Toyota Prius: třetí generace chytrého hybridu

12. září 2009, 13:55 - Erich Handl
12. září 2009, 13:55

Toyota oznámila příchod třetí generace hybridního modelu Prius. Manažerský vůz začíná na 660 900 korunách a podle výrobce nabídne takové technologie, jakými nedisponuje žádný z konkurentů.

Autor: Toyota

Historie Toyoty Prius sahá do roku 1994, kdy Japonci začali s vývojovými pracemi na takzvaném hybridním pohonu. Ten kombinuje klasický benzínový motor s elektromotorem. Výsledek se dostavil v podobě úsporného auta s nízkými výfukovými emisemi, které dokáže jet buďto jen na elektřinu nebo v kombinovaném režimu.

„Třetí generace Priusu přináší standardní manažerský vůz se zajímavou cenou, který bude konkurovat hybridní Hondě Insight nebo ekologickým verzím Volkswagenu Passat,“ řekl minulou středu mluvčí značky Tomáš Vaněk.

Nový vůz je podle jeho slov poháněn čtyřválcovým zážehovým agregátem o objemu 1,8 litru s variabilním časováním ventilů. Výkon motoru má hodnotu hodnotu 73 kW, agregát je podporován synchronním elektromotorem s permanentním magnetem o výkonu 60 kW. Čistý výkon hybridního systému dosahuje 100 kW, tedy o 22 % více než u předchůdce.

Použití takzvaného Atkinsonova cyklu (rozdílná délka sání a komprese) v kombinaci s novým systémem chlazené recirkulace výfukových plynů znamená výraznou optimalizaci spotřeby paliva i snížení hladiny emisí. Prius splňuje podmínky normy Euro 5 a je připraven pro limity Euro 6. „S kombinovanou spotřebou 3,9 l/100 km a emisemi CO2 89 g/km je jedním z nejúspornějších aut na trhu a nejúspornějším osobním automobilem se zážehovým motorem vůbec,“ tvrdí Vaněk.

ENERGIE ZE SLUNCE
Unikátními novinkami nového Priusu je možnost spuštění klimatizace dálkovým ovladačem pro ochlazení interiéru ještě před nastoupením posádky. Pro další úsporu paliva jsou navíc větráky ventilace poháněny energií ze solárních panelů umístěných na střeše za střešním oknem.

Pokud se Prius pohybuje v režimu elektromobilu (režim EV lze ručně navolit), ujede vzdálenost až dvou kilometrů při rychlosti do 50 km/h bez spálení jediného decilitru benzinu. Vedle režimu EV je možné přepínat mezi úspornějším ECO a dynamičtějším POWER.

Kromě vlastního pohonu Prius nabízí také další vymoženosti. Karoserie a rozvor jsou sice téměř stejně velké jako u předchozí generace, střecha se ale posunula dozadu, takže cestující vzadu mají více místa na hlavu. Ke snížení hluku v interiéru přispěla vyšší tuhost karoserie i účinnější zvuková izolace. Zavazadlový prostor narostl o 30 l na výsledných 445 litrů (s nesklopenými zadními sedadly), po sklopení zadních sedadel do roviny lze převážet 1120 litrů nákladu. Vůz také zdobí vyspělá elektronika. Záruka na celý automobil je 3 roky nebo 100 tisíc km, na hybridní systém je záruka rozšířena na 5 let nebo 100 tisíc km.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče