Tisíc kilometrů na plyn a benzin

09. ledna 2006, 00:00 - ERICH HANDL
09. ledna 2006, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - CITROEN BERLINGO 800 GNV Horkou novinkou Citroenu je lehký užitkový vůz Berlingo s přestavbou pohonu na zemní plyn. Dodávka vyjde v základu na 408 900 korun. Citroen si od nového plynového berlinga hodně slibuje a tak na konci loňského roku dokonce nabídl akční slevu.

foto: Citroen 

VYZKOUŠELI JSME - CITROEN BERLINGO 800 GNV Horkou novinkou Citroenu je lehký užitkový vůz Berlingo s přestavbou pohonu na zemní plyn. Dodávka vyjde v základu na 408 900 korun.

Citroen si od nového plynového berlinga hodně slibuje a tak na konci loňského roku dokonce nabídl akční slevu. Lze jej i nyní v lednu pořídit bez DPH za 338 900 korun. Profit dodávku otestoval v prosincových mrazech, kdy jsme stroj proháněli po středočeských silnicích. Měli jsme dvoumístnou verzi s montážní přepážkou za sedačkami a pod kapotou motor s objemem válců 1,4 litru.

ROZDÍL NENÍ ZNÁT

Jak funguje dodávka přestavěná na plyn? Předně je třeba připomenout, že přestavba neznamená odstranění benzinové nádrže. Plynová nádrž (v berlingu umístěna na korbě za montážní přepážkou) je doplňkem standardního benzinového motoru, řidič může volit mezi oběma druhy pohonů. Auto se třeba rozjede na benzin a v průběhu jízdy může řidič tlačítkem na palubní desce vpustit do válců plyn. Nebo opačně. Skutečnost, že do motoru proudí plyn, indikuje žlutá kontrolka na palubní desce.

Při testování, nebýt zmíněného žlutého světélka, jsme téměř nepostřehli rozdíl mezi jízdou na benzin a na plyn. Zrychlení i maximální rychlost jsou podobné, i v tuhých mrazech jsme startovali na oba typy paliva bez problémů. Litr zemního plynu vyjde v současnosti na méně než polovinu ceny benzinu, a tak se dá s berlingem jezdit poměrně levně. Na osmdesátilitrovou nádrž jsme ujeli zhruba 250 kilometrů (tedy spotřeba přibližně osm litrů plynu na sto kilometrů jízdy). Dohromady s benzinovou nádrží dokáže dodávka ujet bez tankování tisícovku kilometrů.

ŽÁDNÝ LUXUS Hlavní nevýhodu přestavěné dodávky je skutečnost, že velká osmdesátilitrová nádrž zabírá poměrně dost místa v nákladovém prostoru. Někteří konkurenti ji mají chytře uloženu pod podlahou. Navzdory tomu je auto užitečným pomocníkem za solidní cenu. Nepředstavuje samozřejmě žádný luxus, základ nezahrnuje ani rádio. Ve standardní výbavě jsou jen airbag řidiče, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy a elektronický imobilizér. Přikoupit je možné mlhovky, rádio, centrál a některé další doplňky. Je to dříč na rozvážku nákladu, žádná limuzína. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ Berlingo je klasická dodávka zařazená do kategorie N1, umožňuje tedy odpočet DPH. Je určena pro rozvážku zboží nebo jako montážní vozidlo. Podle dostupných informací o ni mají aktuálně jako o služební stroj pro techniky zájem plynárny. CITROEN BERLINGO 800 GNV 1.4 I**

Typ vozu dvoumístná dodávka

Objem válců 1,4 litru

Max. výkon 48 kW

Max. rychlost 143 km/hod

Zrychlení 0-100 21,7 s

Spotřeba (plyn) 8,3 l/100 km

Cena (základ) 338 900 Kč 1)

Poznámka: 1) platná akční cena

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče