Tisíc zákazníků neexistujícího obchodu

09. června 2003, 00:00 - Připravil Jiří Bigas
09. června 2003, 00:00

Několik týdnů přesvědčovala obří reklamní kampaň Pražany, že v novém hypermarketu Český sen nakoupí za pohádkově nízké ceny. Pivo za šest korun, minerálka za dvě, televize za pět set. Kdo přišel, našel jen prázdnou kulisu a dozvěděl se, že nedobrovolně účinkuje ve filmovém dokumentu o účincích reklamních kampaní.

Český sen je věc hovadná, tvrdí MF Dnes. Zjišťuje, co všichni dávno víme: že lidé chtějí kupovat levně. Že když se napíše, tam a tam je toto levné, lidé tam přijdou. To platí celá tisíciletí a bude to platit i dlouho po Českém snu. Český sen nečpí poznáním. Spíše nadutostí. Hle, jací blbci přišli k namalovanému obchodu. To my, pašáci, autoři toho humoru, hledíme na ně z výšky. Lidové noviny mají opačný názor, zastaly se autorů projektu. Podle nich Český sen velmi dobře symbolizuje proměnu české společnosti po listopadu 1989. Internetový server Česká média upozornil na to, že by mohlo jít o trestný čin poškozování cizích práv s potrestáním odnětím svobody až na jeden rok, pokud by na základě mystifikace občanů, které se dopustili tuto sobotu v Praze-Letňanech autoři projektu Český sen, nevzniklo umělecké dílo. Další internetový server Neviditelný pes označil akci za hloupý vtip. Spoustu lidí to stálo spoustu času a když se to vezme kolem a kolem, tak i peníze daňových poplatníků. S injekcí od Ministerstva kultury autoři vytvořili a zaplatili projekt, který se jen přiřadil k těm mnoha dalším ze stejné sorty - všechny dělají z lidí hlupáky. Už se to tu stalo takovou naší tradicí. Podle Práva se Český sen rozplynul v nadávkách. Nadávky, klení a výhrůžky žalobami. To byl výsledek sobotní akce otevírání nového hypermarketu Český sen na výstavišti v pražských Letňanech, napsal deník.

Fakta o projektu

Kampaň na vymyšlený hypermarket začala 15. května 2003. Tvůrci využili 400 světelných panelů. Česká televize vysílala každý den tři až čtyři spoty, reklamy zazněly i v Českém rozhlasu, do pražských domácností bylo rozneseno 200 tisíc letáků, tištěná inzerce se objevila v novinách i v časopisech, na projektu pracovalo bez nároku na honorář asi 60 lidí celou akci natáčeli dokumentaristé z FAMU, z fondu pro rozvoj kinematografie získali milion korun, Česká televize přispěla stovkami tisíc, celovečerní dokument by se měl v kinech objevit příští rok na jaře.

Mohlo by vás zajímat

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

Hry pro příležitostné hráče