Tomáš Plhoň: Krize kvality a levné cetky z Číny

24. května 2013, 12:00 - Tomáš Plhoň
24. května 2013, 12:00

Pro případ, že vás ta zpráva minula (ostatně pro běžného Čecha není dvakrát zajímavá): počítačový výrobce Lenovo se rozhodl velkou část své pobočky v Bratislavě rozpustit a zbytek přesunout do zahraničí. Přirozeně někam, kde je levněji – do Číny. Důvod je jasný, počítačový byznys se potýká s drastickými propady, novou výpočetní techniku si nikdo nekupuje.

A tak si říkám, proč tomu tak asi je. Jsem zrovna v procesu, kdy bych si rád po šesti letech pořídil nový osobní počítač a nabídce na trhu se nestačím divit. Za zmíněných šest let se technologie neposunula téměř nikam. Místo dvou jader procesoru bych mohl mít čtyři, místo dvou gigabytů paměti čtyři. Wow. Navíc si nelze nevšimnout, že nové technologické výrobky přicházejí na trh značně ořezané. Můžete oponovat boomem chytrých telefonů a tabletů, ale ruku na srdce, zas tak přelomová technologie to není a svou roli tu bezesporu hraje móda a moderní životní styl.

To, co se děje na trhu výrobců výpočetní techniky, je pro náš ctěný kapitalismus bohužel v několika posledních letech příznačné. Doba je zlá a firmy situaci řeší tak, že masově škrtají náklady a chrlí na trh levné zboží. Například ve Spojených státech ovšem vzrostl za poslední dobu objem nekvalitních výrobků, které musely být staženy z trhu, o desítky procent. A to hovoříme jen o těch nejzávažnějších závadách, které přicházejí (nikoliv překvapivě) hlavně z Číny, kam tolik výrobců v uplynulých letech přesunulo fabriky v honbě za nižšími náklady.

Abych ale abych taky trochu nadělal do vlastního hnízda, to samé se bezesporu děje v médiích, která pláčou nad nižšími prodanými náklady už několik let v řadě. Že by vydavatelské domy možná měly investovat do kvality a zkušených novinářů je však myšlenka v naší praxi téměř kacířská. Velmi pěkně to shrnul web borovan.cz (viz Čeští vydavatelé brutálně podhodnocují píšící novináře). Můžeme se vymlouvat na internet a obsah zdarma, který nám konkuruje, ale dost možná noviny a časopisy nikdo nečte, protože v nich už nic kloudného není.

Je to otravné pořád dokola opakovat, ale skutečně žijeme v době ekonomické krize. Jen mě zkrátka napadá, že čím dál tím víc začíná jít také o krizi kvality a vůbec krizi přístupu. K zákazníkovi, a vůbec k podnikání samotnému. Doufejme, že až tohle těžké období skončí, ti, kdo hledají nejjednodušší cesty a snaží se oblbnout trh levnějšími variantami, tady už nebudou. Jinak by kvalita mohla zmizet na dobro.


Čtěte další komentáře Tomáše Plhoně:

Ekonomická apatie a svalování viny

Tragédie v Bangladéši a západní sebemrskačství

Mobilní revoluce v odpadkovém koši


Mohlo by vás zajímat

Finance
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Historie televizorů Sony: od přistání na měsíci po deset let pokusů s OLEDem
Windows 10 již obsahuje český a slovenský hlas. Může vám předčítat text
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít