Totální výprodeje, až na holé zdi

24. března 2009, 16:10 - Susan Berfield
24. března 2009, 16:10

Obchodníci zavírají provozovny...

Celý podtitul: Obchodníci zavírají provozovny a likvidace jsou všude, kam jen oko dohlédne. Udat likvidované zboží je však stále obtížnější

Od loňského podzimu, kdy se naplno projevilo zpomalení ekonomiky, prodali likvidátoři firem v úpadku zboží v hodnotě patnáct miliard dolarů. Šlo o zboží, které podniky držely na skladě vinou chybných odhadů managementu a neúspěšného prodejního úsilí. Vesměs zboží každodenní spotřeby. Obleky, povlečení a mikiny s univerzitním logem. Videohry, GPS navigace a plazmové televize. Podobné věci se hromadily v upadajících obchodech po celé zemi, včetně řetězců Mervyns, Linens’n Things, Steve & Barry’s, KB Toys a Circuit City. Likvidátoři se domnívají, že letos by mohlo ukončit obchodní činnost dalších dvanáct tisíc obchodů naplněných zbožím v hodnotě minimálně několik miliard dolarů.
Vzhledem k takové hojnosti se zdá, že se na insolvenční správce usmála štěstěna. Z konkurzní podstaty prodávají nejen zásoby zkrachovalých firem, ale v některých případech i nábytek a počítače. Zároveň jim to však nečekaně komplikuje podnikatelskou činnost. Práce je tolik, že čtyři největší firmy z oboru musejí pravidelně spojovat veškeré své síly, aby situaci zvládly. Na druhé straně mohou na každý projekt najímat poradce z řad rostoucího množství již nezaměstnaných bývalých vedoucích pracovníků maloobchodu.
Poprvé musejí likvidátoři soupeřit s řadou nejznámějších maloobchodních řetězců, které jdou s cenami dolů tak prudce jako nikdy předtím. Jelikož část Američanů zcela přestala nakupovat, snaží se prodejci zoufale zbavit jakéhokoli zboží. „Práce je mnohem těžší,“ poznamenává Scott Carpenter, vedoucí maloobchodních operací konkurzního správce Great American Group. „Obtížněji lze předvídat, jak zareagují spotřebitelé. Proto se také náš prodej hůře odhaduje.“

ZVLÁDNOUT TO RYCHLE Společnost Steve & Barry’s zažila, podobně jako mnohé další zrušené maloobchodní firmy, rychlý konec. Řetězec, který zahájil svoji činnost v roce 1985 a jenž byl znám prodejem poměrně kvalitních oděvů za 24,98 dolaru a méně, právě uskutečňoval ambiciózní plán na zvýšení počtu obchodů a přetvoření značky. Mizerný management firmy si však nedokázal poradit s náhlým nemilosrdným ekonomickým prostředím a přivedl firmu k nevyhnutelnému konci. Zakladatelé firmy vyhlásili v červenci 2008 bankrot a o měsíc později private equity fondy Harbour Management a York Capital Management odkoupily část společnosti za 168 milionů dolarů. Tyto fondy však také narazily na potíže se získáním financování a musely obchody zavřít. V týdnu, na který připadal Den díkůvzdání, rozhodl konkurzní soud o likvidaci společnosti Steve & Barry’s.
Pro likvidátory je klíčová rychlost. Uzavírají totiž smlouvu, na jejímž základě jsou buď vyplaceni podle stanoveného procenta z konečného prodeje (maloobchodník a jeho věřitelé si rozdělí zbytek), nebo společnost zcela převezmou. Great American Group a její partneři v případě úpadku firmy Steve & Barry’s usilovali o podíl na čistém výnosu. Nehledě na to, kterou ze dvou variant si likvidátor zvolí, nikdy nechce vydávat na platy, pronájmy a reklamu ani o dolar víc, než je nezbytně nutné.
V případě společnosti Steve & Barry’s si likvidátoři stanovili, že během osmi týdnů prodají oblečení v hodnotě 275 milionů dolarů, které bylo nahromaděné ve 173 obchodech a skladech. Tento maloobchodní řetězec měl zásoby zateplených kabátů, mikin, košil, džínsů, dětského oblečení, oděvů z kolekce Bitten od Sarah Jessiky Parkerové a tenisek Starbury od Stephona Marburyho. Většinu však tvořila trička – bylo jich 5,4 milionu kusů. Zbavit se tohoto zboží byl skutečně tvrdý oříšek.
O činnosti likvidovaných obchodů rozhodují konzultanti. Často pracují v místech, která do té doby nenavštívili, a se zaměstnanci, jež neznají. Great American Group má k dispozici přibližně 300 poradců a 57 z nich bylo přijato během posledních šesti měsíců. Musejí být připraveni odstartovat projekt během osmačtyřiceti hodin od jeho vyhlášení. Jedním z poradců je také muž, kterému budeme říkat Mike Smith. Smith je podobně jako mnozí další likvidátoři maloobchodů zkušeným vedoucím (dvacet let se pohybuje v oboru), jehož vlastní obchody byly uzavřeny. Správcem konkurzní podstaty, který likvidoval Smithův obchod, byla společnost Great American Group. O čtyři měsíce později začal Smith pro tohoto likvidátora pracovat. Carpenter nachází mnoho lidí, kteří se pro tuto práci skvěle hodí. „Ideální kandidáti jsou ti, kteří likvidaci sami zažili. Jsou empatičtí a chovají se s úctou,“ upřesňuje. Jelikož si Smith uvědomuje choulostivost své situace, nepřál si, aby bylo zveřejněno jeho pravé jméno. „V obchodech mi říkají prostě likvidátor,“ dodává Smith.

ZAČÁTEK KONCE V závěru loňského listopadu Smith poprvé vstoupil do obchodu s názvem Store 160 o rozloze asi 2500 čtverečních metrů v Menlo Park Mall v Edisonu ve státě New Jersey. Obchod přetékal oblečením v hodnotě kolem milionu dolarů. Smith přišel čtyři dny po takzvaném černém pátku, což je rušný den po svátcích díkůvzdání, kdy firmám jdou dobře obchody a jsou v černých číslech. Přestože si zaměstnanci uvědomovali, že řetězec má potíže a některé obchody se zavírají, stále doufali, že Steve & Barry’s se dokáže zachránit vlastními silami. Jakmile však Jan Mulliganová, jedna z manažerek obchodu, uviděla Smithe, jak si zevrubně prohlíží obchod, věděla, že je po všem.
„Já jsem Jan. Vedu tento obchod. Totiž vedla jsem ho.“
„Stále ho vedete.“
„Začali jsme na křídlech a s modlitbou, jak se říká ve známé válečné písni, a také tak odejdeme. Začínala jsem tady před třemi lety právě na černý pátek. Mezitím se vystřídali dva regionální manažeři a tři ředitelé obchodu. Jsem ten, kdo přežil. Vlastně byla jsem.“
„Stále jste. Máte pozitivní duševní postoj.“
„Mysleli jsme si, že jsme na tom dobře. Náš obchod má jedny z nejlepších výsledků v zemi… Všichni jsme tvrdě pracovali, a teď je po všem. To je maloobchod.“
Nápisy jako Rozmyslete se a nakupujte a Myslím, že móda není privilegium byly umístěné v těsné blízkosti tří stojanů s péřovými kabáty z kolekce Bitten za 24,98 dolaru. Smith požádal zaměstnance, aby vyvěsili jinou ceduli: „Likvidace provozovny. Totální výprodej.“ Plazmová televize visící u stropu nedaleko vstupních dveří přestala vysílat a září na ní pouze nápis No Signal. O pár hodin později Great American a její partneři zveřejnili informaci, že Steve & Barry’s skončil.

ŽALOSTNÉ VÁNOCE Carpenter hovoří o tom, že noví insolvenční správci jsou poměrně záhy schopni stanovit, jak zahájit výprodej v takovéto vynucené a často hrozivé situaci. Zaměstnanci bývají rozčarováni, rozzlobeni a v rozpacích, ale spolu s tím, jak výprodej postupuje, zjišťují, že „koncepce jsou stejné a liší se pouze úhel pohledu,“ říká. „Lidi v našem byznysu zajímá to, že existuje začátek a konec. Úspěšně zvládnete prodej tento týden a (ten další) týden, a za osm týdnů je po všem.“
Když je ekonomika tak vratká jako ta současná, mohou být prodeje nejisté. Carpenter a jeho partneři si již uvědomili tendenci spotřebitelů šetřit a svá očekávání mírně snížili. „Jestliže jsem si myslel, že Steve & Barry’s by normálně vynesl padesát centů za každý dolar, nyní vzhledem k okolnostem odhaduji 46 centů za dolar,“ vysvětluje Carpenter. Vzhledem k tomu, že svátky díkůvzdání nepřinesly takové výsledky, jaké očekával, domníval se, že se zahojí v době předvánočních nákupů. Likvidátoři však mají jen omezené možnosti, jak reagovat na situaci. Postupné zlevňování musejí zahájit, avšak o prudkém snižování cen uvažují pouze v případě, když jsou pod tlakem. „Nemáme v podstatě žádnou možnost, jak kompenzovat pomalý prodej,“ uvádí Carpenter. „Naše životnost je omezená. A já se musím zbavit zboží, které jsem převzal.“
Část potíží firmy Steve & Barry’s spočívala v tom, že některé obchody, což se týká i toho v Menlo Parku, byly přeplněné enormním množstvím stejného druhu zboží. Koncem prosince dostával Store 160 v sedm hodin ráno zásilku 400 beden, z nichž v každé bylo 24 kusů oděvů. Dříve přicházely dvě zásilky týdně. Společnost se snažila prodat všechny oděvy ze skladu v Columbusu ve státě Ohio maloobchodníkům. „Bylo tam příliš mnoho stejného zboží,“ uvádí Carpenter.
Předvánoční prodeje však nebyly zdaleka uspokojivé. „Je to důsledek hospodaření firmy a její nabídky zboží,“ pokračuje Carpenter. „Kvůli množství triček se nepodařilo prodat ostatní zboží.“
Konkurzní správce byl nucen přistoupit k výraznějším slevám mnohem dříve, než původně předpokládal. Když se začal v lednu přibližovat konec osmitýdenní lhůty, mohli si zákazníci v Steve & Barry’s koupit pět kusů oděvů za pět dolarů. Vytvořila se nekonečná fronta k pokladnám. „Byl to chaos,“ říká Vicky Jacksonová, ředitelka obchodu, která společně s Mulliganovou dohlížela na 35 brigádníků. „Všude byly hromady oděvů a lidi se ve všem přehrabovali. Nedal se tam udržet pořádek.“
Místní velkoobchodníci se pravidelně stavovali v obchodě a kupovali rovnou celé krabice zboží. Nikdo přesně nevěděl, kdo jsou, ale zdálo se pravděpodobné, že zboží skončí na tržištích v jižní Asii a Africe. „V zásadě jsme prodávali každému, kdo měl hotovost,“ vypráví Carpenter.
Neděle 11. ledna byl poslední pracovní den ve Store 160 a v regálech zbylo jen pár bikin a minisukní. Zmizely i cedule. Manažeři přinesli pizzu a koláč. Právě zjistili, že nikdo nedostane odstupné, ani jim neproplatí nevyčerpanou dovolenou. „Zůstali jsme jen z vlastní hrdosti, nikoli kvůli společnosti,“ vysvětluje Mulliganová. Do maloobchodu znova nechce. Jacksonová na maloobchod nezanevřela, ale říká, že příležitostí je málo.
Smith se přesunul do Circuit City, další firmy, kterou bude likvidovat. Ta má ve svých 527 obchodech zboží za 1,8 miliardy dolarů. Carpenter říká, že vzhledem k tomu, že se již přibližuje konec výprodeje, dostal patnáct životopisů od manažerů tohoto obchodního řetězce, kteří zanedlouho budou nezaměstnaní.
Great American si začíná pečlivěji vybírat, kterou firmu v úpadku převezme. „Když je byznys tak rychlý a nespoutaný, musíme zvažovat, kam vložit své zdroje. Do budoucna budeme svůj čas věnovat větším projektům a ty menší postoupíme jiným,“ shrnuje situaci Carpenter. „Dříve jsme brali každý obchod, který se objevil. Zisk ale nestál za nic.“

Business Exchange
Obchodní značky zůstávají naživu Přestože maloobchodníci opouštějí byznys, jejich obchodní jména mohou mít stále určitou hodnotu. Investiční společnosti koupily obchodní značky Linens’n Things a Sharper Image. Chicago Tribune uvádí, že nyní by se investoři mohli zajímat o Circuit City, pravděpodobně by mohli pod tímto jménem prodávat zboží prostřednictvím internetu.

Celý článek si můžete přečíst na http://bx.businessweek.com/retail/reference/

MAPY:
„VŠECHNO MUSÍ JÍT PRYČ“
Maloobchodníci zavírají bezprecedentní množství prodejen.
Na mapkách je zobrazen geografický dopad tří nedávných likvidací:
POČET ZRUŠENÝCH OBCHODŮ

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče