Menu Zavřít

Titanic nejde otočit za pět minut

23. 10. 2006
Autor: Euro.cz

MINISTR FINANCÍ VLASTIMIL TLUSTÝ: Struktura státního rozpočtu je natolik složitá, že je čas na razantní změny. „Představím je v řádu týdnů,“ tvrdí úřadující ministr financí Vlastimil Tlustý. * Nedávno jste zmínil zavedení „horké linky“ ministerstva financí jako první krok směrem k editační povinnosti.

MINISTR FINANCÍ VLASTIMIL TLUSTÝ: Struktura státního rozpočtu je natolik složitá, že je čas na razantní změny. „Představím je v řádu týdnů,“ tvrdí úřadující ministr financí Vlastimil Tlustý. Nedávno jste zmínil zavedení „horké linky“ ministerstva financí jako první krok směrem k editační povinnosti. Na jakém principu linka funguje?

Horká linka bude zpočátku určena hlavně pro obecné dotazy a odpovědi, než připravíme metodiku, jak zajistit systémově, aby editační povinnost opravdu fungovala. Posléze bude linka určitou formou call centra. Musíme ale nejdříve zajistit funkčnost celého systému, než ho „pustíme do světa“ (linka je nyní ve stadiu pilotního projektu, pozn. red.).

V září měl odejít do připomínkového řízení nový daňový řád. Proč se to nestalo? Chystáte v něm nějaké změny?

V současnosti je pro mne prioritou státní rozpočet na příští rok a celkový audit veřejných financí. S daňovým řádem se chci nejprve detailně seznámit, než jej odešlu z ministerstva. Teprve až si ho projdu, rozhodnu, zda je možné jej odeslat v současné verzi, anebo do něj zapracuji další připomínky.

NA ZMĚNU ZÁKONŮ CHYBĚLA PODPORA Rozpočet schválený vládou ODS se příliš neliší od toho, který navrhla ČSSD. Není to i přes časový tlak příliš velká ztráta ambicí?

I nezávislí ekonomové potvrzují, že za čtrnáct dnů prostě s takto postaveným rozpočtem téměř nic neuděláte. Snažili jsme se udělat maximum pro úsporu v jednotlivých rezortech, ale změnit parametry státního rozpočtu vyžaduje změnu zákonů, a na to jsme neměli dostatečnou podporu.

Složení rozpočtu asi příliš velký prostor k provádění vládní politiky nenabízí. Nicméně - jaké prorůstové položky v rozpočtu na příští rok vidíte?

Je jich určitě víc. Počínaje prostředky na rozvoj infrastruktury až po změny v některých oblastech, které navrhuje odborná skupina mých poradců na tuto oblast. Některá dobrá opatření se dají udělat i s tímto mizerným rozpočtem. Například jde o zjednodušení daňového systému, zejména v oblasti přímých daní, nebo zjednodušení definice daňového základu doprovázené snížením daňové sazby.

A dlouhodobější opatření? Každé by vydalo na samostatný rozhovor. Proto je zmíním pouze výčtově. Například zavedení ekologických daní, zřízení již zmiňované horké linky, jedno výběrčí místo, u kterého lze zaplatit daně, cla i poplatky na sociální a zdravotní pojištění. Z hlediska zvýšení funkčnosti a úspornosti veřejné správy bych chtěl připomenout centrální nákup ze strany státu, například formou elektronických aukcí. Dále zavedení insolvenčního řízení aplikovatelného i na obce a kraje s jasnou procedurou pro případ, že územní samosprávný celek neplatí své závazky, zprůhlednění struktury státního rozpočtu a toků peněz z veřejných zdrojů. Jako významné vidím i nově upravené rozpočtové určení daní, které by motivovalo samosprávné celky k řádnému hospodaření s nimi. Bude dostatek prostředků na spolufinancování unijních fondů? Prostředků na spolufinancování je dostatek, peněz pro Česko je zatím přebytek. Chybějí dobré projekty, to je problém. Kolik peněz ze státního rozpočtu obdrží sektor malého a středního podnikání? Celkové číslo je velmi těžké přesně spočítat, ale přímá podpora je v řádech několika miliard korun, pak jsou ještě nejrůznější nepřímé podpory, a potom samozřejmě také kofinancování projektů z Evropské unie, kde to závisí na samotné aktivitě malých a středních podnikatelů. ČNB již zvýšila úrokové sazby kvůli vysokým státním útratám. Myslíte si, že je to poslední trest, anebo může třeba ještě přijít snížení ratingu či sankce z Unie? Vzhledem k nedávným změnám ve statistikách ČNB a ČSÚ a vzhledem ke kostlivcům, které denně objevují moji „auditoři“, nejsem příliš velký optimista. Udělám ale vše, co je v mých silách, abych ten negativní trend ve státních financích alespoň zabrzdil a začal otáčet. Ale je to jako s Titanikem, taky ho nešlo otočit zleva doprava za pět minut. A ledovec je už nebezpečně blízko. ODS rovněž kritizovala přílišný objem mandatorních výdajů. Proč se nesnažila výdaje tohoto typu seškrtat, a naopak ještě zvýšila důchody nad valorizační kritérium, tedy inflaci?

Jde o stejný problém jako u předchozí otázky. Navrhujeme odložení platnosti některých zákonů, které sociální výdaje silně navyšují. V zásadě lze říci, že všechny zvýšené příjmy státního rozpočtu v příštím roce pohltí sociální výdaje, které byly odhlasovány letos na jaře. U důchodů to je složitější. Je snahou zastavit pokles poměru výše důchodů vůči průměrné mzdě.

ROZPOČET JE SLOŽITÝ, CHYSTÁM ZMĚNY

Jak je to s veřejným dluhem, jeho výší a různými položkami, jako jsou garance či rezervy na arbitráže? Kdo měl pravdu - bývalý náměstek Eduard Janota, nebo vy?

V poslední době se ve vší tichosti objevují nová čísla, která svědčí o tom, že se tu se skutečným deficitem veřejného dluhu celá léta zřejmě manipulovalo. Statistický úřad zveřejnil, že jsme loni nesplnili konvergenční program. Nesplníme ho ani letos. My máme prostě obrovský problém s ekologickými škodami, s dohrávkami v kauze IPB i arbitrážemi, s celkovým zdravím financí, s celou řadou dalších věcí. Musíme se přestat tvářit, že neexistují. Částka 1,3 bilionu korun je reálný odhad, který nezahrnuje další kostlivce, vytahované postupně ze skříní. Můj spor s panem Janotou nebyl o výši dluhu, ale o jeho strukturu.

Aniž bych chtěl snižovat Janotovu odbornou způsobilost - není podivné, že státní rozpočet je tak složitý, že mu kromě něj nikdo jiný detailně nerozumí? Hodláte s tím něco dělat?

Ano, hodlám, a velmi razantně. První kroky už připravujeme, představím je v řádu týdnů.

Nešlo by to trochu rozvést?

Nešlo, připravují se kroky, které si chci nechat jako překvapení.

Nejsou různé propočty vlastně pouze fintami, které stát používá, aby zakryl skutečný stav veřejných financí? Jak je možné, že ministerstvo takto hospodaří, když na soukromou firmu by dávno „vlítnul berňák“?

To je dáno přesně tím, že za sociálnědemokratického ministra financí se porušovala rozpočtová pravidla, která si dokonce sám Bohuslav Sobotka navrhl a prosadil. A on to dělal prostě proto, že za to není žádná sankce, takže si ta čísla upravoval, jak potřeboval. Já s tím chci okamžitě skoncovat a udělal jsem v této věci už hodně kroků, které potrefené husy velmi nahlas kritizují. Prvním krokem bude dokončení auditu, pak musejí nastat hluboké strukturální změny.

Hodláte prosadit i audity v jednotlivých rezortech, které v tichosti odpískal váš předchůdce, a které by prokázaly oprávněnost jednotlivých výdajů?

Samozřejmě ano, ale to není krok na den. Musíme celkově připravit systémovou změnu jak v toku informací, tak ve složení státního rozpočtu a pravomoci nahlížet do fondů jednotlivých kapitol.

Další z věcí, které ODS kritizovala, bylo zapojování privatizačních zisků do příjmů státního rozpočtu na krytí deficitu. A nyní chce udělat totéž s akciemi ČEZ. Kde ale pak stát vezme peníze na důchodovou reformu?

Peníze z ČEZ budou použity na financování chybějících peněz ve fondech dopravní infrastruktury a rozvoje bydlení. Půjde jenom o částku, která přesně kopíruje schodky v těchto fondech. Takže to jde do infrastruktury, což je správný krok. Prodáváme výrazně méně těchto akcií, pro další roky už to dělat nelze.

Nemůže stát uměle stlačit cenu akcií ČEZ tím, že je bude prodávat ve finanční tísni?

Celý prodej bude řízen profesionály a věřím, že to naopak trh nastartuje k dalšímu růstu.

Za sociálnědemokratického ministra financí se porušovala rozpočtová pravidla.

BRAND24

Ing. VLASTIMIL TLUSTÝ, CSc.

Narodil se 19. září 1955. Vystudoval Fakultu mechanizační Vysoké školy zemědělské v Praze. Pracoval jako vědecký pracovník, později jako odborný asistent na Vysoké škole zemědělské. Na počátku devadesátých let působil ve funkci náměstka ministra zemědělství, od roku 1992 je poslancem za ODS. V letech 1998 až 2002 byl předsedou rozpočtového výboru, 2002 až 2006 místopředsedou téhož výboru. Od 4. září 2006 je ministrem financí. Mezi své zájmy řadí historii, literaturu, cestování a film. Je ženatý a má jedno dítě.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).