Top auto pro top manažery

13. července 2010, 18:24 - Karel Zaoral
13. července 2010, 18:24

Technická dokonalost a design jsou to jediné, co se v bitvě limuzín počítá

Segment luxusních limuzín je sice nejmenší co do počtu modelů, o to větší konkurenční boj tam ale panuje. Vlajkové lodě automobilek se s každou novou generací snaží nabídnout ty nejšpičkovější dostupné technologie. Množstvím funkcí a ovladačů tyto vozy předčí leckterá menší dopravní letadla. Zvenčí si Audi u svého premianta hlídá čistou designovou linii. Tam, kde konkurence maskuje skutečné rozměry vozu, chová se A8 vyzývavě. Předlouhá a nepřerušovaná přímka, kterou tvoří horní hrany dveří, zdůrazňuje velikost vozu. Svaly a agresivní výraz dokreslují obrovská kola a křivky z LED diod. Nová A8 budí na silnici zaslouženou pozornost.
Interiér vozu je proveden plně v dikci designu Audi posledních let. O firmě se plným právem říká, že má jedny z nejlepších interiérů na světě, jak po stránce vzhledu, tak i z hlediska ergonomie. Technicistní palubní deska kontrastuje s tmavým dřevěným obložením, doplněným prvky s černým lakováním. Možnosti nastavení sedaček, mimochodem vybavených masážními funkcemi u řidiče i spolujezdce, snad ani nelze v kombinaci s dvouosým nastavením volantu vyčíslit. Nová generace systému MMI, kterým se ovládá palubní elektronika, je o něco složitější, to je však dáno množstvím nových funkcí. Ovládání palubního počítače, audiosoustavy a navigace chce trochu času, aby plně přešlo do krve řidiče. Zevnitř i zvenčí je Audi A8 naprostá špička jak v použitých materiálech, tak v ergonomii, designu i zpracování. Jenže to se u této kategorie předpokládá automaticky, stejně jako naprosto dokonalé odhlučnění kabiny. Technologické finesy plně odpovídají světové špičce. Nová generace Audi A8 přináší tolik novinek, že jen jejich prostý výčet by zabral několik stran textu. Protože je momentálně Audi A8 nejmladší z klubu svých konkurentů, omezme se na připomenutí těch, které mají prostřednictvím této limuzíny premiéru a dávají A8 náskok před ostatními. Auto například úzce spolupracuje s navigačním systémem, takže elektronika vozu ví, že se blíží zatáčka. Proto před ní nepřeřazuje, ačkoli by ji k tomu jinak otáčky motoru vybízely. Pomocí nočního vidění vůz identifikuje chodce dřív, než má řidič šanci jej spatřit, a upozorní na něj. Na křižovatce A8 osvětluje silnici tak, aby měl řidič co nejlepší výhled a při jízdě vyšší rychlostí po dálnici samočinně prodlužuje světelný kužel. Chytlavý je také touchpad, jímž lze ovládat rádio nebo navigaci. Jeho citlivost je výtečná, a tudíž je možné zadat do navigační aplikace adresu, aniž by řidič odvrátil zrak od dění na vozovce. Množství technologií si však vyžaduje poměrně důkladné prostudování manuálu, bez něhož řidič využije sotva deset procent skutečných možností.
Testovaný vůz poháněl přeplňovaný dieselový vidlicový osmiválec o výkonu 350 koní. V této motorizaci se A8 prodává jako quattro s aktivním zadním diferenciálem a systémem Audi Drive Select, jenž umožňuje přizpůsobit chování auta vlastnímu vkusu nebo aktuálním podmínkám. Nastavit lze účinek posilovače řízení, rychlost reakce převodovky, odezvu motoru na plyn, tvrdost tlumičů, účinnost diferenciálu a sílu přítahu bezpečnostního pásu. Nejjednodušší volbou je režim Auto, který na základě vyhodnocení dostupných informací sám volí, jaká kombinace nastavení je pro daný okamžik ideální. Kromě automatického je k dispozici ještě komfortní, dynamický a individuální režim. Nejlépe se limuzína chovala při nastavení zadního diferenciálu na dynamický režim a ponechání ostatních v automatickém. Tím se eliminovala tvrdost vozu při běžné jízdě a zároveň se oproti komfortnímu režimu dramaticky vylepšily jízdní vlastnosti vozu. A8 do značné míry přišla o svou pověstnou nedotáčivost. Obrovské auto i přes relativně nízkou hmotnost nemá rádo technické pasáže na zakroucených okresních silnicích. A8 je doma na dálnici, kde se vynikající odhlučnění a vzduchové tlumiče starají o stoprocentní komfort posádky. O dynamice motoru a precizní práci převodovky není pochyb. Za zmínku stojí i nízká spotřeba, která při českém dálničním tempu nepřesáhne devět litrů nafty na sto kilometrů. Během dvanácti set redakčních kilometrů auto dosáhlo průměrné spotřeby jedenácti litrů. Jediným větším negativem zůstává astronomická cena.

klady
Vynikající interiér Výkonný a úsporný motor Rychlá automatická převodovka Technologická výbava

zápory
Chování na rozbitých silnicích

tabulka:
Audi A8 Motor: přeplňovaný dieselový vidlicový osmiválec
Objem: 4134 ccm
Maximální výkon: 258 kW Převodovka: osmistupňová automatická
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,5 s
Kombinovaná spotřeba: 11 l/100 km
Cena: 3 205 000 Kč (testovaný vůz)

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče