivých kamenů.

Znovu objevený folklor

Historií se inspirovali také Monika Nováková a Libor Komosný, kteří studují na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. V Praze prezentovali dvě kolekce s názvem Moravská vesnice. Monika Nováková našla předlohu v životě na salaši. Pro zhotovení svých modelů použila ručně zhotovenou pleteninu, jejíž plastický vzor dodává oděvům efekt zvětšeného objemu. Jednotlivé kusy jsou provedeny v bílých, smetanových, béžových nebo hnědých tónech. Součástí kolekce jsou i kožené doplňky jako nátepníky nebo opasky, které pastýři používali při práci.

Libor Komosný navrhl desetidílnou kolekci šatů a sukní i kabátů ovlivněnou lidovými kroji. Stěžejní pro Komosného byla jejich silueta. „Ta je v lidovém pojetí vždy podobná. Jde o široká ramena, úzký pas a širokou sukni,“ vysvětluje. Zvláštní pozornost pak věnoval sukním. V krojích bývají několikavrstvé, nařasené a různě skládané. V moderním pojetí takového tvaru docílil Komosný sestříháním látky do šikmých cípů, které jednotlivým kusům oblečení dodávají 3D efekt. Stejnou techniku použil u šatů a kabátků. Modely s vrstvením šikmých cípů zajímavě podtrhují oblou křivku ženského těla a působí elegantně.

Kdo nestihl Designblok, a chtěl by přesto tuto originální kolekci vidět, může se vydat na Bratislavské módné dny, které probíhají právě v těchto dnech.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče