Toyota Corolla T-Sport je malá raketa

09. září 2002, 00:00 - Dvoustranu připravil Petr Doul
09. září 2002, 00:00

Japonská automobilka razantně zmodernizovala dnes již klasický model Sportovní verzi Corolly ocení nejen milovníci rychlosti, ale i pohodlí. Moderní a elegantní design v několika karosářských modifikacích, pohodlí a ergonomie, výkonné a ekologické motory, ale hlavně spolehlivost.

Japonská automobilka razantně zmodernizovala dnes již klasický model

Sportovní verzi Corolly ocení nejen milovníci rychlosti, ale i pohodlí.

Moderní a elegantní design v několika karosářských modifikacích, pohodlí a ergonomie, výkonné a ekologické motory, ale hlavně spolehlivost. To jsou po dlouhá léta hlavní zbraně Toyoty Corolly.

Zásadní modernizace

Nejprodávanější model v historii Toyoty prošel na jaře letošního roku zásadní modernizací. Ta se dotkla všech skupin vozu a podle slov kolegů novinářů to byla modernizace úspěšná. Není se tedy co divit, že jsem se na novou Corollu těšil. Navíc na mě v centrále Toyoty čekala třídveřová Corolla v úpravě T-Sport, což je verze s nejvýkonnějším motorem, sportovním podvozkem a šestistupňovou manuální převodovkou. Třídveřové provedení sluší japonskému hatchbacku mnohem více než pětidveřové. Již při prvním pohledu mi bylo jasné, že vůz bude úplně jiný než ostatní sourozenci z této modelové řady. Oproti nim má T-Sport jinak tvarovanou přední mřížku s logem T-Sport, lišty v barvě vozu, zadní větrný štítek s integrovaným třetím brzdovým světlem, chromovanou koncovku výfuku, výše posazenou spodní hranu oken a kola z lehkých slitin, obutá do sportovních pneumatik 195/55 VR 16. Oproti standardní verzi je interiér vozu vybaven anatomicky tvarovanými sedadly, kůží obšitým, trojramenným volantem a řadicí pákou s chromovanou hlavicí. Celkový sportovní dojem v interiéru ještě umocňují červeně svítící přístroje a karbonové obložení středové konzole a části dveřních výplní. Každý asi ví, že pouhý výčet vybavení nedělá dobré auto. Dobrý vůz musí být dokonale zpracován v každém detailu, a to T-Sportu rozhodně nechybí. Již zmíněná sedadla jsou opravdu precizně tvarovaná a přívlastek „anatomická“ si určitě zaslouží. Nejen že jsou pohodlná s dobrým bočním vedením, ale také materiál, kterým jsou potažena, je jeden z nejlepších, jaký jsem kdy viděl. Díky němu jsou sedadla nezvykle vzdušná a navíc se dají perfektně čistit pouze vlhkým hadříkem nebo vysavačem. Sportovní volant je skutečně sportovní. Jeho věnec je spíše slabší, ale v místech držení je znatelně zesílený a doslova skvěle padne do ruky. Přístroje v palubní desce jsou opravdu svítící. Není to jenom nějaké barevné podsvícení, jak jej známe z jiných vozů, dokud neotočíte klíčkem v zapalování, nejsou dokonce ani vidět. Pochvalu si zaslouží i digitální klimatizace, která je dobře dávkovatelná a účinná. Navíc, nástup chladicího výkonu je pozvolný a pro tělo to není takový šok, jako když se do vás opře klimatizace hned po zapnutí na plno.

Motor jako plíce atleta

Kromě mladistvého a sportovního designu je jistě největším krokem vpřed použití motorů s novou technologií VVT-i. Tenhle systém s proměnným časováním ventilů není u japonských aut žádnou novinkou. Vždyť už od začátku devadesátých let brázdí naše silnice například Hondy se systémem V -TEC, který je obdobou systému VVT-i. Vývojáři Toyoty však neusnuli na vavřínech a dotáhli tento systém k úplné dokonalosti. Výsledkem jejich práce je špičková motorová technologie VVTL-i, která předchozí model doslova strčí do kapsy. Nová technologie přidává k nastavování časování i automatické nastavování zdvihu sacích a výfukových ventilů. Dá se říct, že systém VVTL-i má hodně společného s lidským tělem: atleti také trénují proto, aby zvýšili množství vzduchu proudícího do plic. Při vysokých otáčkách motoru zvyšuje elektronická řídicí jednotka zdvih všech čtyř ventilů každého válce, aby se zvýšil průtok nasávaného vzduchu i odcházejících zplodin. Zvýšené množství nasávaného vzduchu při vysokých otáčkách (nad 6000 ot./min.) přináší vyšší výkon motoru, lepší spalování a snížení množství emisí.

Nenápadná formule 1

Zpočátku mě T-Sport nijak zvlášť nepřekvapil. Průběh točivého momentu a výkonové křivky nebyl nijak strmý. Říkal jsem si, že je to další z řady vozů GTI nebo GSI, který si na sportovní auto jenom hraje. Omyl! Ve chvíli, kdy ručička otáčkoměru vystoupala k číslici 6000, probudila se v motoru „pekelná“ síla, která mě doslova zabořila do sedadla. Motor dostal úplně jiný zvuk, hodně podobný tomu, který je slyšet při záběrech z kokpitu formule jedna. Hladina adrenalinu v mém těle razantně stoupla a dlaně se mi orosily. Po chvíli jsem musel zastavit, vydechnout a vyndat manuál ze schránky, abych se ujistil, že mé informace o objemu motoru nejsou mylné. Motor T-Sportu má zátah jako čtyřválec s objemem hodně přes 2 litry, ale skutečný obsah válců je 4 kubické centimetry pod hranicí 1,8 litru. Neuvěřitelné! Převodovka má trochu jiné odstupňování než klasická pětistupňová. Jednotlivé stupně jsou hodně krátké a je nutné trochu častěji řadit. Není to na škodu, spíš naopak. Sportovní jízdu jsem si tak mohl kdykoli naplno vychutnat. Motor „točí“ až na neuvěřitelných 8000 ot. za minutu a přitom zátah motoru vůbec nepolevuje. Bez problému se mi dařilo držet ručičku otáčkoměru nad 6000 otáček za minutu na všechny převodové stupně a využívat brutálního výkonu 192 koní prakticky neustále. S řidiči BMW, Mercedesů či Octavií RS, kteří se mnou chtěli soutěžit, jsem si doslova pohrával. Ona je totiž Corolla T-Sport hodně nenápadná, a tak vždy, když jsem raketovým způsobem předjížděl tyhle rádoby sportovní auta, majitelé jen nechápavě kroutili hlavou a skřípali zuby. Podvozek T-Sportu je středně tvrdý vpředu se vzpěrami typu McPherson a pomocnými rameny. Zadní závěsy jsou vybaveny stejným systémem vzpěr se dvěma rameny. Chování při brždění a při průjezdu zatáčkou je na úrovni kvality motoru, tedy excelentní. Corolla drží v zatáčkách jako přilepená. Zásluhu na stabilitě vozu má i systém ABS, Break Assist a EBD (elektronická distribuce brzdné síly), který se stará o správné rozvržení brzdné síly na jednotlivá kola. Opačně funguje systém TRC, což je systém řízení trakční síly, který má za úkol lepší přenos výkonu motoru na vozovku. Další ze systémů, které se starají v T-Sportu o bezpečnost, jsou ELR, což je samonavíjecí, elektronicky řízený, blokovací mechanizmus bezpečnostních pásů, anebo notoricky známý systém SRS pro airbagy. Jak je vidět, japonští inženýři elektronikou rozhodně nešetří. A co říci závěrem? Toyota Corolla T-Sport je neobyčejné auto pro neobyčejné řidiče. Je to automobil nabitý emocemi a sportovními ambicemi. Každý z nás, v kom kdesi hluboko třímá sportovní duch, zaplesá nad tímhle autíčkem radostí a po pár kilometrech nebude chtít ani vystoupit. Adrenalin je přece také droga!

Technické parametry

Toyota Corolla 1,8 Honda Civic 2,0

VVTL-i T-Sport Type-R

Rozměry d x š x v (mm) 4180 x 1710 x 1475 4140 x 1698 x 1425

Pohot. hmotnost (kg) 1295 1270

Převodovka Manuální šestistupňová Manuální šestistupňová

Motor Řadový, zážehový čtyřválec Řadový, zážehový čtyřválec

s proměnným čas. ventilů s proměnným čas. ventilů

Zdvihový objem (cm 3) 1796 1998

Max. výkon (kW) 141/7800 ot./min. 147/7400 ot./min.

Točivý moment (Nm) 180/6800 ot./min. 196/5900 ot./min.

0 - 100 km/h (s) 7,4 6,8

Max. rychlost (km/h) 225 235

Spotřeba - kombinovaná 8,3 l/100 km 8,9 l/100km

Objem zavaz. prostoru (l) 289 315

Cena včetně DPH 734 900 Kč 809 000 Kč

Hodnocení

Podvozek a jízd. vl. *

Pohonná
jedn. Interiér Exteriér Dílenské zpracování *

Výbava

Pohodlí

Cena Celkem Max. hodnocení:

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče